Ny här på Hamster i fokus!
Hej allihopa!
Vill bara presentera mig och vår lilla guldhamster.
Hamstern är egentligen min dotters (9 år), men hon har inte kommit hem ännu så hon vet inget om vår nya lilla familjemedlem. Tills dess får han heta som i stamtavlan "Tazzar´s Kurri".
Detta är vår andra hamster (min tredje), så jag kommer nog att hålla till här inne en hel del nu när vi måste "uppdatera" vår kunskap om dessa små sötnosar.
Min egna första hamster fick jag när jag var barn… Och vår andra hamster "Zlatan" skaffade vi för ca 3 år sedan men han fick en tumör så vi var tvugna att låta han vandra vidare :-(. Min dotter tog det så hårt att det tog henne två år att komma över det, till att slutligen önska sig en ny liten "vän".
Då det snart var Jul så tyckte jag att det kunde bli en fin överranskning (Julklapp) som min dotter kunde få när hon kommer hem från sin jul i Finland.
Så jag började söka lite smått på nätet efter uppfödare som hade "vita" eller så ljusa hamstrar som möjligt och fann slutligen lilla hamsterbebisen Kurri.
Jag åkte och hälsade på och blev förälskad, så nu är han en kär familjemedlem för mig och min son (14år), en kär hemlighet som vi bara längtar efter att få dela med oss av till min dotter när hon kommer hem på Söndag ;-).
Jag tycker det är super att vi kunde hämta hem honom redan innan hon kommer hem för att han då kommer att få tid att bekanta sig med sin nya Bur och oss här hemma innan min dotters förväntansfulla händer kommer vilja pyssla med honom hela tiden.. *fniss*
Härom kvällen "byggde" jag om en stor hamster/kaninbur som jag nätade in och fyllde den sen med en hel säck "toalätt" så att han kunde flytta in i den från att ha bott temporärt i en mindre hamsterbur. Ställde in lite nya saker och ett litet kartonghus fyllt med toapapper som vi rivit sönder min son och jag. Kartong hus är ju så lätta att byta ut ;-) så de hålls rena och fräscha.
Jag har tagit lite bilder men tyvärr hittar jag inte sladden som gör att kan föra över bilderna så ni får allt hålla er till tåls till i morgon när jag skall försöka låna en annan sladd.
Hej från oss så länge!
välkommen;P
// Pabblo
Vad kul:D Din dotter kommer att bli väldigt glad när hon kommer hem…! :) Och förvånad, gissar jag;) :P
Välkommen! :)

Välkommen till hamster.ifokus! 
Välkommen! :)
Och gud vilken trevlig överraskning din lilla tjej kommer få! :)
Välkommen hit! :D
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Välkommen ! :)

Välkommen!
Och jag skulle verkligen vara jättelycklig om jag hade en förälder som du… :)
Är det en dvärghamster eller en guldhamster?
Varmt välkommen hit :)
Välkommen :D

Välkommen! :D
// Sofia
Vilken söt liten pälsboll :)
// Sofia

Tusen tack för alla välkomnanden.. Känns supertrevligt 
Sicken sötnos han är :)
Så söt!<3:D

Sååå söt!

Otroligt söt!
Jag har själv två "Tazzar-hamstrar" härhemma. Underbara sötnosar!
Lycka till med honom.

Uj uj uj, måste bara berätta om dagens strapatser här hemma… Min dotter kom ju hem idag och jag fick äntligen "offentliggöra" vår lilla "kurri".
Jag hämtade henne från Silja Terminalen i morse tillsammans med två av hennes kompisar.
Vi kommer hem och hon får snart öppna sina julklappar (Allt bevis om någon hamster hade jag låst in på lilla toan). När hon öppnat alla och börjat fixa med sina saker så gick jag och hämtade "Kurri" och hade han i en gammal mobilkamera kartong som han själv kunde buffa upp locket på.
Sen ställde jag den på bordet och sa att jag ville berätta en historia. Jag hade ställt kartongen på vardagsrumsbordet men där stod så mkt annat att hon inte märkte när jag ställde dit den.
Sen började jag berätta…. (min tanke var här att "kurri" skulle buffa upp locket mitt i historien men han satt blixtstill *fniss*). Så jag avslutade historien och sa att vi nu bara skulle sitta helt stilla och lyssna….
Efter en stund poppar ett litet gulligt hamsteransikte upp med sina små svarta korn till ögon och hon blir först rädd men sen helt ÖVERLYCKLIG!!!!!!
- Åhhh, mamma är det en hamster????
Ja säger jag och hon vet inte om hon skall våga röra han eller inte.. (vid det här laget har Kurri blivit mkt van vid min röst och mina händer så jag upprepar det som är viktigt vid hanteringen av honom samt att jag förstått att han inte gillar när man lyfter han under magen) utan att man istället skall kupa sina händer runt han och upp) Hon springer iväg och tvättar sina händer och tvekar lite samtidigt som hon frågar om han bits…
Jag ler och förklarar att jag hållit på med han i över en vecka och han har inte bitit mig en ända gång men att man måste vara försiktig och lära sig att försöka lysnna på hans "signaler".. (alltid bra att vara extra tydlig trots att hon snart blir tio år och har haft en hamster tidigare).
Nu känner jag att jag nästan "förlorat" min bebis till min dotter *fniss* Han blev helt perfekt till henne och hon är redan lika kär som jag *ler*
Nu till det som hände senare..
Jag har honom i soffan som jag haft tidigare när jag suttit där och låter honom utforska den brevid mig.. han kryper bakom mig och jag säger:
- Det gör inget.. han har gjort det förr..
Plötsligt känner jag inte honom så jag reser mig upp och han är "borta"!!!!!!!
Jag misstänker att han måste ha trängt sig in mellan sitt delen och ryggdelen så jag trycker ner sittdelen men ingen Kurri…
Däremot upptäcker jag fyra ganska stora hål i det utrymmet… Kurri har alltså krypit in i ett av dem och befinner sig nu INNE i soffan någonstans *ryser*
Nu börjar ett smått tumult att utspela sig, min dotter får lite panik och tror att han nu kommer att dö där inne.. Jag kavlar upp armarna och ber barnen hämta breda saker som man kan "bulla" in brevid hålen så att man kan locka ut honom med kött eller nåt.. Men inget händer..
Vi sitter blixt stilla på golvet vid soffan och hör hur han börjat "gräva" i soffan samtidigt som vi försöker lokalisera VAR han är.. Vi vänder på soffan och jag börjar sprätta upp vår 4 mån gamla soffa på undersidan för att kunna se var han befinner sig.. men vi ser honom fortfarande inte.. Bara hör hur han "rumsterar" där inne någonstans..
Tillslut upptäcker vi att han faktiskt kan vara uppe i ryggen oxå för hela soffan har massor med stora öppningar och sådeles även gångar som han säkert stormtrivs i..
Tillslut tycker jag mig ha listat ut ungefär var han är så jag vänder soffan på högkant och börjar skära direkt i underredet så att vi skall kunna komma åt honom lättare.. Tyvärr ser vi inte honom då heller utan vi hör honom bara..
Kör jag lite oxfile i micron och blåser på tallriken så att lukten skall blåsa in i hålet… Efter en liten stund syns lite morrhår och världens gulligaste Kurri kikar nyfiket fram..
Jag placerar tallriken på en upp och ner vänd karott precis utan för soffan på golvet och han vågar sig längre och längre ut.. Jag gör mig beredd och VIPS så har jag lyckats sätta min hand bakom honom så att han inte kan gå tillbaka in i soffan igen..
Oxfilen fick han som belöning att mumsa på vid köksbordet (låååångt bort ifrån soffan) *hi hi*

Vilket äventyr. Själv har jag fått bryta upp en hel vägg en gång.
OjOjOj! Det måste ha varit en ganska konstig kväll… Men vad bra att din dotter gillar honom:) Stackars soffa(A)
Vilken härlig överraskning för dottern din! Och vad kul du la upp det! :)
Och jäklars vilken bushamster!! Superfin var han också, busfröet!
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Hahaha inte många hamstrar som får oxfile;)
// Pabblo

*skrattar*
Nej jag passade på att spara lite och frysa in små minibitar på nyårsafton när jag putsade nyårsmiddagen… 
Annars serveras här ingen oxfile *he he*

Oj! En sån buse! Happy hittade ett hål i en vägg i hallen, hon hamnade i rummet bredvid, bakom kylskåpet i köket närmare bestämt….men innan jag fattade det, shit, jag trodde jag skulle få bryta upp väggen! SNacka om att jag var rädd där ett tag!
Härligt att din dotter och Kurri kommer bra överens!
Vilken otur med en förrymd hampis i den nya soffan, tur att han lät sig mutas med oxfilén! 

*hi hi* Ja jag kände mig som värsta "stålmorsan" som skulle rädda Kurri till vilket pris som helst… ha ha ha
Idag åkte vi till tumba och skulle köpa lite leksaker till Kurri, Vendela(min dotter hade fått 500kr i julklapp av morfar och visste nu precis vad hon ville köpa för dom *ler*)
Djuraffären hade tydligen stängt där vid Willys, men tur var väl det för vi åkte lite längre till Tumba hund och Katt eller vad det heter och där inhandlade vi en stor hamsterboll, ett träskepp, strimlat papper och lite lyxig hamster mat… (allt för min dotters egna pengar *stolt*).
Så nu har vi en ngt förvirrad Kurri i buren som nu nog börjar fatta att han hamnat hos "Nu-möblerar-vi-om-hemma-igen" familjen *skrattar*
Hoppas att det inte är skadligt att byta inredning så ofta.. jag menar hans lukt och strö finns ju där hela tiden oxå..
vad kul med en massa nya saker! De älskar att nosa och upptäcka nya saker så det e bara kul för honom =)
Vad kul för din dotter att själv kunna köpa saker till sin hamster. Det växte hon nog lite av :) Kul att ta hand om sitt egna lilla djur =)
"Nu-möblerar-vi-om-hemma-igen"-familjen var jätteroligt :D
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Oj, den här tråden hade jag total missat.. Först och främst Välkommen hit! Å tack för en.. omtumlande historia !
Kan se tumulten framför mig då "mamma ska operera fram hamstern ur soffan"… oj oj oj.. *skratta*
Tur att allt gick väl 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Jag tänkte mest på att man alltid skall låta sin hamster bekanta sig med sin Bur och alla nya lukter när man får hem den… och som vi håller på känns det väl som han flyttar varje dag *rodnar*
Nåja, hans strö och lukt finns ju kvar.. och våra röster som han nog börjat lära sig känna igen..
Tack för välkomnandena!