Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 5973 ggr
[LoveNasse]
0

Varför detta "hat" mot djuraffärer?

En sak jag inte riktigt förstår är varför så himla många avråder folk från att köpa tex hamster i djuraffär?

Om man tex bara ska ha hamstern att kela med spelar det ju faktiskt inte så stor roll. Visst är en unge från uppfödare tamare när man får den oftast men det går lätt att ta igen. Alla djuraffärer jag varit inne på här i sverige där verkar djuren ha det bra.

Och mina första guldisar kom båda från djuraffär och båda var helt underbara i temperamentet.

Och sedan är det ju faktiskt stor skillnad på alla djuraffärer. Tex den där jag bor där har de bara friska djur som bor i stora burar med mycket leksaker. Dem blir även mycket hanterade. + Att många av djuren kommer från små privata uppfödare och inte grossist.

Skriv gärna er åsikt och "upplevelser" från djuraffärer här (både bra o dåliga) =)

olina95
2

En av mina anledningar att inte köpa djur ifrån djuraffär är att dom oftast har en sjukdom. Det kanske inte visar sig just då man köper den men senare blir utvecklad. Självklart är det inte så med alla djur och det finns ju uppfödare som också säljer djur med sjukdommar men riksen är större hos djuraffär. Jag har varit med om ett antal djur som dött pga. sjukdommar som är ifrån djuraffärer. Och i djuraffärerna här omkring så har dom kaniner som är stora i små burar och sedan får dom inte så mycket kärlek dom egentligen behöver.

Så då tycker jag att man ska köpa sina djur ifrån bra uppfödare istället. Även om man bara ska ha djuret att kela med tycker jag ändå att det är bättre att köpa en ifrån uppfödare och öka chansen att få ha djuret så lång tid som möjligt! :)

musse05
1

Sjukdomar, framförallt.

Och nej, det är inte alla djuraffärer som tar bra hand om sina djur.

Tinwe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Positiv upplevelse: En fin hamster jag köpte på en djuraffär var min lilla Wimza! :) Hon fyller 2 år i Juli och är så underbar så det finns inte alltså! :)<3 Härligt temperament och så snygg päls! :D Så det är nog nått positivt iallafall. Troligen kom hon från uppfödare då jag fick reda på det exakta datumet då hon föddes. :)

Negativ upplevelse: 1) Jag har även fått hem en hamster som var väldigt aggressiv. Hon bet trots att man bara skulle ge henne mat osv.
2) Fick hem en liten tös för bara några dar sedan, men har märkt att hon har svullnad på ett öga, troligen är det en sjukdom… Och här hemma har hon inte vart mer än 2 dar! Så det är troligen så att hon hade det redan i djuraffären.. Men vi såg ju inte det..

Jag gillar nog uppfödare mest, men jag har hittat en sann vän på en djuraffär. :) Är lilla Wimza på bilden :)

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

BMEXX
0

Hade två hamstrar som fick nå slags epilepsi anfall och dog när de bara var några månader gammal båda köpt från samma affär.

Dock inget illa mot affärsägaren, hon är hur gullig som helst.

// Pabblo

Sunrise
0

De hamstrar jag köpt på djuraffär var trevliga och friska. Dock var buren dom rekommenderade en dödsfälla. Jag har även köpt två kaniner som sedan oförklarligt dog. En av något virus, den andra var för tidigt tagen från mamma och dog av medfött fel.

olina95
0

Dessutom så säljer dom djuraffärer som jag varit in på häromkring, burar som inte alls håller måttet för burregler för djuret. Tex. marsvinsburar.

Superstars
0

Min första hamster som jag köpte från djuraffären var det inget fel på. Men nu senaste för några år sedan köpte jag en frisk silvergrå hamster unge*såg hur frisk och kry ut*. Han blev sjuk 2 dagar efter att ha kommit hem. Klagade och fick byta hamster. Jag böt till en svartgul kh hane. Han dog innom en vecka när jag fick hem den! Krevde en ny för att de solt  en sjuk hamster. Säljaren började skylla ifrån sig. Det var jag som hade virus hemma och blabla blaaa. Till saken hör den att jag hade en hamster redan då. Men hon var frisk. Så något virus från oss vad det ta mig tusan inte! Gissa om jag fick nog! Inga flera hamstrar från den djuraffären. FRån den dagen fick jag nog av att köpa hamstrar från en djuraffär! Häldre uppfödare tack så mycket…

Tinwe
0

#7 Oj! Jag förstår verkligen att du blev så arg! Det hade jag med blivit. Jag hade ju skällt ut säljaren så mkt att jag hade tappat rösten av allt skällande.. Djuraffärer har ingen som helst rätt att göra så! Skrikandes

/Matilda

Helena1978
0

På zoobutiken häruppe är hamstrarna från Imazo, de har enligt mig inte mycket till kunskaper om hamstrar. Att köpa hamstervadd rekommenderas starkt liksom en massa annat felaktigt.

De kallar svartbandade hamstrar för pandahamstrar, dominantspot kallas felaktigt för dalmatation eller dalmatinhamster, och att lyssna på de med mer kunskap om djuren är otänkbart.

Allt rör sig om pengar och djur som inte säljs "tas bort".

Vissa butiker säljer djur som får ungar hos de nya ägarna, som inte väntat sig detta. Ja kan säga massor av negativa saker om zoobutiker jag besökt.

Tycker djuren behandlas som saker, inte som levade varelser som behöver omtanke. oftast är djuren ej hanterade något, och det som ska bli en rolig upplevelse och ett nytt brinnande intresse slutar oftast i besvikelse då hamstrarna biter sina nya ägare.

Imazo avlar på kvantitet, inte på kvalitet skulle jag vilja säga. Visst är vissa zoodjur lätta att hantera, men det finns de som aldrig blir riktigt tama.

Kommer djuren från en uppfödare men säljs från en djuraffär är det ju helt annorlunda då uppfödaren lagt ner tid på att få dem handtama.

kajsa_karin
0

I skötselrådet vi fick när vi köpte hamster från Djuraffären rekomenderas hamstervadd. Så länge hamstern inte kommer från Imaso är det nog inte fel att köpa i djuraffär. Har köpt både från djur affär och av uppfödare. Men man bör vara lite försiktig vad det gäller parning och så om man inte vet vad som finns bakåt. Finns ju uppfödare som säljer till Zoo många gånger får man med papper på djuret.

Helena1978
0

Kan även tillägga att jag själv en gång köpte en guldhamsterhona som blivit biten av sina burkompisar så att hon hade sårskorpor här och var. Stod inte ut med tanken på vad som skulle hända om hon stannade i zoobutiken.

En annan sak är att de byter allt spån till de nyss avvanda ungarna, härhemma skickar jag alltid med övergångsmat och bomaterial för att de skall känna sig "hemma" i sitt nya hem.

Saltsten tjatar de oxå om jämt, vilket ju är helt befängt. och varför säljer man hamterburar som är höga utan heltäckande hyllor, ett fall från burtaket kan få hamstern att bli förlamad. Hamstrar behöver en Bur med bottenyta, så varför finns det inte enbart olika varianter av dessa på marknaden för guldhamstrar. Hyllor av galler fattar jag inte heller meningen med.

Hjulen som säljs med guldhamsterburar är till för dvärghamstrar.

Vissa informerar inte ens om att de finns en lag som säger att guldhamstrar ska leva ensamma, andra glömmer att säga att för marsvin finns en lag som säger att de skall leva minst 2 och 2.

Skulle kunna säga massor med saker som jag inte gillar, men tror att jag slutar här.

BMEXX
0

Ett väldigt exempel på ett extremt fall som visserligen var i frankrike men ändå.

Det hade 20-30 hamstrar i ett litet akvarium, blandade kön och en del var sönderbitna. De hade inge leksaker eller nå, utan det var bara en liten box med en massa hamstrar. Så SÅ hemsk är inte sveriges djuraffärer om man jämför. Men kan ändå hålla med om att en del här i sverige som misskötter sig med.

// Pabblo

Helena1978
0

Kan även tillägga att det zoobutiker säger är en hona kan visa sig vara en hane och vice versa.

Min Holger var en hona, jag tänkte så bra och funderade på vilken hane jag skulle använda  till henne senare, döm av min förvåning när jag kom hem och lyftade upp "henne", snacka om kulpåse. Så hon var en han.

olina95
0

#13. Men gud. Det kunde ju gått åt pipsvängen ju :o

Ebba-A
0

Aldrig mer djuraffär för mig. Har i strot sett bara negativa erfarenheter.

För drygt ett år sen köpte jag en hona i djuraffär, hon var runt tre månader och visade sig vara dräktig. Hon födde 10 ungar som dog en efter en. När de fyra ungar som var kvar var en vecka dog hon också.

Dessutom har ofta inte djuraffärer den rätta kunskapen, och ger därför fel skötselråd till nya djurägare. Och då blir även djuret behandlat fel i resten av dess liv för att ägaren inte vet bättre.

Värd på Choklad iFokus

[LoveNasse]
0

Det som jag tycker är negatift med vissa djuraffärer är:

Hamstervadden

Och de höga burarna

Även att de inte kan speciellt mycket om djuren.

Men annars tycker jag att djuren verkar ha det helt okej .

[LoveNasse]
0

Men i djuraffärerna utomland därimot där kan man snacka om plågeri. (många av dom)

Helena1978
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är min "hona" Holger nyhemkommen.

Helena1978
0

Jovisst är det skillnad utomlands, men att unga djurhonor här i Sverige faktiskt kan dö som följd av att få en kull ungar i alltför tidig ålder är ju oxå djurplågeri.

BMEXX
0

#18 hur kan man missa att det där är en kille? Fel och ta upp och kolla djuren innan man säljer dem.

// Pabblo

Ebba-A
0

#18 Börjar misstänka att dom flesta som jobbar i djuraaffärer är helt iq-befriade. Det där är ju en av dom solklaraste hanar jag settFörvånad

Juste, angående #15 hade djuraffären dessutom medvetet min Majsan och en hane i samma Bur. Herregud, vem som helst förstår väll att hona+hane = ungar? Var dock tur att min mamma köpte henne till mig, hon kunde hamnat hos någon helt okunnig också.

Värd på Choklad iFokus

Odette
0

#18 haha ja.. vad säger man.. jag orkar inte diskutera djuraffärer mer nu på ett tag,, överlämnar det till er andra. Men en super fin tjej du fick där hihi.. måste ha svalt ett päron som åkt lite väl långt ner  Skrattande

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Odette
0

Men kan väl säga att jag håller med lite grann om det där med att det inte spelar lika stor roll om man bara vill ha ett djur att gosa med, till sällskap och kel. Däremot så är det oerhört viktigt att man Själv läser på innan man går in på en djurbutik… men det är det inte alla som vet att dom ska göra. Man tror att dom vet bäst men icke hihi

_

UlrikaD
0

Som uppfödare kan jag tycka att vi gör otroligt mycket jobb åt djuraffärerna medans de tjänar pengar.

Jag får väldigt ofta mail från folk som köpt hamster från djuraffär. De får hem den, den bits, de kan inte ta i den, de blir rädda osv.

Vad gör de då? Jo, då är det dags att googla på hamsteruppfödare, maila och ställa frågor och kräva att man ska berätta hur de ska gå tillväga för att få sin hamster tam.

De vill alltså ha all den support som följer med om man köper en hamster (eller annat djur) hos seriös uppfödare.

Någonstans kan jag tycka att det är lite orättvist på något sätt.

Visst svarar jag på alla frågor jag får, och försöker hjälpa till så gott jag kan. Men den tiden skulle jag kanske hellre lägga på annat. Som att hjälpa mina egna köpare med att köpa ny Bur, hitta ny avelshamster osv.

Dessutom, det som jag tycker är jobbigast med djuraffärer, och då spelar det absolut ingen roll ifall djuraffären är bra eller dålig…

Du kan ALLTID gå in och impulshandla ett djur på lunchrasten. Och sen kan du gå hem och börja fundera lite: var ska jag sätta den? Jag har ju ingen Bur, jag har aldrig haft det här djuret tidigare. Eller kanske, ojdå, vad ska den äta för nåt. Jag tror jag sätter den i den här skolådan så länge medans jag går och äter middag.

Några dagar efter detta har personen tröttnat på djuret och i BÄSTA fall givit bort det till någon som tar hand om det, i värsta fall hamnar det i skogen där djurvänner återigen får ta på sig ansvar som egentligen inte är deras för att gripa in och rädda liv.

Nej, jag gillar inte djuraffärer.

Men skulle det startas djuraffärer med enbart bra Foder och tillbehör till bra priser så skulle jag bli en trogen kund. Men som det är i dagens läge så säljer de inte bara djur de inte har koll på, de säljer burar som är olagliga och i vissa fall rent skadliga för djuren, de säljer Foder som är dåligt för djuren osv, osv.

De får allt bättre sig rejält om jag ska ändra åsikt.

Shjimm
0

djuraffärer är ok, sålänge de inte säljer levande varelser.

en hamster som sitter i ett skyltfönster kan OMÖJLIGEN ha ett kul liv. känns inte värt att ta upp hela grossisthandeln också, den är bara vidrig. "de djur som inte blir sålda skickas tillbaks".. mhm. och sen då?..

Achatina
0

1. Många djuraffärer, där med inte sagt alla köper djur från grossister eller uppfödare som är snudd på grossister.
2. Många djur köpta i djuraffär dör vid allt för tidig ålder till följd av stressen de drabbades för som små (när de skickades till djuraffären och satt i samma rum med en massa skrikande fåglar med barn som petar och pratar högt utanför buren).
3. Beroende på vart djuret är född och uppvuxen är de tama därefter. Men rent generellt sett är de oftast inte tama alls.
4. Det händer ofta att djuraffärer bryter mot lagar och förordningar som de och alla andra ska följa. Ex träffade jag förra året på två vuxna guldhamsterhonor i en Bur som knappt är godkänd till en dvärghamster.
5. En hel del djuraffärer har fertila honor och hanar tillsammans och VET inte om att de har det.
6. Även vanligt att FÖR många av samma djurart sitter och trängs i samma Bur.
7. Personalen vet inte alltid vad de talar om och kommer med råd och hjälp som kan vara direkt farliga för djuret.
8. Det händer då och då att djur man köper i djuraffären nedkommer med ungar trots att de bara köpte två honor, en hane eller liknande. Djurovanda ägare kan tro att djuret blivit sjuk eller har fått mask eller något när det ligger xx antal små ljusrosa pinkisar i boet.
9. De flesta djuraffärer säljer fortfarande burar, mat, tillbehör som inte är lämpliga till djur - alls. Cederspån, miniatyrspringhjul, fiskskålar, saltstenar ect.

spiritedaway
0

Jag kommer aldrig att köpa ett djur från djuraffär för jag vill inte stödja det helt enkelt.
Det är ofta grossister som föder upp djuren. Jag har varit med om alltför många gånger då djuren varit sjuka. De säljs oftast när det är just och pass lagligt och då tycker jag det oftast är för tidigt.

De ger ofta dåliga råd på djuraffärer och säljer flockdjur ensamt.

Så hela grejjen verkar oftast enbart gå ut på att tjäna pengar.

Och jag tycker inte att djur ska säljas i affär alls.

Finns så mycket mer positivt med att köpa från en uppfödare.

[Hamster95]
0

1.  Där jag  köpte Totte var hamstrarna 10 st i ett 30 cm terrarium ( Arken Zoo Globen)

2. De försökte trycka på mig en påse hamstervadd, som tur var den slut

3.  De har saltsten, miniatyrhjul och vitaminer i vattnet som de självklart försökte trycka på köparna

4.De sa att man kan ha guldar 2 och 2 och rekomenderade alla köpare att köpa 2.

5. De är inte kunniga och som #26 sa så kan de ge tips som direkt kan vara farliga för djuret

6. Burarna de säljer är inga hem för en hamster, de är lekplatser för 5 åringar som nyss fått sin hamster som tycker " att detta med rör ochh trånga utrymmen är jättekul", frågan är om hamstern tycker det.

7. Håller med #26 på punkt 9. Även dessa miniatyrtransportburar borde sluta säljas. ( de som är ca.10 cm)

Finns dock bra djuraffärer, Djurmagazinet i Farsta tycker jag är super. Bra utval av burar, leksaker, mat och djur. Personalen är trevliga och försöker inte trycka på en hamstervadd, miniatyrhjul osv.

Bilden är på Totte 5 månader gammal, köpt på Arken Zoo.

indaa
0

jag har köpt alla mina hamstrar jag haft under åren på djuraffären. asså jag vill inte bidra egentligen till det djuraffärer gör, och att dom kan ha sjukdomar osv..

Min första hamster levde i 3 och ett halvt år, från djur affär :)
Och alla mina hamstrar hart haft ett underbart temperament och sen tycker jag det 'är kul med en utmaning också, att dom inte är tama när man köper dom. jag gillar att "uppfostra" dom själv :P

Men om jag ska rådfråga så gör jag aldrig det i djuraffär för man märker ju när man pratar me dom att dom inte kan nåt. Till min kompis sålde dom en ensam dvärgis, och till mej försökte dom sälja två guldhamsterhanar(dom sa att dom kunde bo tillsammans) så jag frågar hellre här på hemsidan eller hos veterinär..

nuttan85
0

Jag gillar inte alls djuraffär… Jag köpte två dvärghamstrar en gång och de dog tre dagar senare. Gick då tillbaka och fick två nya. Sen fick min ena pojke bebisar… uppskattat *suck* gick tillbaka och skällde som sjutton varpå de erbjöd sig att te emot bebisarna gratis så jag inte behövde oroa mig för dem… troligt…. Så nej tack… Inte djuraffär.

Har även köpt chinchillor på djuraffär ung och dum en gång i tiden… Kom hem och läste (har lärt mig att göra detta i omvänd ordning nu så inga pikar tack) och insåg att OPS! De ska inte sitta tillsammans i deras ålder! Panikköpa en Bur till… Så där hade jag två väldigt bittska chinchillor som satt ensamma. Det slutade väl tillslut men…. Djuraffär är inte min grej. Vill inte stödja detta sätt att handskas med djur och deras liv.

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

Millie
0

#24s anledning är densamma som min. plus att dom håller flera djur av samma kön tillsammans.

Music96
0

har bara köpt djur från djuraffär en enda gång (fiskar räknas väl inte direkt), men hade ingenting att klaga på om henne. det var en hamster, guldhamster, som jag köpte på en liten djuraffär. hon bodde ensam, hade en ganska trist Bur, bodde i ett litet akvarium, men var väldigt snäll och bet bara en enda gång. och han försökte inte få mig att köpa dåliga saker. förutom maten. :/

men trots det gillar jag inte djuraffärer. håller absolut med alla dom överstående med all deras kritik om dem, det mesta stämmer in enligt mig. så det finns egentligen ingenting jag skulle vilja "ta upp", förutom en sak.

här uppe på djurmagazinet finns det som i de flesta djurafärer hamstrar, möss, råttor, gerbiler, kaniner… ja, ni vet. kaninerna och marsvinen har typ hemmabyggda burar som är hyfsat stora och rymliga. sen har hamstrarna och gerbilerna dunaburar, så det är väl okej fast inredningen är väldigt trist. men hur man än kollar så finns det bara gallerburar i den här affären! varför har dom dunaburar till sina gens djur när det bara finns gallerburar till salu? vill inte hacka ner på gallerburar, vet ju inte så mkt om dem, men ändå… känns lite konstigt enligt mig. varför använda andra sorters burar än dom man ska sälja? men det kanske bara är jag som reagerar på fel saker…

Men håller verkligen med om att djur inte borde få säljas i djuraffärer. kanske i vissa, men dom flesta borde få förbud.

ZorroR
0

Olyckade Djuraffärshamstrar:

1. Isabella. Kunnde inte hålla i henne under hela hennes livslängd, iaf inget kel. Var dräktig.

2. Min kusins hamster Piggelina. Hon hade weettail, och fick ungar. Alla ungarna hade sjukdomar.

3. Duffi. Går inte att hålla i henne. Hon vill döda allt och alla.

Lyckade Djuraffärshamstrar:

1. Dolly. Underbaraste hamstern i världen. DOCK dog hon tidigt, antagligen något med lungorna och hon var VÄLDIGT svår att få tam.

Har även sett att många djuraffärer har blandade kön i samma Bur även om de är över 8 veckor gamla. Även sett allvarliga skador, så som en hane hade blivit biten på tenstiklarna, och hade inget skinn kvar på den ena. helt blodig. Hamstrar saknar delar av öron och svans, även tår. MM

ZorroR
0

#32  man ska vara glad att det inte är som här i spanien när det gäller vissa djur. tex hundar. Var i djuraffären idag och de hade Drandis valpar i 50X50X50 stora glaslådor. Fanns även Chihuahua valpar som var bara 4 dagar. Ingen mamma där inte. Fanns även två Akita Inu som var i 50X50X50 glaslådor. Dessa var 3 månader, och de är STORA då! Gissa om de satt trångt.

BMEXX
0

4 dagar.O:O:O

// Pabblo

Shjimm
0

jag mindes precis en gång för flera år sen, säkert tio år sedan, i en djuraffär i löddeköpinge som inte finns kvar längre. där hade en råttmamma ett helt gäng små rosa bebisar i en Bur ute i affären, och i samma Bur fanns ett gäng andra mer eller mindre vuxna råttor. hm..

SandyCipper
0

Jag har köpt 4 hamstrar från djuraffärer, MEN en födde 2 timmar efter då jag köpt dom på Arken Zoo!  Har dock lite problem med att inte fatta att dom inte sa något Obestämd

[Sniff]
0

Hamstern som jag hade förut, Grynet, avlivades för att hon fick en tumör. :/ Hon var inte så tam heller, men det var mer mitt fel… :/

Men mitt värsta minne från av djuraffärer är den i frankrike, där de hade kattungar och hundvalpar i i skyltfönstret…  :(

Odette
0

#37 inte ovanligt att de är dräktiga när man får hem dem.. men 2 timmar måste nästan vara rekord Skrattande Obestämd

_

Music96
0

#34 oj! :O okej det där slår lätt allt jag ngnsin sett som är dåligt här! varför överhuvud taget sälja hundar i en djuraffär, dom ska ju ha jättemkt motion! elr, ja alla djuren behöver väl motion… :/ otroligt att dom lyckas hålla dom så… inte feta elr hur jag ska uttrycka mig när dom knappt får motion. en del får väl inte så bra mat heller…

Emiizan
0

Min dvärghamster som jag köpte från en djuraffär dog efter knappt ett år bara för att hon hade nån sorts sjukdom. Hon verkade alltid må bra och trivas men plötsligt mådde hon jättedåligt! :( Det är klart att vissa hamstrar från djuraffärer är fullt friska, men man kan aldrig vara helt säker :/

91Marran
0

#7 köp från de djuraffärer som är bra, för att gynna dem. strunta inte i alla bara för att en är dålig.

Mvh
Mig

Tinwe
0

Jag köper från en djuraffär som drivs utav privat personer, trivs väldigt bra i den affären för om man säger nått så tjabbar dem inte emot en. :) De har fina dunaburar till hamstrarna, alla hamstrar har hus, vatten och tillräckligt med mat, även sandbad. Alla gnagare har ett rum, medans fåglarna har ett annat rum. Tycker väldigt mycket om den affären, men sen vet dem ju inte allt, och det kan man ju störa sig lite på.

/Matilda

Emiizan
0

#43 Var ligger den affären? ;)

[Agneslundin]
0

jag köper oftast inte där bara för att man vet inte vart dom kommer ifrån och om de har sjukdomar. sen brukar dom säga konstiga saker och bland sälja försmå burar.

Music96
0

#43 säger samma sak som #44: var ligger den affären? :)

[MissDiss]
0

Vi har tydligen 3 djuraffärer i Södertälje som säljer djur, finns fler som dock inte säljer djur.

Den första är Östra Zoo, förut kom alla våra små vänner därifrån, men efter att ha varit där för att hitta en kompis till en mus som jag hade, och fick se att en mushona precis fött ca. 10 ungar i en Bur full med killar så blev jag avskräckt. Jag tror att han avlivar djuren genom att slänga dem i golvet. :(

Den andra Djurhuset tror jag de heter, han som jobbar där är seriöst dum i huvudet. Han har alltid råttor inne som har snedskalle, mössen hade ohyra sist jag var där, det händer alltid rymingsolyckor, när man reserverar ett djur där så har det rymt dagen efter, i alla fall vad han säger att de har, och så måste man ta en annan…. (Jag har aldrig köpt djur därifrån) Och han avlilvar djuren genom att slänga dem i gatan utanför…

Och den tredje är Djurmagazinet, de är de bästa här. De avlivar inte djuren, de djur som inte blir sålda får typ bo kvar där tills de går naturens gång, eller lämnas tillbaka till uppfödaren, personerna som jobbar där vet vad de pratar om och de brukar gå runt och gosa med djuren de har där så man ser att de är tama djur man får, och ja. Bättre än så kan det inte bli :)

teddybaby
0

Jag kan verkligen förstå att folk saknar tillit till djuraffärer. De som jobbar i djuraffärer i Eskilstuna där jag kommer ifrån är väldigt trevliga, men många saknar den kunskap som jag som kund efterfrågar.

Mina två roborovskis är köpte i djuraffär. Hade jag haft mer kunskao i ryggsäcken då så hade jag helt klart köpt robbar av en uppfödare istället! Mina djur är det dock inget fel på, tack och lov… de är helt underbara, men det tog mig ett år att få dem hyfsat tama. Om detta beror på att just roborovskis är svårare att få tama eller om det har med att göra att de är köpta i djuraffär vet jag inte. (:

malin99
0

Dom flesta  djuraffärer tänker på är pengar och bryr sig inte om djuren .

Achatina
0

I djuraffären som jag anmälde förra året är ägarna allergiska mot djur. De hade då någon volontär som tog hand om djuren. Då tycker jag det är rätt ologiskt att ha djuraffär som säljer djur…

Om man ska vara reaslistisk så har djuraffärer bara djur för att locka kunder. De tjänar ju egentligen ingenting, rent ekonomiskt på djuren, mer än att det lockar kunder. En guldhamster kostar väl max 150kr men köper man en Bur för 600kr, mat för 100kr, vattenflaska för 50kr, springhjul för 120kr, gulligt trähus för 80kr och typ… saltsten för 10kr, hamstervadd för 25kr, sele för 50kr osv. Så tjänar djuraffären riktiga pengar.

Att köpa burar och tillbehör i djuraffär kan man ju göra, det är liksom det enda stället man egentligen kan få tag på saker. Men själva djuren ska man nog passa sig för att köpa. Och ska man köpa saker i djuraffär bör man välja någon som överlag är bra, för det känns lite orka att stödja en dålig djuraffär..

Tinwe
0

#50 Håller med om att man inte ska stödja dåliga djuraffärer. Jag stödjer däremot en bra djuraffär, som har riktiga dunaburar till hamstrarna och hamstrarna är inte lika illa behandlade när det gäller städning osv. Alla har sandbad, mat, vatten, hus minst. Så där tycker jag det är helt okej för små tjejer/killar att köpa sin första hamster. :)

/Matilda

MajaL
0

Finns väldigt många anledningar. Oftast: Okunnighet, sjukdomar, osäkerhet på deffekter mm, mm.

Tycker de ovan har förklarat det på ett bra vis. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Aliensfoot
0

Jag brukar inte "beblanda" mig med djuraffärer då jag inte orkar tjafs. Jag vet dock en djuraffär som inte säljer djur men ägaren står själv i kassan och hon är jättenyfiken, frågar om hamstrarna, vilken mat, vad man borde sälja och rekommendera osv. Tragiskt att det är den enda djuraffären jag gillar på så sätt..

91Marran
0

#45 är de för små för lagen eller?

Mvh
Mig