Frågor om akvarium
Jag har funderat på att byta ut den buren som jag har nu, en ganska gammal och sliten duna på dygt 56X74 cm.Tänkte att det kanske är billigare att köpa ett begagnat akvarium än en ny duna.
Ni som har erfarenhet av akvarium, är det bra? För- och nackdelar?
Jag vill ju gärna inte ha mindre yta än hon har nu då hon är aktiv. Finns det akvarium som är så stora i botten utan att de är jättehöga?
Är det lätt för dem att bita på akvariet? Läst att de kan bita bort silikonet, är det det som håller ihop akvariet så dn kan gå sönder om de gör det?
Vad sätter man över? Nät eller liknande så det kommer in luft såklart, men konkreta tips gärna
Jag har inte plats till någon hylla för buren så just nu står den på golvet occh jag flyttar runt den när den är ivägen. Hur lätt är det att flytta ett akvarium? Finns det ställningar med Hjul som de kan stå på kanske?
Massa frågor! :P Lägg gärna upp bild på ditt akvarium med, skriv allt du tycker är intressant och sådant man bör veta om man ska skaffa akvarium. Tack så mycket på förhand!
Jag har akvarium till mina båda och gillar det.
Akvariumen är ju relativt höga, just för att de egentligen är till för att ha vatten i.
Mina akvarium är 70x40x40cm och 110x40x40cm.
Lätt och lätt, min hane fick för sig ett tag att han skulle bita bort silikonet i ena hörnet.
Men det har han slutat med.
Det var inte direkt mycket han klarade av att få bort.
Vill man undvika det, man kan ta bort det gamla silikonet och själv sätta dit nytt silikon på utsidan.
På så sätt kommer inte hamstern åt det alls.
Jag har enbart en liten glasskiva fasttejpad precis över där vattenflaskorna sitter.
Resten är helt öppet, då det inte finns någonting där att klättra och ta sig ut på.
Akvarium är väl inte det lättaste att flytta runt på, speciellt inte om det är stort.
Mitt stora står på ett bord, medans det lilla står på en matta under bordet.
Här är bild på det stora akvariumet, som tidigare använts som lekhage.
Nu används det till min hona med kull.

Jag har en gallerbur men har tänkt att köpa en duna snart :)
Jo, det är ju många som har akvarium och tycker att dom är bra men det är nog väldigt svårt att få tag på med Hjul på så att den är flyttbar..
Men det är nog bättre att köpa ett begagnat akvarium ändå =)
B
jag har haft akvarium , tyckte det var snyggt! men svårstädat… blev inte urdiskat mer än max en gång i månaden utan jag skopade upp spånen o sen dammsög jag upp smulet och torkade sen ur med trasa.. men mina hamstrar har varit "rumsrena" o kissat i toaletthörn eller skålar med Sand :) vilket underlättar!
hade inget galler eftersom kanten var så hög, men o'malley lyckades ha sönder sitt Hjul o klättrade sen på den stillastående stora delen upp o över kanten!
mitt akvarium har en stålkant runt hela så det delas inte utan silikon =) …som dom förövrigt gluffsat i sig en del av^^
vill du ha nåt stort du kan flytta runt så finns det ju samla låda 130l(?) med Hjul!

Jag har ett akvarium på ca 110 liter till min guldhamster och han trivs jätte bra och jag tycker att det kan vara lite svårt att städa men det funkar ju ;)