Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1017 ggr
Boomi
0

om Boomi

Hej,

har lite nya frågor angående vår hamster boomi. Hon har blivit mycket van vid att bli klappad och rörd vid, men när man klappar henne hamnar hon i något slags trans stadie där hon blir så platt som möjligt (och jag klappar mjukt med något finger, inte mosar henne) och lyfter på svansen.

Hon är ca 2 månader, kan det vara någon slags könsmognad redan då? eller visar hon bara att hon tycker om det? Eller att hon inte tycker om det?

Dessutom har jag följt en diskussion angående hamsterhjul och att dom inte ska ha ett i för ung ålder. Jag skulle behöva veta om det är helt sant, att man kan skada dom genom att ha ett Hjul? Det var nämligen ett måste enligt djuraffärs personalen och eftersom Boomi fortfarande är vild kan vi inte ta ut henne och låta henne springa runt ännu.

vad ska man egentligen göra? alla verkar anse olika och eftersom vi är oerfarna med hamstrar behöver vi få klart besked.

Någon erfaren som har vet? (om hjulet, beteendet innan kanske är lite mer svårförklarat, ingen hamster är väl den andra lik)

[MissDiss]
0

En hamster blir könsmogen redan vid 4 veckors ålder. :)

Boomi
0

oj…det var tidigt (är hundmänniska, lite annorlunda där :P)

så då skulle det kunna vara så? för hon ser typ ut som en tik som är helt på att paras när hon står så där mysko med svansen i vädret.

[MissDiss]
0

Haha, ja hon brunstar. (Löper på hundspråk då :P)

Och när hon stelnar så är det höglöpet, den tiden under brunsten då hon är parningsvillig. :)

UlrikaD
0

Om hon står helt still med svansen i vädret så brunstar hon. Det gör honor var fjärde dag och som MissDiss skriver så kan de bli könsmogna redan vid 4v.

Tycker du bör vänta med Hjul tills hon är minst 4 mån gammal. De växer så fort i den åldern och kan skada ryggen om de springer i det.

Bätttre att försöka släppa ut henne på andra ytor. Inte bara för att få springa av sig utan för att få upptäcka nya saker. De har mycket äventyrslusta och behöver få lukta, klättra, busa osv.

Antingen om du släpper henne i sängen, soffan där du har koll på henne. Eller bygger någon hage som du sätter massa leksaker i. I värsta fall funkar badkaret med en filt i botten.

Men roligast kommer hon att tycka det är att få vara med dig där du är. Tänk bara på att de har dålig syn så låt henne inte springa omkring på ett bord t.ex. Risken är stor att hon travar rakt ut och ramlar ner.

Sloj-border
0

jag brukar ha min hamster lös i vårat stora badrum varje dag, det är väldigt bar för det inns inga hål han kan krypa in i eller liknande :) så om du har ett rum/badrum som hon inte kan rymma i så kan du ha henne lös i rummet också :) (om hon är hyffsat tam vill säga :P så att du får tag på henne sen när du ska ta tillbaks henne till buren xD)

LisaErica
0

Hej!

Oj visste ej att man inte bör ha Hjul till hamstern förrens 4 mån.

Min är inte ens 2 mån och blev rekommenderad av zoo ägaren ( igen denna nöt till butiksägareSkrikandes) det är dock ett stort Hjul så hon ej ska kröka ryggen, enligt butiksägaren.

Bör jag ta bort hjulet tills hon fyllt 4 mån?

UlrikaD
0

Jag tycker du bör ta bort hjulet tills dess. De behöver aktiveras på andra sätt helt enkelt.

Om hjulet är stort nog (20cm) så kan du ge tillbaka det sen, eller hon kanske aldrig ens behöver det ifall hon får tillräckligt med stimulans på annat håll.

Just nu gör det mer skada än nytta iallafall.

LisaErica
0

#7 ah tackar så mkt för rådetGlad