Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1790 ggr
Solan1976
0

Ang hamstermat?

Jag städade ur buren för en stund sen och när jag kastar Kurris alla matgömmor så tänker jag på vilket "slöseri" det är *fniss*

Vi fyller ju matskålen nu en gång om dagen plus att han får allt möjligt annat smått och gott titt som tätt.. Är det för ofta? Han äter ju inte upp allt utan gömmer MASSOR! Cool

Hur mkt av tex hamsterblandning ger ni om dagen? I dl gärna.. Skall skålen alltid vara full?

Sen undrar jag om det är ok att jag köper såna där "stänger" av biff, kyckling eller lever (som är till för katt och hundar… som godis) och ger han någon liten bit då och då?

Roxie
0

Jag fyller på skålarna med fröblandning varje dag. Vet inte riktigt hur mycket jag ger i dl, men de ska alltid ha fri tillgång till fröblandning.
Städar ur deras "gömmor" gör jag ca en gång i veckan (städar självklart bort Färskmat så det inte ligger och blir dåligt).. Håller med att det känns som lite slöseri när man slänger hela deras förråd, taskigt om inte annat Flört

Jag tror nog att det ska gå bra att ge såna stänger, kolla bara igenom innehållet så det inte är en massa konstigheter.
Färskmat till hund och katt brukar ju annars vara populärt. Även hundgodis i kexform i alla sorters smaker brukar också vara väldigt uppskattat, bra motstånd för tänderna dessutom. Brukar finnas i lösvikt på de flesta välsorterade djuraffärer. Glad

// Sofia

Solan1976
0

oki tusen tack *tummen upp* Glad

UlrikaD
0

Jag tror faktiskt att jag slänger mer mat än vad mina äter. Inte så ekonomiskt direkt, men jag känner igen det så väl.

Jag fyller också på skålen varje dag och sen grävs den ur direkt och de plockar ut det som är godast. Sen gömmer de en hel del och sen finns det de som verkligen protesterar mot vissa saker i hamsterblandningen. Det visar de genom att bära iväg bitarna, lägga dem i toa-lådan och sen kissa på dem!Obestämd

När man städar sen märker man helt klart vilka som samlar mest, det är de burarna som är tyngst när man lyfter dem.Flört

BMEXX
0

Hmm jag fyller bara på när jag ser att det börjar bli lite men sedan är inte min hamster en sån som tar allt på en gång heller utan sitter och äter där lite då och då. Så för min del så slänger jag inte mkt mat alls. Mest Färskmat som har blivit dåligt.

Brukar ge min hundkex som lördagsgodis en stor favorit :)

// Pabblo

[Hamster95]
0

Jag brukar slänga deras gömmor Skäms Fast senaste gångerna har jag sparat, mina blir helt hysteriska annars Obestämd 

Brumma och Totte får kräcker, Bamse avskyr dem. Han nöter ner tänderna genom att misshandla äggkartonger istället.

Schniigel
0

Förstår exakt vad du menar,  jag slänger också mer mat än vad mina hamstrar äter… Det känns lite som slöseri men jag gillar att ge dom ny "färsk" mat så då får det väl bli lite dyrare men egentligen så är det klart helt onödigt!