Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 808 ggr
JohannaE
1

Ny med Hamster

Hej

Jag fick min hamster igår , han är 5 veckor och en hane. Jag har varit försiktig med honom första dygnet men nu vill jag börja klappa honom. Han blir väldigt skraj när man försöker närma sig honom, är det för tidigt eller gör jag något fel, finns det tips , kanske det är för tidigt??

/

Johanna

SandyCipper
0

_Grattis till hamstern  ! Glad

Jag förstår att du vill börja klappa honom redan nu,_ _men vänta i några dagar till, tills han vänjts vid hemmet och buren. Han är skraj för att han är ny och inte är så van än.

Men vänta lite till så vänjer han sig Skrattande_

[Hamster95]
0

Hej och Grattis till nykomlingen! Jag förstår att du vill börja umgås med honom och i sin iver kan man ibland göra det.. alldeles för tidigt. Jag förstår att han är skraj, miljön är helt ny för honom, du är också helt ny för honom. Jag tycker att du ska lämna honom ifred ett par dagar och sen gå lungt fram med tämjning. Du kan gärna sitta och titta på honom på kvällarna men undvik att ta kontakt med honom nu på ett par dagar så att han får vänja sig.

Ska inflika en sak, har du hamstervadd- bort med den. vadden kan skada hamstern.

Sara87
0

Undvik att närma dej honom uppifrån. Lägg ner handen i buren å låt honom ta första steget. Lägg gärna nånting gott i handen så blir du lite mer spännande. Gnid gärna in dina händer i spånet/bottenmaterialet så att det luktar som hans Bur.. :)

Lycka till!

[Tovab]
0

Jag skulle låta han vara några dagar till. Sen lägger du bara ner handen i buren, gärna med nått gott i. Sen väntar du tills han frivilligt kommer fram. Men ta ändå inte upp han ;)

[Emma-Rhino]
0

JAg lät Rhino vara i säkert en vecka. Bara mat, vatten och sådant. Började inte "tämja" henne förren hon började komma ut när jag ko. Man måste vara tålmodig. Trodde aldrig hon skulle bli tam men så en dag började hon ta emot maten jag höll fram. Sen klev hon upp på handen och tillslut fick jag bära henne.

Försök hitta något som hamstern inte kan motstå, Rhino är tex galen i äpplen.

Sen var tålmodig! Det lönar sig i längden. Hamstern får inte förtoende för någon som brutalt sliter upp den ifrån buren eller lyfter på huset som ska vara en trygg punkt.

Grattis & Lycka Till!