Olika dvärghamstrar
Jag har från början trott att det bara fanns en sorts dvärghamster, men tydligen typ 4? Sibirisk, kinesisk o.s.v Vilken har du? och vilken ras tycker du bäst om?
Lägg gärna in bilder på lite olika dvärgraser :)
Obs det finns 5 dvärg raser. Roborovski tycker jag bäst om, äger även 2 för tillfället :).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
-
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#3: Finns det verkligen 5?
Är det inte bara 4 (cambell, vintervit, roborovski och kinesisk)?

Åh, inte fler bilder på dina robbar. Vill ha såna varje gång jag ser dem ju!
#3 Juste de missade jag ju! :)
De är ju de som är de jag tycker är sötast ju! 
¤5 Tänkte nog fel, väldigt hastigt när jag läste första inlägget då hon hade skrivit sibirisk men kom på nu att det är ju samma ras som Vintervit :).
¤6 Hehe
. Jo då :)
//Frida
#8 Är Sibirisk samma som vintervit? :S
¤9 Jupp, djuraffärerna som kallar dom sibiriska. Fast igentligen heter dom Rysk vintervit.
//Frida
#10 Okej! Då har jag lärt mig något nytt! :D
Zingo<3
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
#12 Vilken sort? ^^
Liten Tulpan. Vintervit. Dock ett tag sedan hon gick bort men, men.
//Frida
Igen
//Frida

Kan ingen berätta vad det är för skillnader mellan dem eller kanske länka till någon bra sida som tar upp det? Det har väckts ett litet intresse från min sida och det finns funderingar om att kanse skaffa mig nån gång i framtiden.

Står en del på SHF:s hemsida om dvärgar.
#16 mellan raserna?
Storleken är ju en skillnad, roborovski är minst med 5-6 cm, sen är det inte så stor skillnad i varken betendet eller utsendet mellan campbells och vintervit enligt mig, kinesisk har en svans (1-2 cm) tror jag om jag inte är helt ute. Även är kinesisk mäst mus lik i sitt utsende, oftast går dom inte ihop med andra hamstrar.
Roborovski är en kvik, smidig hamster som är ganska svår att få tam pga av dens ointresse för människor och dom är väldigt nervösa av sig. Lämpar sig oftast för såna som inte vill ha som sälskap utan som "titta" hamster.
Sen får någon annan förklara betendet hos kinesisk, vintervit och campbells :).
//Frida

jag har två campbells och de är jättesnälla. CAmpbells har ett dåligt "rykte" om att de är agressiva, men det är inte sant! De är tydligen nästan snällare än vintervita. Sedan är det inte så stor skillnad mellan cambell och vintervit utom att vintervita byter ibland päls till vintern. Både campbells och vintervita går i par eller grupp med syskon (samma kön) eller nästan lika gamla från andra kullar, men dock bäst att ha från samma kull enligt mig.
Som sagt är roborovski jätte hoppiga och svåra att göra tama (jag har försökt med min kompis roborovski, typ omöjligt
)
Kinisiska är svåra att få tag i då det inte är så många som föder upp dem, men går säkert att hitta :)
Själv tkr jag campbell om du ska ha en, då de är så snälla och tama och det finns så många fina färger, mina är blue och agouti. De är också väldigt lugna, men om du skaffar en var beredd på att de skrapar lite med tänderna, de "hälsar" eller något första gången men gör det aldrig igen efter det.
Det är lite saker man bör tänka på innan man skaffar sig en liten dvärghamster.
Campbells är av naturen revirhävdande då de har naturliga fiender i sina bohålor och gångar, detta har inte de vintervita.
Slutsatsen av detta är att man inte stoppar in fingrarna direkt i boet hos en campbells utan att göra hamstern uppmärksam på att du är där och ibland biter den av reflex.
Vintervita som inte har ett naturligt hot i sin bohåla brukar vara snällare i boet och buren.
Min erfarenhet är dock att de är ungefär lika snälla utanför buren båda arterna.
Roborovski är snälla men mkt springiga och är mer "tittdjur" just pga att många robbar kan rymma mkt snabbt ur händerna på sin ägare.
Kinesisk är helt annorlunda mot de andra tre arterna och i mitt tycke mkt trevliga, de är lite roligare då de gärna klättrar en del (dock finns det dem som mer än gärna leker mullvad med)
Kineserna är inte så svåra att få tag på, vilken zoo-butik som helst kan ta hem dem och de är rasrena. Däremot är det svårt att få tag på kineser med stamtavla, jag önskar att fler får upp ögonen för dessa små.
Alla fyra arterna finns representerade i Svenska Hamsterföreningen.
Jag har alla fyra arterna själv och det är flera med mig som har en eller flera av dvärgarterna.
Lotta

min favorit av dvärgraserna är rysk vintervit.
tycker de är vänliga,goa,runda,härliga att hålla i, fin päls, lättskötta osv.
har haft cambells men trivdes inte med dom lika bra. de var mer spetsiga i sitt sätt, opålitliga,ville helst vara kvar i buren,bitiga.
kineserna tilltalar mej inte till utseendet och robbarna är lite för små samt pigga, är som små popcorn.
föredrar pearlarna på andra plats kommer mandarin och sapphire men en mörk å bra tecknad agoutie är inte fel det heller.

Tack så jättemycket för alla svar. Jag får väl erkänna att jag verkligen inte alls hade koll. Jag växte upp m guldhamster & har sen -97 haft degus. Hade inte ens nån aning om att de fanns i så många färger för typ en vecka sen :D Men jag tror faktiskt att vi ska testa dvärghamster i framtiden, då gerbilerna gått ur tiden. Så jag får väl fråga igen då ;)
Om jag vill ha minst två i samma Bur & inte är så noga med att ha dem väldigt handtama vilken art passar bäst?
#23 Roborovski är ju väldigt roliga att titta om man har dom i ett akvarium, brukar väldigt sällan börja bråka :).
//Frida

#23 Jadu. Jag tycker du ska testa vintervit. De fastnar hos de flesta och är väldigt trevliga. Det beror såklart på vad du föredrar:
1: 2 urtrevliga hamstrar = Rysk Vintervit
eller om du helle vill ha många:
2: Så många som möjligt = Roborovski
Jag har världens bästa vintervita ryska dvärghamster man kan ha :D <3 Enligt mig då ;)
Så det finns ingen sort som heter Sibirisk dvärghamster? När jag ställde ut Hani (och Sniff) så frågade en tjej som jobbade på djuraffären vad det var för hamster som en liten flicka gick och höll i. Hon sa att det var en sibirisk…
#27 Nej det finns ingen som heter det ;) Som sagt så kallar djuraffärerna vintervita för sibiriska. troligen för att dom kommer från sibirien utsprungligen. :).
//Frida
#28 Okej;)

Sibiriska sägs väl vara en blandning av campbell och rysk? Då enligt ett ryte att campbells var agressiva och ville blanda in ryska lugnheten???
Jag tkr det är konstigt att alla tkr att campbells är så bitiga… Mina är huuur snälla som helst!!! MEn det är ju individ från individ :)
#30 Korsningen/blandningen av campbells och vintervit blir en hybrid ;).
//Frida

#31 ja, då kanske det var det jag tänkte på ;) hahah, snurriga jag :P
Charlie2006- Är dina robbar tama? :D Tycker att det är så otroligt söta, men har hört att de är svåra att tämja :P
#33 Dom som har föddits här hemma är ganska tamma (väldigt stilla i handen, hoppar inte iväg och sånt), men inte såna som jag hämtat som äldre. Ex. hamster på #3 är inte så tam, men otroligt fin är han :).
//Frida
#13 oj gkömde skriva:P En roborovski
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
vet en djuraffär med dvärgar som är helt vita med svarta ögon. vad kan de vara för ras?
Mvh
Mig
#36 Det är nog vintervita som har sin vinterpäls. För det finns inga helvita dvärgar utan att ha en ål (undantag roborovski, men dom finns ju inte i vit färg).
//Frida
#36 eller vintervit med färgen sapphire pearl, dom är vita med svarta ögon-
#37 visst finns det vita roborovski men inte i Sverige ännu.
#38 det skulle ju även kunna vara svartögd vit campbells, då vissa grossister har dessa.
Lotta
Jag har två söta små Roborovskis. :D De är jätteroliga och ohyggligt smarta små krabater… till en början var de väldigt svåra att få tama och det var så pass att jag nästan gav upp. Så helt plötsligt insåg jag hur jag skulle hantera dem och idag kan jag ha dem i handen eller knät utan problem… :D Så de kan vara väldigt roliga bara man lär känna dem!
#41 de har massvis med sådanna.
Mvh
Mig
Var ngn stans?
#44 ljungby djurliv. de hadde massa för ca: ett år sedan och några nu.
Mvh
Mig
Även jag har sett en helvit dvärghamster, men det var för 4 år sedan och sedan dess har jag inte sett röken av någon sådan på en djuraffär :)
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Ja det som jag reagerade på var öronen, skulle vara intressant att se ngn live.
Lotta