Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1105 ggr
razina1
0

Gå upp i vikt?

Min guldis (hane) är ca 7 månader och väger 182 g. Vad jag förstått när jag läst här så är det en ganska normal vikt? Men jag tycker han känns ganska tanig. Tunn över ryggen, så jag tror han kanske skulle behöva lägga på sig lite. Han har alltid skålen full med en blandning jag gör själv bestående av hamsterblandning, frön, röda linser och fyrkornskross. Utöver det får han nästan varje dag ett litet fat med varierande mat såsom olika grönsaker, bröd, pasta och nötter. Katt/hundmat äter han inte, och inte heller Barnmat. Har gett honom köttbulle eller liknande ibland men inte heller det är speciellt populärt. Eftersom det är viktigt med protein undrar jag också om jag kan ge honom soja/qourn-produkter, då jag själv är vegetarian och har detta hemma.. Vet inte säkert hur mycket han äter då jag hittar väldigt mycket i huset när jag städar..

Så, tycker ni han behöver lägga på sig lite, och hur ska jag gå tillväga?

Roxie
0

Har du provat gröt och välling (till barn)? Ägg-snacks som finns till fåglar brukar också göra susen.

// Sofia

Roxie
0

Även vanligt kokt ägg innehåller ju proteiner. Det kan du också prova. Bönor i olika sorter funkar också, dock inte för mycket. Rå nötfärs gillar mina också.

// Sofia

Charlie2006
0

Testa att göra hamsteromelett, ta ett ägg och lite mjölk och sätt på mikron :). sen efter en ca 25-30 sek så tar du ut och blandar om sen sätter du in den 15-30 sek igen. Du kan även blanda i lite saker oxå, som jag gjorde igår blandade jag i morötter och det va väldigt populärt :). Kan nog även hjälpa att gå upp i vikt.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Tinwe
0

#3 Vilket bra tips! Jag tror jag snor det.. Oskyldig Kan testa imorn, får nog hem ägg då :D

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

razina1
0

Tack för alla tips! Vanligt kokt ägg äter han inte (lite kräsen tror jag…), men jag får prova äggomeletten. Välling äter han, men det ger jag ganska sällan så jag kan ju börja ge det lite oftare. Vad tror ni om quorn/soja-produkter? Typ quornfärs, sojaköttbullar osv..

Vad tycker ni annars om hans vikt? Vad bör den ligga på ungefär?

Nicolina
0

Soja/Qornprodukter tror jag går bra att ge till honom, okryddade naturligtvis. Även ärtor är toppen, mycket proteinrika.

Sen är det så att vissa hamstrar är "sladdrigare" i kropsformen än andra, och det gäller speciellt hanar. Ibland har hanar lite svårt att lägga på sig, de kan väga helt normalt och bra som din hane gör men ändå vara lite sladdriga och tunna över rygg/revben. Det låter som att du redan ger honom en jättebra kost, så det ska du inte oroa sig för. Utan det är bara att mata på och blir det ingen förändrig så oroa dig inte, hamstrar ska inte vara för tjocka heller vilket den större andelen idag tyvärr är, de får sämre hälsa av att vara för tjocka än lite för magra.

razina1
0

#6, Tack för svaret :)

Det stämmer att han är lite "sladdrig", en del lös hud runt nacken och ryggen. Jag ska prova ge honom mer protein. Fett får han ju ganska mycket genom nötter och frön så det tror jag inte jag behöver ge mer av. Ska testa äggomeletten och mer välling också :) Sen är det så svårt att veta hur mycket han verkligen får i sig, då det mesta verkar samlas i boet.

Charlie2006
0

#7 Min hane är oxå sladdrig och lite så du beskriver din men min väger ca 150 g och går inte upp i vikt så han får väll vara så då Flört, han kommer ändå inte vinna skönhetspris. Men jag tycker din väger aldeles lagom, många hanar som inte kommer upp i den vikten.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Nicolina
0

#7 Varsågod = )
Det låter som att du har en bra plan där!