Rätt på matsedeln?
Undrar om jag bör ändra något, eller om detta ser bra ut:
Fri tillgång: Vatten, rått/mus-pellets mix med 1/4 undulatfoder.
Var dag: Frukt/bär (ca i mängd med 2 hallon), grönsak (i mängd med en skiva gurka), gnagarblandning, knäckebröd (ca 6st rutor på ett knäckebröd med rutor).
Varannan dag: 1st Mjölmask.
Var vecka (1ggr): Kattmats-torrfoder (ca 5 bitar).
Detta är vad jag tänkt börja ge Sigrid. Insett att hennes Foder är alldeles för torftigt och fett (det vi fick med från djuraffären).
Bör något ändras är nu min fråga? =)
Tycker inte mjölmask ska ge varannan dag, utan mindre ofta (typ 2 ggn/mån) annars tycker jag det ser bra ;).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Okej, mjölmask 2ggr/ månad.
Jättebra, tack. =)
Knäckebröd bör inte ges varje dag. Det innehåller mycket fibrer och kan orsaka förstoppning. En gång i veckan kanske :)
// Sofia
Torrfoder för kattungar blandar jag i fröblandningen, så det har mina fri tillgång till.
// Sofia

Jag blandar också i kattungefodret i den vanliga fröblandningen. Då vet jag säkert att det finns med varje dag.
Proteiner och kolhydrater, alltså sådant som finns i "vanlig" mat är viktigt och vill man inte köpa Barnmat så ta från dagens middag. INNAN det kryddas och har sig. Potatis, ris osv. Det uppskattas väldigt.
Men Barnmat på burk är otroligt lätt. Mina får sådan mat minst varannan dag.
Ett tips nu i jul-tider, hampisar älskar grönkål.
du ger väl inte hallon va? :O
#7 Varför är inte hallon bra?

#8 Hallon är en stenfrukt.
Alla stenfrukter är dåliga för hamstrar. (tex plommon, nektarin, persika, hallon m.m)
// Sofia
#10 Hade faktiskt gett det, men hon hade inte hunnit äta som tur var.
Så hallon är stenfrukt, viste jag inte.
Ser detta bättre ut?
Fri tillgång: Vatten, rått/mus-pellets mix med 1/4 undulatfoder, katttorrfoder (hur mycket katt-mat?).
Var dag (ej fri tillgång): Frukt ca 1msk, grönsak (i mängd med en skiva gurka), gnagarblandning, potatis/pasta.
Varannan dag: Barnmat, 1msk. (lagom mängd? Vilken sort?)
Var vecka (1ggr): knäckebröd (ca 2st rutor).
2ggr/ månad: mjölmask, 1st.