Hur får jag hamstern att kela igen?
hej, jag har en två månader gammal hamster som beter sig konstigt. Jag har haft honom sen han var en liten unge och då brukade han sitta och tvätta sig i min hand eller ligga ihop gosad i min hand och titta på tv med mig.
Han är jättevan vid människor och vågar gå upp på min hand som om jag var en del av buren.
Men jag kan itne alls lita på han längre Han går upp i min hand men så fort han är där ska han ut ur buren, jag är mer som en bro att gå på. Det går inte alls att hålla honom i kupade händer, får då ska han bar ut, eller så vänder han sig om och ska ut nån annanstans i handen, och hittar han inte ut så nyps han.
Varför kan han inte ligga still och avslappnad i handen och vara gosig somen hamster ska? förut bara låg han i handen helt lugn och väntade tills man var klar med vad man nu gjort och han hade inga problem att man höll honom ingosad i handen.
Han nyps aldeles för mycket nu. En gång satte jag in handen och lockade som vanligt och han kom upp, men sen började han smaka på min hand, när det inte gick att äta så bet han igen, hårdare och hårdare tills jag började blöda. jag hade hållit i skinka innan men det var ändå väldigt obehagligt och han rykte till när jag skulle flytta bort honom från handen
Det gör inget att man tar i honom men ska man kela så vill han bort eller så nyps han.
Jag vill också lära honom äta ur min hand men han är aldrig hungrig när jag sätter ner handen med mat han bara går upp struntar i maten och försöker gå ur bruen.
Jag litar inte alls på honom längre, knuffar han med huvudet mot fingrar na tar jag bort dom för jag är så rädd att han ska bitas igen. jag blir så ledsen när han inte längre är en kelig goshög och inte längre kan lita på han,
Och han sitter ALDRIG och tvättar sig i min hand längre.
Vad ska jag göra? Jag tycker inte om hamstern längre nä han e så obehaglig. Kan han inte vara som snälla hamstrar som man kan gosa med utan att bli nypen?????

Jag tor nog att när han var mindre så var du lite som en mamma för honom och han sov hos dig och gosade med dig. Men de växer upp så snabbt. Du kanske kan ge honom något gott när han sitter i din hand så han stannar hos dig? Sen varje gång du tar upp honom så ger du honom något. Då vet han snart att när man sitter i mattes hand får man något gott :)
Gosig, kelig…
Hamstrar är inte den sortens djur som vill gosa direkt.
Jag tycker det låter som om du inte accepterar den han är.. Hamstrar utvecklar ju en personlighet, tycker jag. Du menar alltså att du inte tycker om hamstern längre bara för att han inte vill äta ur din hand eller sitta och kela? Endel hamstrar vill sitta och kela, endel vill inte det. Tycker det låter lite taskigt om jag ska vara ärlig..
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Nu kanske jag är ute och cyklar men min första tanke är att han nu blivit större och därmed även modigare.
Han har blivit medveten om att det finns en värld utanför buren och vill hinna upptäcka så mkt som möjligt, det gör han ju inte om han sitter stilla i din hand (han har förmodligen suttit stilla i sin Bur och väntat på att du skall ta upp honom
).
Han är väl i den sk "slyngel åldern" nu och då får man nog räkna med att hamstrar precis som människo barn gör lite "revolt" mot ens egna känslor och vilja.
Jag tror säkert att din vän kommer att bli lugnare igen med åldern. Och då kan du nog gosa och tom ha honom sovandes i din famn..
Att han nafsar och nyps beror nog på att du stoppar honom när han vill upptäcka, följa lukter osv..
Lycka till!
#4 Jag tror faktiskt precis som du! Min ena hane Baloo här hemma har varit sån. Men inte längre, nu vill han t.o.m. sova i ens knä :) Men innan ville han aldrig sitta still i handen, utan bara springa överallt x) Tycker det var ganska kul :D
/Matilda
Om din hamster tidigare bara låg i din hand utan vidare så är det nog mer ovanligt än det beteende du förklarar att han har nu! :) Se till att alltid ha nytvättade händer för Att undvika att han bits. Menar du att han bita varje gång du tar upp honom? Där har jag inte tillräckligt med kunskap för att veta hur man ska göra.
Så här gör jag med min "springiga" hamster jag försöker och passa på och ta upp han när han har precis vaknat och fortfarande är lite seg. Då är det gos-tid. Sedan när han har vaknat till så får han springa runt i soffan eller på golvet och gå på sina upptäcksfärder. Visst det är inte alls lätt hinna jämt så de gånger så får det bli en snabb snussning och sedan får man låta hamsterna springa av sig lite.
Som de säger innan så blir de lugnare med åldern men nu är de ju unga och vill hinna med så mkt som möjligt!;P
// Pabblo

#1 han är aldrig hungrig när han är i min hand. Han får ju mat i buren så när han ätit sig mätt ska han ut, han nosar lite på maten och sen springer han iväg. var veckor sen jag ens såg honom stoppa mat i kinden

3# den är ju inget rolig att ha om han inte tycker om en och nyps. Då blir ju hamstern bara ett prydnadsobjekt som kostar pengar och tid
om man låter honom springa på golvet och försöker plocka upp honom så rycker han till och svänger runt. litar inte alls på honom, är verkligen rädd för känslan av att bli biten av nåt man älskar gång på gång
#6 nej han bites inte när man tar upp honom, han kommer frivilligt upp men har gort mig ganska illa när jag glömt tvätta händerna efter tagit i mat men då får jag skylla mig själv
där emot nyper han om man håller runt honom som jag ser många hålla sina hamstrar här på sidan på deras foton
#9 Jag förstår verkligen att du tycker att det är tråkigt! Men när du förklarar hur han är så låter han som vilken hamster som helst, och det är inte ens alla hamstrar som är sånna att de frivilligt kliver upp i handen. :) Det är inte kul att vara rädd för att ens hamster ska bita till, men det är nog så att du kanske ska försöka bygga upp en tillit igen för det låter som att din hamster är helt normal. :)

Du skriver att hamstern är två månader gammal och du haft den sen den var liten bebis. Har du fött upp honom själv eller köpt honom?
Har du köpt honom så har du ju haft honom max i en månad. Ibland kan det ta längre tid än så att lära känna sin hamster.
#11 Håller med..
/Matilda
Jag tycker det låter som din hamster har ett bra beteende, ungefär lika som min. Hamstrar är ju aktiva djur och att dom klättrar runt och är nyfikna visar ju bara att de är friska och mår bra. Alla hamstrar är olika, visst finns det säkert de som ligger helt still men tror inte det är så vanligt. I såna fall kan man ju lika gärna köpa ett gosedjur. Nej, men jag tycker du ska accptera din hamster som han är, var glad att han är nyfiken. Att han också vill klättra upp i din hand är ju bra, inte alla hamstrar som gör det frivilligt. Att han bits har ju som du sagt berott på att du luktat mat eller hållt fast honom, vilket jag tror de flesta hamstrar skulle göra. Jag tycker du ska låta honom klättra runt, du kan ju fortfarande ha honom i händerna och låta honom klättra från hand till hand eller något. Låt bli att hålla fast honom så han inte kopplar ihop dina händer med något negativt, då kommer han ju vilja gosa ännu mindre. Låt honom vara som han vill och fortsätt ta upp honom även om han inte är still. Du kan ju bygga hinderbanor eller ngt till honom också så han får springa av sig lite, han blir säkert lugnare med tiden också :)
Jag har inte läst alla svar du fått så någon kanske redan har skrivit det jag skriver nu.
Men med mina hamstrar jag har haft har de varit mer "lugna" när de varit så små, men äldre de blir vågar de mer och sitter inte still längre. Mina hamstrar är verkligen tama men inte sitter de still hos mig. De klättrar omkring och vill inte vara "fasthållna".
Om din hamster biter dig när du försöker hålla den med kupade händer visar den tydligt att den inte vill så varför fortsätta trugas med det. Låt den klättra på dig och undersöka, det är ju det den vill, den är nyfiken 
Mina hamstar vill ALDRIG äta ur min hand, de kan ta maten och sedan gå och lägga den i matskålen, de är väldigt noga med att maten ska ligga i skålen
Kanske är det lika för din hamster?