Jag har en idé
Nästa termin så funderar jag på att göra ett burskåp i träslöjden med 3 eller 4 små "lägenheter". Vad tror ni om det? Tänk vad skönt att slippa städa 3 fristående burar utan kunna ha alla på samma ställe = mindre jobb. Jag tänkte att varje djur isåfall skulle kunna ha en yta på 60x 40 x 30, det måste kunna fraktas hem med bil ( åker skoltaxi). Sen ha en planka ( hög eller låg beroende på hur mycket spån jag vill kunna ha som typ är nerfällbar så att det bara är att skyffla ur spånet sen och dörrar med finmaskigt nät. Sen vill jag måla i varje " lägenhet" med giftfri färg, typ grön, blå, rosa. Det skulle bli väldigt gulligt <3
Sen vill jag ha Hjul på det så att när man ska till semestervakt är det bara att rulla burarna dit = inget stress med transportburar och olika vakter. Perfekt :D
Visa gärna bilder på era hemmabyggen.
Har aldrig byggt till hamster, men till råttorna. Kanske duger det en bild på den största jag gjorde.. har byggt flera men den här var den mest lyckade 
har inte måtten uppskrivna tyvärr. Men stor var den. Hade 7 honor i vänstra (framifrån sett) och 6 hanar i den högra. Men hanarna hade lika väl kunnat bo i skokartong på äldre dar. Kan inte påstå att de utnyttjade hela ytan då de började bli till åren 
Det jag tycker är jobbigt med att bygga burar till gnagare är ju allt man ska tänka på, att de inte ska kunna gnaga sig ut, att kiss och bajs ej skall kunna dra in i underlaget osv osv. Men ska du lika göra något på träslöjden så why not, då har du ju lite motivation att verkligen försöka göra ett bra jobb. Å kanske t.om på topp betyg på kuppen 
Tror det finns bra trådar här och på andra gnagarsidor om hur man kan gå till väga.. Är det någon som har en direkt länk kan ni ju lägga in den här, för lite extra tips
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#1 Jo men sånna underlag finns ju att köpa på typ Clas Ohlson å så. Vet exakt hur konstruktionen ska vara. Mina blir enormt stressade av att sitta i transportburar, detta skulle underlätta något enormt för dem. Sen blir de mera personligt med hemmabygge också.