Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1064 ggr
Boomi
0

totalt vild!

hejsan,

nu handlar det om vår guldhamster Boomi igen. vi har en stor låda inredd med spån, tunnlar, hus, sandbad osv där vi försöker låta henne vara lite på kvällarna. men hon blir så sjövild att att få den friheten (köpt i djuraffär och har nog aldrig sett mer än relativt liten bur) att hon blir hysterisk.

Jag vet att hamstrar inte ser bra men det spelar ingen roll för henne, hon rusar runt och försöker ta sig upp ur lådan och vidare. Vi kan inte röra vid henne vid dess tillfällen för hon bits lite av vad jag gissar är ren upphetsning eller stress och vi får ta in henne i ett rör och på så sätt förflytta henne tillbaka till buren.

Det här är varför vi inte vågar ha henne lös inne i vårt rum, för hon är för vild och vi skulle ha enorma problem med att få in henne i buren igen.

Vi har henne bara ute i ca 10-15 min åt gången, vet inte om hon ska vara ute mer eller mindre, men efter det är hon så vild att hon inte vet vad hon ska ta sig till.

btw sry för att jag är usel på att fatta mig kortfattat :P

UlrikaD
0

Hur länge har ni haft henne?

Låter som om hon inte är trygg ännu. Då blir hon mer stressad av att vara i nya miljöer och behöver lite mer tid att lugna ner sig först. Måste man jaga in hamstern i rör osv så stressar man upp den istället. Och det som skulle bli en rolig upplevelse, att få komma ut, blir istället någonting jobbigt och stressigt.

Hon behöver framför allt lära känna er bättre så hon litar på er. Sitt och prata med henne mycket, sitt med handen i buren så hon får sniffa på er och känner igen er doft.

Skynda långsamt.

SandyCipper
0

Låter som en riktigt vilding det^^

[Alexandrae]
0

Låter lite som min hamster, sjövild är hon .. :P

teddybaby
0

Har ni testat hamsterhage?

[CeKa]
0

Det där känner jag igen. Vår hamstertjej (född hos uppfödare) var likadan en period efter att hon flyttat till oss, bortsett från att hon aldrig bet oss. Vi tror att hon fick frispel med allt nytt; ny miljö, större Bur etc. Vi märkte att hon blev värre när hon fått smak på friheten så därför lät vi henne vara i buren så mycket som möjligt.

Det tog några veckor, men sedan blev hon lugn och harmonisk igen. Hon har inte betett sig likadant sedan dess.

Lycka till!

[Alexandrae]
0

#5 min hamster flyttade hem till mig i fredags så kanske beror delvis på det, ny miljö o allt :)

[CeKa]
0

#6 Hoppas det Glad Det är inte roligt när det är som du beskrev, man känner sig så rådlös och otillräcklig.

[Alexandrae]
0

#7 hon har faktiskt blivit lite lugnare nu :)