Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1251 ggr
Boomi
0

nyblivna hamsterägare

Hej,

vi är ett par som skaffat oss en sju veckor gammal guldhamster. Vi hade tänkt köpa från en uppfödare men det blev lite komplikationer, så när vi såg hamstrar i en djuraffär i stan kunde vi inte låta bli att slå till.

Det första dygnet lät vi henne vara ifred, men hon fick nosa på våra händer när vi bytte mat och vatten. Sen började vi försöka få henne att vilja klättra upp i våra händer, men hon bara nafsade och trodde att hon skulle äta dom. Vi har gjort en stor utehage åt henne som vi tänkte att hon kunde få springa runt och leka i med tunnlar, små hus osv. Men vi kan inte förflytta henne. Hon är hyperaktiv och totalt ovan vid att röras vid och hanteras.

Vi har ingen större erfarenhet av smådjur och är väldigt försiktiga med henne (vill absolut inte tappa henne eller dylikt) men hon vänder och vrider och försöker bitas då vi har försökt lyft henne.

Så, det vi skulle uppskatta är tips och ideer på hur vi kan hantera henne, trots att hon är så liten och snabb och hyper, för det är verkligen svårt att ens få tag på henne. Hon är väldigt aktiv under nätterna och vi vill att hon ska få uppleva mer än sin Bur (där hon för övrigt är trygg och trivs väldigt bra). Annars har hon anpassat sig bra, hon tycker om att sitta och titta på oss och vad vi håller på med, hon är lugn trots att nya ljud och ser pigg och glad ut.

alla tips eller ideer uppskattas mkt

mvh Boomi

UlrikaD
0

Anledningen att hon nafsar kan till stor del bero på att hon inte blivit hanterad under sin uppväxt. Är det djuraffären som föder upp själva så är det inte alltid de har tid att pyssla med bebisarna.

En uppfödare håller ju på med sina dagligen efter det att de blivit gamla nog att hantera.

Nu är det tid och tålamod som gäller helt enkelt. Låt henne bli trygg med er i buren innan ni försöker lyfta och bära. Sitta och prata med henne, ha handen nere i buren så hon får lära känna er doft. Muta henne med godbitar. Allting för att hon ska förstå att ni är bara positiva och det finns ingenting negativt med er alls.

Släpper ni ut henne nu så kommer ni antagligen att behöva jaga henne för att få in henne igen. Och då vänds ju en positiv ute-upplevelse till en negativ och det är det hon kommer att komma ihåg tills nästa gång.

Om ni känner att ni kan, utan att skrämma henne, lyfta upp henne i en toa-rulle eller liknande för att släppa ut henne kan ni testa det. Men då ska ni veta att ni kan lyfta in henne på samma sätt. Det är jätteviktigt i början att hon absolut inte blir skrämd. Hon ska ju vilja komma till er på egen hand så snart som möjligt.

Så skynda långsamt helt enkelt.

SandyCipper
0

Grattis till hamstern!

Men du borde vänta,i några dagar till, tills hon känner att hon är trygg, som #1 säger

LisaErica
0

Hej, har haft hamster 1 vecka.

"2 dan då jag la min hand inne i buren för att hon skulle få nosa lite på mig.Hon var hyper snabb o sprang upp på min axel i en väldans fart, ja skrek åt min sambo o ta henne, men han hann inte, hon va redan på min rygg o sedan hoppa hon ner på golvet .

Jag hann precis få tag på henne med en gammal strumpa innan hon skulle försvunnit under kylen!

Hjärtat pumpade o svetten lackade, jag grät för nu hade jag väl sabbat Bumbis nya trygga start i vårat hem, det var kaos helt enkelt.

Men lilla Bumbi verkade inte bry sig särskilt mycket, hon satte sig och började äta och tvätta sig:-P

Nu tar vi det mycket lugnare och i mer kontrollerande former, jag lyfter bara locket på buren o låter henne leka med min hand INNE i buren tills vi båda lugnat ner oss o känner oss tryggare:-) hihi

91Marran
0

håll handen stilla när den nafsar och låt den fortsätta tills den tröttnat. ha handen mycket i buren, så vänjer den sig snart.

Mvh
Mig

Boomi
0

Tack så mkt för alla tips och lärorika historier. det här med att ge henne godis vet jag inte riktigt om det funkar, hon verkar redan tro att våra händer = ätbara. Men vi fortsätter sticka in händer och hon är alltid intresserad och nyfiken och det känns iaf aldrig som att hon är arg på oss eller rädd.

tack lisaerica för varnande exempel på hur det kan gå…det hade definitivt kunnat vara våran lilla tjej som kastat sig ut på en hysterisk rymning och vi ska ta det lugnt i fortsättningen.

Btw Har någon av era hamstrar för vana att kasta sin mat i kisshörnan? hon verkligen spottar ut viss del av maten och tar med sig den andra in i huset. Senare brukar hon också hämta tillbaka den nu "smutsiga" matbiten. Är detta något som dom flesta gör??! verkar väldigt konstigt…

91Marran
0

#5 min kompis hamster har sitt matförråd i sandbadet där den kissar. den hara bara en till två matbitar i sitt bo.

Mvh
Mig