Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1839 ggr
SandyCipper
0

Jag råkade.. HJÄLP!

**( Läs mitt andra inlägg som heter " NYA HAMSTRAR HAR FÅTT UNGAR " så fattar ni vad detta handlar om )

Jag råkade röra vid doms bo! vad ska jag göra!?

Överger dom barnen?

hjälp!!**

[Tovab]
0

nej, men låt dom vara i en vecka och ta det lugnt. Andas, stressa inte. Det här kommer gå bra. Vad har du för mat till henne? Riv lite toapapper och lägg ner i ett hörn. har du hamstervadd?

//Tova

SandyCipper
0

Okej :), tack för svaret! Känner mig bättre nu! :)

Jag har blandmat som dom tycks gilla det , sen har jag sån där hamsterbädd, hamstervadd är det tror jag, och jag har lagt det toapapper lite här och där i buren :)

[Hamster95]
0

Försök att ta bort vadden, den är farlig.

[Tovab]
0

Ja, försök ta bort vadden. Ungarna kan fastna och kvävas/dö/bryta benen. Du köpte dom från Arken Zoo säger du, i Sundsvall?

Jag bor i Sundsvall så jag skulle kunna hjälpa dig med ungarna om du vill. Annars så finns jag till hands iaf ;) Bara att höra av dig om alla möjliga frågor! var inte rädd att fråga. Fråga då helst i PM. Blir så många trådar annars ;)

men var inte rädd för att fråga, bättre att fråga tusen frågor extra än 3 för lite ;)

//tova

[Hamster95]
0

Sen även om det är svårt så lämna hamstrarna ifred, ge dem extra mycket protein ( nötter, ägg ( bara gulan) osv.)

Finns också till hands om du vill fråga :)

SandyCipper
0

men det står på internet att om man rör vid boen så känner mamman människolukten och lämnar sina ungar!!

Hur ska jag göra då???

[Hamster95]
0

Somsagt, lämna hamstrarna ifred. Ge bara mat och vatten.

SandyCipper
0

Nu är det klart !

Jag kned in mina händer i doms spån och tog bort vadden !

Allt verkar gå bra ! Skrattande

Tack för er hjälp!

[Tovab]
0

#6 ligger ungarna i vadden? Annars tar du bort den och ersätter det med rivet toapapper. Det finns även extra vitaminer att köpa i djuraffärerna för hamstrar. Ge henne lite rått nötkött. Men inte så mkt. Ge henne lite nötter och ägg. Har du saltsten till dom? Har du det så tar du bort den ;)

[Hamster95]
0

Bra Skrattande

[Tovab]
0

#8 superbra! Riv ganska mycket toalätt papper och lägg ner dit ;) Har dom någon salsten? Har dom det så tar du bort den :P Om du inte har flyttat pappan så tycker jag att du ska göra det på en gång. Annars kan han para honan igen och det blir inte alls bra. Då orkar hon inte den andra kullen och ungarna/mamman kan dö. Så bort med pappan till en annan Bur ;)

//Tova

SandyCipper
0

Har ingen saltsten :)

Men asså nu har jag fått reda på ( sa dom på djuraffären ) iallafall att båda var tjejer men då måste jag väll inte ta bort den andra hamstren va? :o

För när jag såg på dom nu så låg dom och värmde hamstrarna :*)

SandyCipper
0

Alltså hade den parat sig med en kille på djuraffärn

Sunrise
0

Vet du hur man ser könet? Kolla då på den andra honan, som inte har ungar.

SandyCipper
0

#14 men jag låter båda honorna vara kvar i buren, eftersom hon tillhör dom , hon värmer även ungarna och det behövs

:)

SandyCipper
0

Jag undrar också när kan jag börja röra på ungarna och dom överlever?

Impressive
0

#16 Du kan börja röra vid dem när de är 5 - 7 dagar gamla.

SandyCipper
0

# 17 Okej !Skrattande

tack ^^<

läs nr # 15

Impressive
0

#18 Varsegod Glad

Tinwe
0

Är du 100% säker på att båda är honor? För det låter så konstigt att en djuraffär skulle få för sig att para en hona med en annan hane, sen lägga in honan i en Bur med en annan hona?

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Helena1978
0

Det kan ju vara så att honorna suttit tillsammans med hanar för 21dagar sedan och zoobutiken har inte avsiktligt parat honan som fått ungarna. Zoobutiker får inte ha hamstermammor med ungar i butiken har jag för mig.

Men som sagt är oftast personalen i zoobutiker inte särskilt pålästa, och honorna avlägsnades från hanarna för sent.

Skulle det vara jag skulle jag ändå ha kollat de vuxna djuren, för att vara på den säkra sidan, jag har själv köpt en enligt zoobutiken "guldhamsterhona", när jag kom hem så var det snopet att vända på honom och hitta något som honor saknar…hehe.

UlrikaD
0

Det vanligaste djuraffärerna gör är att de låter en kull ungar bo ihop och sen delar de hanarna från honorna.

Ibland har de absolut ingen koll och någon hona hamnar hos hanarna och tvärtom. Isåfall har du en hona och en hane som till råga på allt är syskon där.

Du bör kolla könet på dem så att du är säker på att det är två honor.

Det är väldigt märkligt att de låter en hona bli parad och sen flyttar över henne i en Bur med en annan hamster i som Tinwe ovan skriver.

Tinwe
0

#21 Ojj :O Då blev du ganska förvånad va? Tungan ute
Nej det kan ju ha blivit fel där, men usch.. ibland önskar jag verkligen att det krävdes en stor tenta i smådjurslära för att jobba som säljare i en djuraffär! Skrikandes Jag blir helt galen på såntdär! Förvånad Jamena.. Det är ju inte så jättesvårt att lära sig! Kanske lättare för de som är intresserade av just smådjurs gnagare som hamstrar, kaniner, marsvin, degus, gerbiler osv.. Men det känns bara så jobbigt tycker jag.. Att djuraffärer som egentligen ska finnas där för att kunna ge råd till nya djurägare, bara gör allt värre så ofta. Rynkar på näsan

/Matilda

SandyCipper
0

Jo jag tycker det är konstigt, Men jag är nästan 100 på att båda är tjejer, sen så funkar det bra ihop att båda honorna är i buren för det ser faktist ut som om det hjälper till att ta hand om dom Skrattande

SandyCipper
0

Men ändå?

vad hade hänt om dom födde i djuraffären?Obestämd

vad hade hänt om en liten flicka som inte kan NÅGONTING om hamstrar fått dom? Obestämd

Jag är väldigt glad att jag fick dom ändå! SkrattandeFlört

Nu ska jag göra allt för att dom ska överleva och få en bra uppväxt Glad

[Sniff]
0

Lycka till med dem nu! :)

Tinwe
0

#25 Det känns bra att veta att du känner dig taggad inför detta trots att du inte var beredd på det! Bra inställning! Glad

/Matilda

BMEXX
0

Ja det var verkligen tur.. Lycka till!

// Pabblo

SandyCipper
0

Måste bara tacka alla för hjälpen!
utan er hade detta inte gott bra :)

Nu känns det som det rullar på! Skrattande

Jag kommenterar här så fort jag behöver hjälp och jag är väldigt tacksam för att ni svarat på allt Glad

SandyCipper
0

Sen undrar jag också när dom är leveransklara bebbar :)

Impressive
0

#30 Vid 4 - 5 veckors ålder.

SandyCipper
0

# 31 Okej ! Skrattande

[GeeGee]
0

Lägg gärna in en bild på ungarna sen så man får se dem små sötingarna =)

SandyCipper
0

# 33 Ska försöka om 6 dagar Flört

Tinwe
0

#34 Låter jättebra! Bara ge mat o vatten sålänge så ska det nog gå bra tillslut! Glad

/Matilda

SandyCipper
0

#35 _När är ungarna " redo " att bli räknade, när kan jag räkna dom?? Nu är dom snart 2 dagar bara :p när jag räknar dom måste honan & mamman vara ute ur huset där ungarna ligger men hur ska jag få ut och locka ut dom??

Vill ha svar snabbt!!!Förvånad_

Royalz
0

Vänta med att räkna dom på några dagar. Blir honan stressad kan hon äta upp ungarna.

Så vänta ett par dagar till innan du räknar dom och pilla inte i boet :)

[iurochskur]
0

Du kan vänta till dom är 1 vecka…försök sen att ta ett kort på dom då mamman är ute och äter. Gräv dock inte i boet för att få dom synliga om mamman lagt över bomaterial. Då är det bättre du väntar ytterligare några dagar och försiktigt sätter över mamman i en trensport medan hon äter godsaker i den så kan du fota dom små, eller bara snabbt räkna antalet med ögonen.

Du bör gnida in händerna med lite spån eller Bottenmaterial först så det inte luktar människa om dina fingrar.

Om mamman inte är van vid dig eftersom hon inte bott hos dig länge alls så bör du låta det gå 12 dagar ca hellre än 1 vecka innan du gör detta.

Lycka till!

SandyCipper
0

SkämsMen asså det är ju 2 honor i buren, mamman och en till hona, ska jag lägga båda i lådan / transporten?

Be-Bopz
0

MItt råd till dig är att ta det lugnt, du behöver endast kolla en snabbis i boet om det ligger några döda där, annars så ska du låta dem vara, vänta med bilder tills senare , kanske runt 2 v ålder.
Ge mat och vatten såklart dagligen.

Många gör misstaget att vara där och pilla alldeles för tidigt och sen frågar de sig varför inge bebisar överlevde.

Du kan även vänta med att ta i dem, jag vet inte hur påläst du är ang könen på dem, men det kan du se runt 8-9 dgr ålder som bäst, då kan du såklart ta i dem men annars så tycker jag du ska låta bli dem.

Tänk på att ge ordentlig mat till dem nu bara.

Du verkar taggad att ta hand om dem och jag önskar dig lycka till Glad

SandyCipper
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

DEN HÄR BILDEN TOGS AV MIG EFTER JAG KÖPPT DOM OCH INNAN DEN FÖDDE, DEN I SANDLÅDAN MÅSTE JU HA FÖTT ( KOLLA PÅ DENS MAGE ) EFTERSOM JAG INTE KOLLAR HUR MÅNGA UNGAR DET ÄR FÖR DET ÄR FÖR TIDIGT ATT KOLLA NU, **SÅ KAN NI GISSA PÅ HUR MÅNGA BEBBAR DET KAN LIGGA INNE I MAGEN. **

[iurochskur]
0

Hamstern ser större ut än min Hydra gjorde när hon fick 7st, men flera än det lär din inte få. Man kan aldrig gissa på hur många det ligger i en bebismage eftersom den största magen kan det gömma sig bara några få bebisar medan en del fått stora kullar med en hona med liten nätt mage.

SandyCipper
0

_Okej

/ emi_

SandyCipper
0

_Jag måste berätta att jag hör pip ibland i dems hus, det är normalt va ? Glad
Sen så la jag in en minikarton ( "dems transportlåda" som jag fick när jag köpte dom ) så dom får något att pyssla med !

Det känns bra nu, som om detta verkligen kommer funka!
**Tack så hemskt mycket för er hjälp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Skrattande
**                                                                                   
                                                                              / emi,_

SandyCipper
0

**Jag måste säga en sak! alla läs !

**_Jag lade in transport lådan som jag fick när jag tog med dom hem, och den ena honan bor i den nu och mamman bor själv med ungarna i det vanliga huset !

bra va ?_

Tinwe
0

#45 Du kan inte mena att du låter den andra honan bo i en liten transportbur? Eller hur stor är den?

/Matilda

UlrikaD
0

Tror hon menar att transporten står i buren och den andra honan använder den som bo.

Tinwe
0

#47 Phew! Ja jag läste väl lite fort då kanske … Tungan ute

/Matilda