Hamster iFokus

Hamster

Etikettoff-topic
Läst 2053 ggr
[MissDiss]
0

Fundering kring lukt på dvärgar

Det finns ju 4 olika sorters dvärgar, skijer sig doften av deras urin från varandra?

Skijer sig urindoften något mellan honor och hanar?

Tycker de är så söta, men det är ju jobbigt om de ska lukta massa jämt. "/

[Thraxou]
0

Jag har två st Campbells dvärghamster, och för mig är det inget stort problem.

Jag har ett sandbad som de rullar sig i och kissar i, så kisset hamnar för det mesta på ett enda ställe. Däremot bajsar de ganska mycket, och det är det som luktar, eller har jag bajsiga hamstrar hehe :).

Det jag har är hanar, men jag har hört att honor luktar mer…?

Julia

[MissDiss]
0

Jag hade en vintervit hane här förut, men han luktade faktiskt jätte mycket. Typ så som möss luktar. Även fast man städade nästan varje dag. Så precis efter nystädningen var klar så luktade det igen O_o

hunniebunnie
0

konstigt, mina luktar inte alls, inte buren heller. Men urinet luktar ganska starkt när de är ute i hagen.. men nu har jag ställt in en sandlåda där och då kissar de där ist :) jag har absolut inga problem med lukten men de är väl renliga av sig ^^

men bajsa gör de däremot haha, mycket! lite överallt :P

[MissDiss]
0

Ja men bajsa överallt gör mina gular med, men det stör inte mig då det inte luktar skit fö det :P

Men det är mamma som klagar på lukter. Men två sötnötiga dvärgar skulle jag allt gärna vilja ha. :)

UlrikaD
0

Hade två vintervita pojkar i över två år tillsammasn. De luktade absolut ingenting.

Mina två robbar luktar ingenting heller.

91Marran
0

lukter som jag märkt av är när jag städat för sällan eller så har lukten satt sig i redskapen.

Mvh
Mig

[MissDiss]
0

Då kan man ju fråga sig varför den killen som var här luktade så mycket då :O

UlrikaD
0

Har ett djur någon infektion i kroppen tex så luktar de ju. Urinvägsinfektion t.ex. Kan han haft det?

Charlie2006
0

Dom som luktar mäst är roborovski dom har en popcorn lukt, man brukar känna lukten efter några dagar i buren :). Sen beror det ju på hur stor Bur och honorna för mig luktar mera..

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

[MissDiss]
0

Attans, de som är sötast i mina ögon "/

UlrikaD
0

#9 Känner ingenting alls när jag sticker ner näsan hos mina småpojkar. Men de kanske är för små för att ha skaffat sig någon specifik lukt ännu.

De syns ju knappt.Flört

Charlie2006
0

#10 Inget som luktar så mkt, bara man håller rent känner man inte av lukten så mkt. Inget jag eller någon här hemma har stört sig på.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

[MissDiss]
0

Den jag fick hem var runt 8-10 månader tror jag.

Ingen aning, vem vet det kanske var en infektion? :S

hunniebunnie
0

jag tkr inte du ska ha robbar för de är så svåra att gosa med eftersom de är så hoppiga, men söta är de allt! :) Min kompis har robbe och den är aggressiv och hoppig men det beror nog på för lite hantering :P

Charlie2006
0

#14 Agressiva brukar dom inte vara mera att dom är rädda. Men tror inte häller om du vill ha en för sällskap så är roborovski lite fel ras om man inte köper från en som hanterat dom mkt att djuren har bra föräldrar.

Min hemsida

//Frida

Roxie
0

#13 Städar man buren för ofta, så måste ju hamstern varje gång märka in sitt "revir" på nytt. 

Men det kan ju även vara så som Ulrika skrev om infektion i kroppen. Eller att det helt enkelt är hans personliga doft :P

// Sofia

[MissDiss]
0

#14 Okej :)

#15 Vilken ras tror du mest på skulle passa mig då? Helst vill man ha någon som klarar sig lite själv som gärna bor med en till men som man också kan hålla på med?

#16 Jag städade i början bara var 4-5 dag tror jag. Kanske mer sällan minns inte, men även om jag inte städade så ofta i början så luktade det så. "/

hunniebunnie
0

Jag tycker campbells för dem kan man ha två och det händer inte så ofta att du bråkar :) Vart bor du för jag hittade en jättebra uppfödare som är jättetrevlig och får underbara hamstrar!!

Roxie
0

#17 Hade han låda att gå på då? :)

// Sofia

[MissDiss]
0

Nykvarn, utanför Stockholm, kan lätt ta mig runt i Stockholm :)

hunniebunnie
0

hmm… men det är ännu längre bort, vid roslagen :) jag fick sjuts dit och det var såååå värt det!!!

[MissDiss]
0

Vart bor du då? :P

Roslagen, det är väl typ Norrtälje? Dit borde jag kunna ta mig i sådana fall :P

UlrikaD
0

Roslagens uppfödning har ju både Campbells och Vintervit. Då kan du ju hälsa på båda sorterna.

[MissDiss]
0

Finns det någon hemsida till dem eller så? :P

UlrikaD
0

Hon är ju reggad så den finns väl på SHF:s sida antar jag.

hunniebunnie
0

#22 danderyd :) #24 om jag kommer ihåg rätt så heter den roslagshamstrar.se eller .com :D

UlrikaD
0
[Thraxou]
0

http://www.roslagshamstrar.se/index.html

Det var faktiskt där jag fick mina dvärghamstrar :)

hunniebunnie
0

Hon är jättesnäll och hamstrarna med! Jag är verkligen jätteglad att jag hittade henne :)

[MissDiss]
0

Hittade hemsida :)