Hamsterboll
Jag själv äger ingen hamster men någon gång ska jag skaffa det:)Men jag undrar ifall såna där plastbollar man kan köpa i djurffären och ha hamstern i är bra?Så att dem får motion.
Det finns olika åsikter i hamsterbolls frågan, vissa tycker att de e bra medan andra tycker tt de e hemska, näst intill djurplågeri.
Jag tycker att de e bra! Min hamster Sigrid älskar att springa i bollen! Så fort man tar fram den så hoppar hon i den =)
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

ok varför kan det anses som djurplågeri?

#2 För att hamstern är instängd och inte kan ta sig ut om den vill.
Men det är ju helt upp till den som äger hamstern att se till att hamstern mår bra om man använder boll.
Korta stunder i taget, titta efter noga ifall hamstern verkar stressad och vilja komma ut osv.
Jag använder inte boll alls, släpper hellre ut dem på golvet eller i hagar så de får springa och upptäcka saker samtidigt.
En boll är ju precis som ett Hjul. Det går runt, runt och det fyller själva motionsbehovet kanske men de får ju inte gå dit de vill, de får inte sniffa på nya saker, de får inte ta saker och ting i sin egen takt.
Använder man boll så bör man även släppa ut hamstern annars också.
Men detta är ju enbart mina personliga åsikter såklart.
Jag använder boll ibland, men det är inte så många av mina hamstrar som tycker om bollen. Några bara sitter stilla i den och tvättar sig eller bajsar xD, medans Baloo älskar bollen! När han stannar och tvättar sig efter ca 10 minuter eller så, så brukar jag lägga tillbaka honom in i buren. Vill han springa mer så brukar man märka det ganska fort.. Sen är han lite sällskapssjuk den lille filuren xD
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Sigrid rusar omkring och tar sig över alla trösklar =) Hon styr den riktigt bra! =)
Hon springer i den då vi städar buren och lite då och då =) Men som sagt, hon tycker om det! Hoppar i bollen direkt och springer runt. Hon får såklart komma ut och springa utan boll också =)
Hon kissar och bajsar inte i bollen längre, hon bajsade mkt i den i början… blir som en marackas :D
// Emmily

#5 Då har hon ju vant sig och gillar den nu då.
Kissar och bajsar de mycket i bollen är det dock ett tecken på stress.

vi använder hamsterboll till våra hamstrar då och då. Tycker dom får bra motion av att få komma ut och röra på sig lite.
Märker man att hamstern är stressad så ska man ju naturligtvis släppa ut den, och det är också väldigt viktigt att man håller koll på bollen hela tiden. Själva så brukar vi inte lämna den utan uppsikt. Våra hamstrar har lärt sig springa i den så dom tycker det är riktigt kul!
hälsningar linnea nordlund
uppfödare av dvärghamstrar och guldhamstrar
#6 Jag tänkte med det, så de som gör det får inte sitta i bollen :/
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Vi hade henne ute rätt långa stunder i början då vi inte visste hur det skulle vara. Så det blev en del bajsspridning med bollen :P
Vet att djur "gör ifrån sig" då de e stressade men tänkte inte alls på det då… hon verkade inte stressad och ville alltid in i bollen och hon var inte rumsren då vi fick henne utan det tog en månad eller så, vi utgick ifrån att det var i rumsrenhets träningen det brast.
Men men, man lär sig ngt nytt varje dag =) Då vet jag det till nästa gång!
// Emmily