I djuraffären
Var inne i en djuraffär idag som hade fått in både Cambells och Vintervita dvärghamstrar. Frågade ifall jag kunde få titta på dem. Ren nyfikenhet för folk som har köpt där tidigare säger att hamstrarna är aggressiva.
Tanten såg väldigt frågande ut så jag frågade igen: Skulle jag kunna få titta på de vintervita och campbells.
Fick till svar: Det vet jag inte vad det är, vi säljer bara guldhamstrar och dvärghamstrar här.
Sa då lite försynt att detta var två raser av dvärghamstrar. Då tittade hon ännu mer märkligt på mig. Gav upp det men avslutade med att säga åt henne att dela på guldhamstrarna som låg i en hög på 6 stycken och var avsevärt mycket äldre än 8v.
Sen var jag inne i en annan djuraffär senare idag som hade tre guldhamstrar tillsammans som var 10v gamla, enligt skylten på buren. Sa det till hon som stod i kassan. Men hon sa att det var helt ok, för detta var "snälla hamstrar".
Var tvungen att fråga om de brukade sälja elaka hamstrar annars? Fick inget svar på den frågan faktiskt.
Var tvungen att påpeka lite lätt att det faktiskt var ett lagbrott. Då sa hon bara: skulle tro att vi som affär vet lite mer om sådant än du.
Ibland är det så dåligt så man blir bara trött.
Det är så patetiska att man skrattar åt dem. Att en djuraffär inte vet att det finns 3 arter av dvärghamster är sjukt. En djuraffär sa när jag köpte Totte att " Hamstrarna dör om de inte får hamstervadd".
#1 vill tilläga 4 raser av dvärghamster
.
Jo väldigt patetiskt, men väldigt synd och tycker dom borde/måste utbilda sig i dom djurslagen dom har och ha bivis för det. Många litar ju på vad dom säger i djuraffären.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Juste, glömde 

"Skulle tro att vi som affär vet lite mer om sådant än du.." 
Men seriöst!
// Pabblo
Varför man inte ska köpa djur på djuraffär. Dom kan oftast ingenting, men tror dom är bäst på allt.
Tragiskt! När jag köpte mina robbar hade jag innan frågat om det är någon skillnad på robbar och andra dvärghamstrar och fick till svar ett nej. Det är lite synd att de missat att robbar faktiskt vanligen är mer svårhanterliga, det tycker jag man bör informera sin kund.
I min stad är dock de som arbetar i djuraffär trevliga, men kunskapen är desto mer en bristvara hos vissa…
Men seröst. Detta är f*n tragiskt… Stackars djuren liksom… De hinner väl bita ihjäl varandra innan de "människorna" gör någonting åt det…
Mmm det verkar som om dom sitter och väntar på första slagsmålet, DÅ kan man sära på dem. Kul och sälja tilltuffsade/bitna hamstrar sedan.
// Pabblo
När jag blir stor vill jag öppna det bästa djuraffären någonsin hehe :D
När jag gått ut gymnasiet har jag planer på att öppna upp djuraffär med egen uppfödning och bara beställa in sådant som faktiskt är lämpligt för djuren.
Aa samma här! förstår inte hur dyrt eller svårt det kan vara att ge djuren vad dom behöver (utrymme, nån rolig leksak eller något som iaf gör att dom får aktiveras)
Haha vi kan slå våra hjärnor ihop ;)

ja, de som affär vet ju uppenbarligen mer än sånna som du!…
Djuraffärer, enligt min och säkert många andras mening, vet inte ett skit rent ut sagt.
#15 håller med o.o
"Var tvungen att fråga om de brukade sälja elaka hamstrar annars? Fick inget svar på den frågan faktiskt"
hahaha, jag bara älskar dig, så jäkla drygt (men BRA) sagt!! *asg*
Men det är faktiskt så man måste göra, man ska inte va rädd för att säga till och informera om hur det ska vara och hur det ligger till.. man kan göra det trevligt men bestämt. Dom borde ju få en bra utbildning så dom åtminstone kan läsa på vad det är för djur de säljer ? Ba "öh.. nä vi har inga camb-vad-du-nu-sa hamstrar det är nåt du hittat på, du som inte vet nåt". Översittarfasoner till ingen nytta!
Jag blir mer och mer sugen på att fara runt på en djuraffärs-roadtrip.. bara kolla runt lite allmänt och se hur djuren har det och vad personalen vet om de olika djurslagen.. å kanske informera dom om ett å annat. Mouhaha, kanske är ett mål att ta tag i till sommaren 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#17 Jag följer gärna med dig;) :P (A)
Bra, du bor ju i Umeå så då kan vi mötas där å göra en razzia haha.. Med dold filmkamera
Man kan alltid lägga fram det på ett bra sätt när man ger "kritik" och det är nog enda chansen att göra sin röst hörd. Att ta sig tid att fråga varför de har det si och så och ta sig tid att lyssna och ifrågasätta. Att kunna diskutera och ha en vettig konversation.. å inte bara skälla. Det ger ingentigng 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Haha;) Visst;) Vi gömmer kamerorna under mössan eller någotXD
F*n då kommer jag upp själv och hänger på! :P
Inte bara zooaffärer som inte är så kunniga, men ändå går ut med lite hmm, konstiga "egna" förkortningar .. Inte så mycket konstigt iofs men det kan ju förvirravem som helst..
Ingen sida nämnd men citerar
;
"Förkortningar som är bra att kunna på min sida!"
Färger:
nf=normalfärgad
sg=silvergrå
br=brun
sv=svart
sv/vi=svart/vit
skp=sköldpadda
ch=choklad
Tecken:
bn=bandad
ds=dominant spot
bds=bandad dominant spot
vm=vitmagad
skp=sköldpadda
Ögon:
sö=svarta ögon
bö=bruna ögon
rö=röda ögon
Hårlag:
kh=korthår
lh=långhår
st=satin
rex=rex
Fick lite feber där bara, men har sett värre exempel.. å förlåt om jag bryter av här lite från ämnet men de som sätter "uppfödarprefix" på sina djur trots att de EJ är reggade som uppfödare Retar Gallfeber på mig 
_
oj vad jag klankar ner på folk, är ju ofta inga större fel jag stör mig på
men det sistnämnda ang prefix står jag för 
_

#23 Var inne på den hemsidan med. Det är väl de som har över 30 hamsterbebisar till salu just nu. Och fler på gång. Eller så var det kompisarna. De har nästan likadana hemsidor.
#23 Jag har kvar mitt prefix Guldgruvans på hemsidan och i mina egengjorda stamträd, eftersom även om jag inte är reggad längre så ska man veta vart mina djur kommer ifrån.
Det finns ingenting som förbjuder oss oreggade att ha våra stamnamn på djuren på ett A4 eller en hemsida.

Tror Odette menar att det finns vissa hemsidor där det står att hamstrarna blir reggade i SHF med deras uppfödarnamn framför.
Vad jag vet så kan man inte göra så om man inte är reggad uppfödare.
#25 Hehe,, det var kompisens hemsida men sak samma ;)
jo det var så jag menade med prefixen :)
Men om jag t.ex inte är reggad och har en hemsida där jag har ett uppfödarnamn bara för att man ska veta vart djuren kommer ifrån- blir det inte förvirrande för köpare? fast det är klart, gör man egna hemgjorda stamtavlor bara för att all dokumentation skall finnas svart på vitt så spelar det väl ingen roll
Tycker det är bra att de som är etablerade kan använda sig av ett prefix ändå, men samtidigt så är det lätt att man blandar ihop alla reggade-och oreggade, iaf tycker jag det. Står det på en hemsida tex "schampoobacken's" (kom inte på nåt bättre hehe) så tänker man ju direkt- "ah, bra- en registrerad uppfödare." fast jag kanske är ute å cyklar..
Nåväl, hittar man en bra djuraffär ska man hålla hårt i den tror jag. För dom kan inte vara så många- men det är ju mest grossisternas "fel". Fast samtidigt kan jag tycka att vill man jobba i djuraffär borde man väl ha sånt pass intresse för djur att man kan mer om dem? Personalen borde ju få bättre grund att stå på.. så de kan lära ut och vara goda föredömen för andra djurägare 
_
#28 Jag tar inte för givet att någon är reggad bara för att dens prefix står på hemsan.
Måste säga att det faktiskt finns väldigt seriösa och bra uppfödningar med trots att man inte är reggad. Det handlar inte om reggad och oreggad, utan att vara påläst och ha vetskap om det djur man föder upp. Det är det som utgör en bra uppfödare.
Kram!
Nu säljs det ju läkemedel i matbutikerna.. Så varför inte börja sälja hamstrar och andra djur på ICA också?
Kunskapen om djur i livsmedelsbutiker är ungefär lika stor som i dagens djuraffärer. Det stör mig otroligt mycket.
// Sofia
#30 Haha….ja, mycket konstigt säljs numera i butikerna. Snart blir det väl en stor livsmedel/apotek/djuraffärs kedja av det hela. Allt-i-ett-butik.
Det skulle inte förvåna mig.
#31 Nej verkligen inte. Låt oss hoppas att det aldrig sker..
// Sofia
#30: Fast jag ser det enbart som positivt att man kan köpa receptfria läkemedel i butikerna också.
Väldigt smidigt om man inte hinner ta sig till apoteket och verkligen behöver huvudvärkstabletter eller liknande.
#33 Jo absolut! Var bara själva grejen med det hela jag menade :P
Jag sitter i kassan i matbutik och säljer sånt. Det enda som är sjuuukt irriterande, det är när kunder ställer frågor om läkemedlen. Eftersom vi är outbildade inom läkemedel får vi inte rekommendera något. Heller inte säga vad vi personligen föredrar osv, då vi inte ska ha ansvar om något går fel. Och när kunder då inte accepterar detta så blir det liiite jobbigt :P
// Sofia