Det blir kull
Mina föräldrar har sagt NEJ men jag frågade om de skulle ha ihjäl hamsterbebbarna om det skulle bli något, svaret blev NEJ. Jag tänker alltså smygpara dem på lördag när mina föräldrar inte är hemma. Har lite frågor:
1. Kan jag ha 3 honor i en sån här Bur ? Kan ungarna bo där första tiden? Blir det kull så får hon ha boet på undervåningen såklart.
2. Kan jag ha 2 hannar i en Mini-Duna?
3. Hur ska själva parningen gå till? Jag misstänker att Brumma är brunstig, pigg och glad i övrigt.
Sådärja, det var väl allt :)
Jag tycker definitivt inte att du ska gå emot det dina föräldrar bestämt. Det är det sämsta tänktbara man kan göra om man vill ha en kull. Det skulle vara som att gå och köpa en hamster i smyg som du sedan måste göra dig av med, ingen bra start för en kull heller och vara oönskade av dina föräldrar.
Ja, jag har själv en dotter och om hon gick emot mig skulle jag bli oerhört sårad. Det finns säkert en anledning bakom deras beslut.
Varför ska du smygpara henne?! Tycker det är FEL!
Du skrev i en annan tråd att ni inte hade ekonomi nu att ta någon hamster till veterinären, vad händer om du måste in akut för att hon inte får ut ungarna? Ska du låta henne plågas ihjäl då?
Anmäl mig då förfan. Gör det eftersom jag tydligen plågar ihjäl mina djur……
Men lugn de vill ju bara dina djurs bästa, vilket du också borde vilja eller?
// Pabblo
Håller med föregående talare om att det sämsta du kan göra är att gå emot dina föräldrar.
Det om något kan sätta de på tvären inför framtida djurköp eller om du skulle vilja ta en ny kull i framtiden.
Dessutom är det inte snällt emot ungarna heller, som någon redan påpekat.
Håller med övriga inlägg. Det är nog inte så smart att tjuvpara. Vad gör du om dina föräldrar säger att du ska göra dig av med dom? Eller om något skulle gå fel vid förlossningen och honan behöver akut veterinärhjälp?
// Sofia
Håller med tidigare talare. Det är ett beslut som hela familjen måste ta. JAg är vuxen men bor hemma för att det är smidigast. Min mamma är livrädd för råttor så jag skaffade inte råttor trots att jag kunnat.
Men om det är det du vill och det skulle bli bebbar så ska jag bara varna dig för att tränga ihop tre honor med ungar i en Bur. Guldhamstrar vill bo själva och om en hona känner sig instäng eller att det är för trångt så kan hon äta upp sina ungar.
Likadant hannarna. Dom vill vara själva.Och en miniduna är alldeles för liten, även för en guldis.
Har aldrig haft hamsterungar men kan dom inte ramla ifall dom är små och börjar klättra på väggarna?
Nu vet jag inte om du har guldis eller dvärg. Har du dvärg så behöver du inte bry dig om vad jag sagt, för jag kan inget om dvärghamstrar…
Tycker du istället kan visa att dina föräldrar kan lita på dig och visa ansvar istället för att gå emot vad dom har bestämt.
Vänta tills du blir äldre och får bestämma själv, eller tills dina föräldrar skulle gå med på det.
Läs på ordentligt om avel osv och sen kan du visa dina föräldrar dina kunskaper.
Men om det är som en annan skrev här att det inte finns pengar för att ta en hamster till veterinär så bör du verkligen vänta med att ta en kull. Tänk om det blir något fel vid födseln och ungarna inte kommer ut? Då måste hamstern till veterinär, kommer du har råd med det då?
#7 Hon har dvärghamstrar ;)
#9 Okej =)
Tycker samma som övriga.
Om du nu ska ha ungar så kan du inte ha den buren, ungarna kan änkelt klämma sig. Duna, akvarium/terarium eller ikea samlarlåda är det som gäller om du ska ha ungar.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

_håller med de andra svaren..
fast dina föräldrar måste gå med på det.. annars kan det bli hur som helst…_

om inte dina föräldrar vet, och om du tjuvparar dom.. sen får honan ungar..
vad tror du dina föräldrar säger..:S
fast du har nog ändrat dig:)
Förstår "tjusningen med buset", å det är väl okej att gå emot och trotsa sina föräldrar lite ibland. Så länge det bara är något som kan drabba en själv- men nu handlar det inte bara om vad du vill. Det är liv du pratar om, så tycker absolut inte du ska göra det. Finns ingen anledning- prata med dina föräldrar istället, ha lite tålamod och få dem att förstå att du kan ta ansvaret och att du är engagerad och villig i att hitta nya bra hem osv.
Så kanske du får deras tillåtelse, det är bara dumdristigt att göra en smygparning även om jag vet att det kliar i fingrarna, det gör det på mig också 
Men det lönar sig att vänta, den dagen du väl får ta en kull så kommer den att vara extra efterlängtad och det är bara ett plus! 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Prata hellre med din mamma om att "dela" kullen och uppfödarplanerna med henne…kanske det får dom på andra tankar.
Min dotter har börjat prata om att föda upp när hon blir större, det uppskattar jag mera än om hon hade plockat ihop två för parning än om jag var ovetandes om det.

lek inte med liv!
Vad det gäller buren, så hade jag inte valt att ha dvärgar i en sådan, då jag tycker det är för glest mellan gallren.
En dvärg tror jag lätt skulle kunna ta sig ut ur den nämligen.
Håller med #17!
Håller också med #17
min kompis har en sådan och den kan knappt hålla hennes guld inne, dörrarna är lätta att få upp, och så är det mycket glest galler.
Mvh
Mig

Lek inte med deras liv,
#21 Det finns finns videoklipp på Youtube som visar när dvärghamstrar trycker sig igenom gallret på gallerburar.

#22 Men om en vintervits huvud är ungefär 2cm brett så är det ju ganska konstigt om de kan trycka sig igenom 0,5 cm brett galler.
Uj uj uj uj, underskatta ALDRIG en hamster ;)
Vill de ut så tar de sig ut. Hade en dvärg när jag var liten som rymde genom gallret, och där slutade dennes dagar :/
Mina trycker sig lätt igenom galler, iförsig dom är ju robbar men ändå.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

Hur går det? Har du bestämt dig för att vänta med en kull?
Dvärghamstrar är då tokiga ;)
Har själv 9 stk… ( varav 5 bebbar, 4 elr 3 till salu :p )
Nej men mina hugger efter varandra.

#27 Vet inte om jag missuppfattat nåt på vägen, men du tänker alltså para hamstrar som hugger?
Tycker du det är ett arvsanlag som du vill föra vidare?
#28, tror hon sa att hon inte skulle para, det är det jag fattat det som om.. O.o
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Ska inte hacka nå på dig vill bara säga att jag såg att du funderade på att köpa fler djur och om du tjuvparar så kanske din föräldrar sätter stopp på de planerna. Och kanske de hindrar dig från att göra andra saker med som du tycker om. Hellre att du tjatar på dem och visar dig ansvarig och duktig:D Lycka till ivf!
// Pabblo
#28, Nej de hugger inte efter människor men efter varandra. Jag vill ha trevliga djur.

#31 Skrev inte att de hugger efter människor. Vad de än hugger efter så är det ju inget beteende man vill föra vidare till avkommor. Eller hur?
Nej men jag vet inte om hon var direkt brunstig då. Hur märker jag av att hon är brunstig ?
Är det hamstern som inte verkade må bra som du tänkt avla på? (du svarade inte i den tråden) Och i såna fall även en hamster som hugger mot en annan hamster.
Och som du skrev i den andra tråden så skrev du att hon bets och höll på. Om det nu är samma hamster du snackar om.
Det är ingen hamster du bör avla på.

Jag måste faktiskt med risk för att få skit för det säga att jag tänker inte vara den som hjälper dig med detta.
Tycker hela grejen är fel, para mot sina föräldrars inrådan osv. Och jag tänker inte vara den som hjälper dig på vägen.
När saker och ting ser annorlunda ut så kan jag svara på frågor hur mycket som helst.
Men om du nu skulle para dem mot vad dina föräldrar vill. Säg att någonting går snett, din hona kan inte föda ut bebisarna själv, hon håller på att dö. Dina föräldrar vill inte köra henne till veterinären mitt i natten och betala flera tusen för att rädda henne. För du har gjort någonting de inte ville.
Ska då din hona behöva riskera livet för att du var självisk? Tycker det är så fel.
När du har dina föräldrars uppbackning och du vet att du kan klara av en kull med allt vad det innebär…kör på. Men inte innan dess.
enligt en annan tråd här på hif så skulle du ta en paus med alla planer på kullar osv,, har du ångrat dig..?
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Håller med nr 35!
Jag måste nog med hålla med #35.. Tycker det låter precis så som jag egentligen känner ang. att tjuvpara dem.
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Det spelar ingen roll om dvärghamstern är dräktig eller inte, den ska ändå inte hugga åt en annan hamster. det blir inga bra avkommer. försök prata försiktigt med dina föräldrar om det. och fixa köpare redan som du kan lita på till minst 90%.
Mvh
Mig