Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2307 ggr
Bellen
0

Sår på bakben?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har försökt söka runt lite på sajten men hittar inte så mycket, så jag startar en ny tråd istället!
Jag har en hamster på 11 veckor som har fått sår på samma ställe på båda bakbenen (se bild på ena benet) och jag undrar nu om det är någon som har någon aning om vad det är?
Hon äter rätt kost, har ett Hjul att springa i, ohyrefritt spån, rätt aktivering… Vad kan det vara? Kan det vara att hon har gjort det på sig själv?
Jag vet i alla fall att råttor kan barbera sig själva om de "mår dåligt", fungerar det likadant hos hamstrar?

[Sniff]
0

Jag har ingen aning om vad det kan vara… Kan han ha gjort sig illa på hjulet?

Tinwe
0

Om du har ett Hjul så är det hjulet som är problemet, garanterat. Kan du inte lägga upp en bild på hjulet? :)

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

BMEXX
0

Haft såna sår på en hamster med.. det är som de har sagt innan så är det troligen hjulet det beror på.

// Pabblo

Royalz
0

Antagligen har hamstern hoppas in från sidan i hjulet och benet kom i kläm. Har själv varit med om något liknande, men då blev det bara ett skavsår som tur var.

Ta bort hjulet.

91Marran
0

skaffa ett Hjul som man kan fästa på gallret, eller på en ställning, sådant med bara en öppen sida, om du fattar vad jag menar?

Mvh
Mig

Imasy
0

Sådär fick en av mina pga av hjulet också. Det var ett vanligt metallhjul med springor/"pinnar".

Brukade ha papper emellan, men tog ut det för att det blev så skabbigt. Ställde in hjulet igen efter städning och låg sjuk i ett par dagar så det blev aldrig av att jag satte på papper igen på en gång.

Så på ett par dagar hade hamstern hemska sår på benen :(