KladdTråd. : DUNABUREN
Här kan ni skriva och diskutera om bra och dåliga burar :)
**Detta temat är : Dunaburen
**
Diskutera dåliga och bra saken som har just med Dunaburen att göra ! :)
man kan ha mycket strö. nackdelen är att de är så låga.
Mvh
Mig
Bra saker är ju att dom inte framkallar galler bittande, finns i så många storlekar och färger. Jag personligen tycker dock inte dom är så snygga och väljer häldre akvarium framför duna.
.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Dunaburen har både sina fördelar och nackdelar, lite beroende på vilken hamster som bor i den faktiskt.
Nackdelen jag upptäckt med hanen som bor i, är att han har en tendens att bita på nippeln på flaskan, vilket han inte gör om han bor i akvarium med en annan typ av flaska.
Dvs en flaska som sitter på insidan, istället för att pipen sticks in genom ett hål.
En riktig spindelmannen är han också, klättrar gärna i taket.
Fördelen är att den är rymningssäker för denna lilla houdini.
En till fördel är att de är smidigare än akvarium också, dvs lättare att placera utan att ta alldeles för mycket plats.
Jag har ingen dunabur, men detta tycker jag är fördelarna iaf:
Att det är lågt, dvs inte lika stor chans att hamstern gör sig illa om den faller från taket. Att det inte skvätter ut spån/strö ur buren. Att den väger lite. Att den är snygg. Att den är rymningssäker (iaf nästan).
Nackdelar: Priset kan göra att man istället köper en mindre, sämre Bur. Hjulet (för litet), hamstervadden (skadlig) och det lilla plasthuset (för litet och för dålig ventilation).
Sedan finns det nog fler för/nackdelar som jag inte kommer på. xD

#4 Hamstervadd följer väl inte bara med dunaburar? :s

Dom är dyra!
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

#6 På en del affärer är de billiga. :]
Min duna kostade 289kr, måtten 56*39*30 typ. Tycker den är billig och bra. Dom kan som tidigare nämnt inte ramla och slå sig eller gnaga på gallret. Sen kan dom gnaga på plasten istället men det har inte hänt mig. Sen satte jag ju på ett fågelgaller över dunan så det blev en kombinerad duna och gallerbur.
Sen känns det som om det får plats mer leksaker i en duna än i en galler och man kan möblera om lättare. Så det har bara varit bra saker för min del. Sen gnager inte Rhino något på buren utan mest på sin gnagar pinne och leksaker ibland.
Jag prutade i en djuraffär
Säljaren försökte sälja en dvärghamsterbur till mig men jag sa stopp, sen hittade jag en fin Bur och fick 200 kr billigare pris bara för att jag ställt till med en scen.. haha ;D Fick 400 för en dunabur som var lite större än de andra.. :D Nu är drömmen ett akvarie eller en samla låda! :D
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Dom borde vara i klart plast i botten…man ser ju inte dom små djuren från sidan av buren…
#10 Där håller jag med dig! Varför inte ha en heelt genomskinlig dunabur? :D Det hade vart mycket roligare :)
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

#11 Det finns helt genomskinliga, har sett sån hos en uppfödare. Men jag har ingen aning om vart hon köpt den eller om det ens var i Sverige.
Jag gillar Dunaburar och har dem till mina hamstrar därför att:
- De finns i bra storlekar (har just nu en Bur på L71 B45 cm)
- Huven är bra för att motverka ev. drag
- Ingen gallerbitning
- Stor bra öppning upptill
- Lagom höjd för mitt rel. stora Wodent Wheel
- Den är lättstädad
- Rymningssäker
- Kan ha mycket Bottenmaterial = mycket grävmöjligheter
Förutom allt det andra folk nämnt så finns det så mycket inredningsmöjligheter med Duna-buren.

hehe, är stolt för att jag gjorde tråden
Det kommer en ny imorn.. med temat: ******** , hemligt !
Bra är den iaf :)
#11 hamstrarna trivs bättre när det har fri skymd, längst ner.
#14 det jag saknar är att kunna sätta saker från sidorna, som typ stegar och sådant.
Mvh
Mig
Fula och går sönder lätt.Enligt mej finns det inget bra med dunabur
Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Läs akvariumtråden också! :D

#19 Alla sand- och spånsorter dammar inte ..
#20 inte alspån, men de flesta sorterna gör det.
Mvh
Mig
Nackdelar är väl när hamstrarna gnager på låsklämmorna, låter väldigt högt och är irriterande, gäller dessutom att ha "några" extra i reserv.
För mig funkar Dunaburar bäst till dvärghamstrar, mina guldar har haft en förmåga att gnaga vid låsklämmor och där vattenautomatspipen sticker in.
Det finns helt genomskinliga Dunaburar (eller har funnits i varje fall), var själv hem till MYMLAN och hon hade två stycken. Dock köpte jag en som var 71cm med grön botten till dvärgen som just nu bor i en 130L Samla låda.