Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1891 ggr
thildatessie
0

varför ?

Hej, jag har ingen hamster men jag tycker att dem är så söta så jag brukar kolla på dem i djuraffärer. och jag har märkt att nästan alla jag har sett (oftast en i varje "terrarie") brukar stå och skrapa eller klösa med tassarna mot glaset som om dem försöker att gräva sig ut.. jag undrar varför? vill den ut för att den inte trivs eller vad gör den egentligen? gör era hamstrar så med om ni nu gar dem i terrarie.. men dem flesta kanske har dem i Bur för hamstrar.. ? undrar även om det är sant att en hamster ska vara ensam. finns ju vissa raser som vill vara ensamma? och hur ser man om en hamster är en hona eller hane? dem är ju så små… tack Glad

[Thraxou]
1

I djuraffärer brukar hamstrarna knappt ha något Bottenmaterial alls, alltså spån, toalätt osv. Dessutom brukar "burarna" dom är i vara i minsta laget. Hamstrar är naturliga grävare och behöver rejält med Bottenmaterial så att dom kan gräva.

Det finns två sorters hamstrar, guldhamster (syriansk hamster) och dvärghamster. Det finns 4 olika arter av dvärghamster, och alla dvärghamstrar ska leva i par förutom den kinesiska (rätta mig om jag har fel!) ,guldhamstrar är solitära och ska leva ensamma.

thildatessie
0

Ok tack för svaret! :) vet att det finns en som heter roborovzki eller något liknande ? är det den kinesiska då eller? för den ska nog vara ensam tror jag

UlrikaD
0

Dvärgraserna är roborovski, vintervit, campbell och kinesisk. Och det är alltså den kinesiska som trivs bäst själv, men en del har även dem i par. Alla de andra dvärgarna ska bo två eller flera.

Guldhamstrar ska alltid bo själv.

[Thraxou]
0

Det finns Vintervita, Campbells, Roborovski och Kinesisk. Vintervita och Campbells är dom vanligaste och mest sociala, lätta att få tama osv.

Roborovski är den minsta hamstersorten och är bara 5-6 cm, och är lite svårare att få tama, fast det går med tålamod :) Kinesisk är lite annorluna och gillar att klättra ,och ska hållas ensamma.

Campbells och Vintervita är rätt lika och blir båda 8-10 cm, Vintervita får vit päls på vintern, annars är det inga stora skillnader.

[Thraxou]
0

Aha, kinesiska kan bo i par. Det visste jag inte :)

thildatessie
0

ok, hehe tack ändå :)