Lösa tänder, vad ska jag göra?
Det är så att en av mina guldar har lösa tänder, eller alla är inte lösa men hans två undetänder. Dom är även kritvita, som inte är bra. Även på allt är dom inte samma längd :/.
Det kan ju bero på att han har flyttat till en gallerbur, då han gnagar så fort han vill ha uppmärksamhet och det är så fort han ser att jag är där. Slutar dock när jag börjar prata med han obs..
Dock kan jag inte flytta över han till en duna Bur, antonius låda då han bitter igenom dom. Så undrar om det finns något jag kan göra?
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Det kan bero på depression. I sådana fall kan du byta plats på leksakerna i buren, ta bort en leksak i buren eller lägga in en ny leksak i buren. Gnagande på burgallret är oftast ett klart tecken på att hamstern är deprimerad, men det beror också på individen.
Annars tycker jag att du ska låta honom springa utanför buren, fritt i rummet, när han gör så. Jag hade samma problem, och det hjälpte när hon fick börja springa fritt. Hon blev lugn och slutade upp med sitt beteende.
Du kan sätta på radion då och då eller spela in din röst och spela upp den för honom om han blir lugn av att höra röster/din röst.
Ett akvarium kanske kan passa för honom?
Du kan ge honom kvistar eller "gnagpinnar" (En sorts dentastix som är till för hamstrar.) så att han nöter ner sina tänder tills det blir samma längd på dem, men överväg detta eftersom undertänderna är lösa.
Lycka till och hoppas jag hjälpt!
//Medarbetare på Hamster iFokus och Akvariefisk iFokus.
#1 Han får springa utanför buren i ca 2-3 timmar dagligen, han har kvistar, dock gnagar han inte på dom så han får också knäckebröd för att han ska nötta ner sina tänder. Kanske skulle testa att spela in min röst, för han slutar så fort jag pratar med han.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida