Hamster iFokus

Hamster

Etikett: guldhamster
Läst 4236 ggr
[Hamster95]
0

Hur tämja aggressiv och rädd dvärg?

Hej! De festa här vet nog om att jag har köpt en liten dvärgkille på 5 månader som inte är tam. Igår flyttade han från 70 dunan till en 50 duna för att Totte behövde stora dunan.

Nu har Bamse börjat visa ett lite aggressivt beteende, han sliter fröna ur handen på mig och kutar som en illbatting i hjulet.

Hur ska jag tämja honom? Nosa på handen vill han inte utan tar sig hellre en tugga av mina fingrar istället.

[iurochskur]
0

Var det en vintervit? Jag tror att det kan bli lättare och få hamstern tam om du gör som rutin att ta upp honom i en hamsterboll och låta honom springa en liten stund och sedan plocka ner honom igen. Ta bort hjulet. Han kommer lära sig att du är den som tar ut honom på roligheter. Sitt med honom i knät i soffan på kvällarna, gillar han inte dina händer så plocka upp honom med hamsterbollen och låt honom själv kliva ut i ditt knä.

Tids nog kommer du kunna klappa och ta på honom.

Lycka till!

[Hamster95]
0

Hjulet får jag inte ta bort för mamma men jag kan ta ut det 2 timmar varje kväll ungefär. Har ingen hamsterboll men en lekhage.

Jag vet inte om det är en campells eller vintervit i vinterpäls för magen är kritvit medans resten av pälsen är grå.

[Tovab]
0

#2 varför får du inte ta bort hjulet? :) Det är ju bättre att du får han tam än att han går runt och är aggressiv hela livet ;) Tycker i princip som #1. Ta ut hjulet och att du har allt det roliga och goda. Jag brukar köpa hundgodis till min lilla tjej, något hon älskar! Så jag skulle köpa lite hundgodis och det är bara hos dig han får det ;) För då blir du det positiva och roliga ;) Hoppas det går bra!

//Tova

[Hamster95]
0

Men han är tjock säger mamma och behöver motion.

Imasy
0

Men är han verkligen fet? En dvärg ska ju vara som en liten "boll" i kroppen, utan att vara fet förstås, men de kan ju SE ut som en liten tjockis med blotta ögat ;)

[Tovab]
0

#4 Men ta ut hjulet ändå ;) Dvärgar ska se ut som små bollar. Du kan låta han springa i hjuletr utanför buren annars. Det blir också något roligt som du "är".

Lycka till!

//Tova

SandyCipper
0

_Säger som #4, ta ut hjulet ändå ;)
Köp en motionsboll där dom får springa i runt 15 min.

/ emi_

[Hamster95]
0

Fast mamma tycker typ att jag är elak då ( har gjort samma sak på min guldis förut) och hon sätter bara tillbaka hjulet och förra gången var det hot om att sälja Totte om jag inte satte tillbaka hans Hjul.

Odette
0

#8 Låt henne surfa runt på det här forumet, och även läsa denna tråd.. Tycker det är fruktansvärt att föräldrar inte kan lyssna på sina barn- ibland vet dom faktiskt bäst/å vet dom inte det så orkar dom sitta på ett forum och fråga efter svar och tips på saker. Långt ifrån vad många äldre gör- dom menar på att "en hamster ska ha Hjul det vet väl alla".

Helt fel, tycker som ovanstående och att du ska ta ett ordentligt snack med din mamma. Det är inte tillåtet som förälder att hota att sälja ett djur bara sådär.. Tycker du ska ha en stor eloge för att iaf DU tar åt dig tips, jag menar det är ju din hamster och då borde du väl iaf få möjligheten att informera din mamma om hur den skall skötas…

Lycka till! Och stå på dig! Vi hoppas alla att det ordnar sig, det är många som bara ger upp på ett djur om den inte är så tam,, så det ska du också ha en eloge för. Man ska kämpa in i det sista och ge alla en chans Glad

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

[Tovab]
0

#8 visa henne den här tråden så kanske hon förstår. Det är ju faktiskt för hamsterns bästa. För blir han inte tam så vill ingen hålla på med han. Och då blir han ensam ;) Men dvärgar ska väl bo ihop? Men visa din mamma den här tråden. Vi vill ju att det ska gå bra :)

[Hamster95]
0

Kan ingen snäll och väldigt van person maila min mamma så att jag slipper komma med argument som hon inte lyssnar på.  eva.lind-soderling@folksam.se är adressen. Den som lyckas trycka vett i skallen på henne är guld värd för mig.

Odette
0

#11 stackars din mamma, hon riskerar ju att bli totalt mail-bombad nu Förvånad hihi

_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

[Hamster95]
0

#12 Hahaha, ju fler desto bättre Flört

[Tovab]
0

#11 haha, det här blir kul ;) Expert på övertalningar x)

men visa henne den här tråden innan också ;) Nån fler som tänker maila? Vill inte göra det själv x)

Hermelina
0

#11 Du får berätta om hon fick några mejl :D

[Hamster95]
0

Jo, något men hon skiter totalt i dem.

Jag har dock en plan* se ondskefull ut* Jag låter honom leva rövare i lekhagen 1 timme på kvällen, då är han så slut att han inte orkar springa i hjulet

Lollia97
0

#2 Det är nog en vintervit eftersom min hamster är precis likadan färg och den är en vintervit :)