Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1269 ggr
razina1
0

Gått ner i vikt!

La in en tråd för ett par veckor sen där jag skrev att jag tyckte min hamster på 182 g kändes lite tanig och därför ville ha råd för att få honom att lägga på sig lite. Har inte ändrat hans kost märkvärt, utan bara lagt till lite extra välling och ärter. I övrigt får han en bra fröblandning, frukt, grönsaker, nötter/frön, pasta/bröd och lite av varje.. dock är han ganska kräsen och det mesta hittar jag i hans bo..

Men nu till saken, idag vägde jag honom för att se om han lagt på sig någonting, men han har gått ner till 164! Nästan 20 g på ett par veckor är väl jättemycket för en sån liten..! Fattar inte varför han gått ner när jag försökt få honom att gå upp… Vad kan detta bero på..? Tips på vad jag kan göra?

Roxie
0

Hur gammal är han?

// Sofia

razina1
0

Han är ca 8 månader..

Roxie
0

Oj, ja det var ju inte gammalt. Jag skulle ha åkt till veterinären. Har han ändrat beteende?

// Sofia

razina1
0

Nej det tycker jag inte han har… han är lika pigg som vanligt, så sjuk verkar han inte.. hmm.. blir orolig ju..

Roxie
0

Det är ju inte ovanligt att han väger runt 160g, jag har en hane här hemma som väger 140g.. men när din pojk har gått ner drastiskt börjar man ju undra =/

// Sofia

razina1
0

En tanke som slog mig, kan hamstrar få mask? Eftersom han har magrat och inte har några andra symtom funderade jag på om det kan vara det.. då går ju djuren ner i vikt..

Typiskt att det är fredag, då måste jag vänta till måndag för att ringa veterinären :(

#5, Jo, jag har ju läst att de kan variera mycket i vikt, beroende på längd, storlek osv.. men när han tappat såpass mycket, när jag snarare försökt få honom UPP i vikt.. väldigt konstigt :/..

Roxie
0

Kan ju vara att han inte gillar förändringar i kosten? :P

De flesta veterinärstationer har jourtelefon som man kan ringa även på helger..

// Sofia

razina1
0

#7, men jag har inte ändrat hans kost. Det enda jag gjort är att ge honom lite mer av välling och ärter än vad han brukar få. Annars är det samma.. så jag har inte lagt till nåt nytt eller så..

Roxie
0

Vad konstigt :/ men ring en veterinär. Skulle jag gjort. Kostar ju inget att rådfråga :)

// Sofia

razina1
0

Hittade inget journummer så det får bli på måndag. Verkar inte vara nån direkt brådska, igår fick han ett fat välling, ärter, äpple och frön som han norpade på en gång, sedan sprang han i sitt Hjul precis som vanligt. Jättekonstigt tycker jag att han tappat i vikt… det är ju visserligen svårt att veta exakt hur mycket mat han får i sig eftersom jag alltid hittar en hel del i hans hus.. hmm. Får höra vad veterinären säger på måndag.. :)

Har en flaska Fortimel hemma (näringsdryck) som jag vet man brukar ge till marsvin om de t ex är magra, eller har ungar som inte äter. Tror du jag kan försöka mata med lite sånt?

Roxie
0

Jag skulle ha väntat tills efter jag pratat med vetten.

// Sofia

UlrikaD
0

Marsvin och hamstrar har inte alls samma näringsintag. Marsvins huvudföda är ju t.ex hö. Jag hade inte gett samma sak till en hamster utan att veta säkert.