Svullnad vid ögat
Hej! Som ni vet så fick jag hem en hamster för några dagar sedan. Det är inte min utan min pojkväns, men den bor här.
Nu är det så att jag har märkt en röd svullnad vid hennes öga. Jag minns inte att det var där då vi köpte henne, men det kan det ha vart.
Någon som har någon aning om vad det kan vara? Smittar det?
Lägger in en bild på hennes öga.
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Inte en vårta då?
Se och läs länken här: http://www.hamsterforeningen.se/papovan.pdf
#1 Jag har läst ang. papova viruset, men tror du verkligen att det kan vara en vårta hon har? :/ Jag tycker inte alls att det liknar den bilden som den hamstern med papova viruset hade. Tips på vad jag kan göra vore ju guld!
/Matilda
Jag tycker det ser ut som en vårta av nått slag. Det kan ju vara ofarligt, men nu när det är papova ''i luften'' så är det nog bäst att åka till vet med henne för att kolla. Du har ju trots allt andra hamstrar också.
Ja jag vet att det är papova i luften nu.. Men har det verkigen kommit hem till mig.. :( Vill inte ens tänka på det :'( Och stackars min pojkvän med, han hade verkligen fastnat för denna lilla tjejen :(
/Matilda
Ja, vi får hoppas att det bara är en vanlig vårta eller dylikt. Känner med dig, eller inte precis samma sak, men när en av mina kaniner dog så smittades jag kanske av viruset, men som tur var smittade jag ingen.
Jag skulle nog säga att det ser ut som en vagel och bara för att det "hänger" papova i luften så betyder det inte att alla hamstrar har detta.
Vaglar syns oftare på dvärgar, av vilken anledning vet jag inte men jag tycker absolut inte att du ska få panik.
Det kan även vara en skada under läkning, kanske ngt syskon som bitit där eller att den fått en skada från ngt annat.
Lotta
#5 Ja det hoppas jag med! Hon är ju väldigt pigg och härlig tjej! :)
/Matilda
Jag tror inte att det är ngn direkt fara, men det är ju aldrig fel att kontakta en veterinär hur som helst.
Lotta
#9 Jag kan ringa en rådfråga en veterinär och se vad han/hon tycker jag ska göra. Behöver jag komma in med henne så gör jag det, om det är nått större allvarligt fel så kommer jag skälla ut säljaren. Hittade bilder på henne från dagen hon kom hem som jag plåtade, men inte riktigt hade tittat på noga på. Där ser man att hon har svullnaden.
/Matilda
Hoppas att det är bara en vagel eller nå sånt! Men va försiktig utifall det är papova eller nå annat skit så inte de andra hamstrarna får det med..
// Pabblo
#11 Ja det sak jag verkligen! Tur att det smittar via urin iaf..
/Matilda
#6 ja tänkte också på vagel.. vi hoppas de iaf! puh,, Tinwe du får inte göra såhär mot oss man få ju hjärtat i halsgropen 
Vaglar försvinner väl inom några dagar lr någon vecka? I såna fall bode man ju kunna pusta ut om den gör det tänkte jag..
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#13 Haha! xD Men jag blev själv väldigt rädd faktiskt!
<3
Ja, det hopps jag! Jag avvaktar några dagar.. Kommer vara väldigt noga med att inte hålla i dem andra efter jag har hållt i Hitomi nu iallafall! Hoppas verkligen att det bara är en vagel.
/Matilda
Du får uppdatera oss sen om det gav med sig eller inte…
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Ser ut som ngt som har var i sig.
Spricker grejen så kan du skölja med saltvatten, (kommer inte ihåg vad det heter) men iaf, det svider iaf inte. Oj jo! Aco.. funkar alltid på min hamster, och det går bort efter några dagar. Är osäker :/ Lycka till!

Oj haha, läste inte dom andra kommentarerna, var på helt fel spår endå!
Synd.. att djuraffärer ska sälja sjuka djur, lycka till!
#17 Tack! Har haft kontakt med veterinär, hon sa att det var ingen fara att vänta ett tag och se om den spricker eller hur man ska säga.. Som det är nu så är den inte lika röd längre tycker jag, men vi får se. Hoppas vi slipper avliva henne om det skulle visa sig vara nått annat bakom… :/
/Matilda

#18 hej igen.. ja.. men om den spricker så kan du väll åka in då, eller så sköljer du med Aco sårtvätt. (Y) , Den är väldigt bra. Min hamster råka riva upp vid ögat, (massa var och så) pga vi hade inte klöippt klorna på ett tag. Mamma då, var inte ett dugg orolig bara sköljde ögat i några dagar. Se veck borta! Hoppas verkligen det löser sig, och att ni slipper avliva även om jag inte tror att det är ngt stort bakom detta! Som sagt, lycka till! :)

#18 hej igen.. ja.. men om den spricker så kan du väll åka in då, eller så sköljer du med Aco sårtvätt. (Y) , Den är väldigt bra. Min hamster råka riva upp vid ögat, (massa var och så) pga vi hade inte klippt klorna på ett tag. Mamma då, var inte ett dugg orolig bara sköljde ögat i några dagar. Se veck borta! Hoppas verkligen det löser sig, och att ni slipper avliva även om jag inte tror att det är ngt stort bakom detta! Som sagt, lycka till! :)

#18, allt kommer gå bra! :)