Hängande flaskor
Om man har tänkt att hänga upp flaska i en Bur eller back, tänk på följande: Häng den så den hänger fritt en bit in i buren. Tyvärr råkade min lilla Rhea ut för en hemsk olycka inatt. Hon klättrade upp på flaskan och fastnade på nåt vänster med benet i ståltråden jag anv. som upphängare till flaskan.
Sån tur att jag vaknade av hennes skrik, annars hade hon hängt där länge. Hon verkar inte ha vridit nåt ur led, men det kan vara en stukning och så ett sår. Hon haltar bara smått. Hoppas hon klarar sig bra, hon har ju 5 dagars bebisar att ta hand om.
Om det blir förvärrat åker vi till veterinären i eftermiddag. Man får väl ha mjölkersättning hemma om det blir akut.
Hon ligger nu och diar sina små….
Kram!

Oj vad läskigt !
bra att du vaknade ^^
Har också bebbar hemma … :D
Jag har nu varit i kontakt med veterinär, sitter i ett riktigt dilemma…
Rhea måste få antibiotika, men hon kommer få missfall av den…och får hon missfall är det inte säkert att hon klarar sig. Och så måste jag sära på mamma och bebisar (5 dagar gamla) eftersom dom kan dö av antibiotikan via modersmjölken…fy vad ledsen jag är.
Hur ska man göra? Jag har aldrig varit med om en sån situation där allt är lönlöst.
Det alternativet som finns är att försöka flaskuppmata bebisarna, ge Rhea antibiotika och hoppas att hon trots infektion och missfall klarar sig.
Men att flaskuppmata 5 dagars dvärghamster bebisar är svårt, munnarna är små och det finns väl ingen bra ersättning för dom?
Man ger väl antibiotika som infektionshämmande? Kanske behövs antibiotikan inte om man bara rengör såret och det inte blir infekterat. När min ena gerbil bröt benet fick hon ett ganska stort sår, men veterinär sa att det bara var att avvakta och ge antibiotika först när det blir infekterat. Men jag vet inte riktigt. Jobbig sits du har hamnat i… 
Veterinären sa att eftersom ståltråd brukar vara skitigt och såret är så öppet så är risken mycket stor att hon får infektion. Jag har rengjort så gott det gick med en panikslagen liten Rhea.
Måste ju berömma Djurkliniken i Västerås för fint bemötande när man behöver…sen min underbara vän Micki som alltid finns där när jag inte själv vet hur jag ska göra. Hon är en klippa i såna här lägen.
Kram!
Tråkigt läge….. Du kommer på en bra lösning ska du se.
Jag tänkte på hur du menar att dina flaskor häger i taket, skulle du kunna ta bild, jag har nämligen mina i taket oxå men de kan inte klättra upp nämligen.
Kan inte ta bild…men den hängde mot väggen i buren. Trodde faktiskt att ytan var för plan för o klättra upp på flaskan.
Jag kommer låta henne gå med bebisarna under medicin-kuren, för att det inte är 100% säkert att bebisarna dör av medicinen i mjölken.

#7 hoppas du har tur i oturen då!!
Tackar, hoppas jag med…
Usch vad jobbigt. Hoppas allt blir bra med bebbar och mamma Rhea!
Idag får hon första dosen, sen är det nogrann observation av henne och bebisar.
Hm… Vad jobbigt…:/ Hoppas ungarna klarar sig, och mamman! Lycka till<3
Tackar!

Hur har det gått?
Håller tummarna både för mamma och småttingar!
#15 Tackar!
#14 Hon har inte fått dosen än, sambon kommer straxt hem med antibiotikan.

usch då hoppas att allt går bra!
Men är hon alltså dräktig igen så tätt inpå sin nuvarande kull? Eftersom du skrev att hon kunde få missfall..
Hur som helst så hoppas ja att det går bra för både mamma o bebisar, *håller tummarna hårt*
Många kramar
En dvärghamster kan man ta två kullar på rak på och eftersom kullen är 5 dagar idag är hon på 5:e graviditetsdagen idag. Hanen parar alltså om honan straxt efter födseln.
Åh så jobbigt ;(
hoppas hon och ungarna klarar sig !
Nu har hon fått första dosen, inte alls lätt och ge en skrikande och fajtandes liten Rhea, men det gick. Bara rädd att göra henne illa eftersom hon vrider sig så.
Om inte antibiotikan gör henne bra så rekomenderar dom avlivning…om inte benet läker.
Kan inte skriva något som gör att du mår bättre. Men kan skicka en cyberkram iaf. ^^,
Hurra! Hon behövde inte tvingas äta medicinen idag, hon slickade i sig dosen på egen hand i buren…snacka om framsteg. Ungarna och mamman mår bra idag med, får se om några dagar hur dom mår.
Yay!
Första bilderna på dom finns i Nyårskullen tråden!
Kan nu uppdatera att Rheas ben har läkt fint på bara ett dygn och jag har stora förhoppningar om att hon inte kommer få några men av skadan.
Tänk om vi människor läkte så här bra.
Ja, men sen lever dom ju inte så länge heller. Det är för att dom har så snabb ämnesomsättning, därför läker dom också fort. Oj, nu lät jag lite som en besserwisser. :P
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Skönt att höra att hon återhämtade sig så snabbt, puh!
Lånar din tråd nu lite grann, hoppas det är okej, jag funderar på att beställa hem såna här till mina Duna burar- men frågan är om dom verkligen sitter så bra som man kanske hoppas på?? Inte alltid så bra sugkoppar tänker jag …
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_