Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1252 ggr
[veralera]
0

Bra storlek för guldis

Tänkte att ska alla andra djuren få nya större burar när vi flyttar kan väl sambons korkade guldis (inget emot guldisar alls, den är bara så sött extremt korkad) få ett litet nytt habitat också.

Vad rekommenderar ni hamsterfolk som bra storlek på en guldhamsterbur? Kan den bli "för stor", alltså så att typ hamstern inte känner sig säker? Eftersom

Funkar det bra att bygga en själv?  Någon som byggt själv? Tänkte jag ska göra likadant som jag gjort till chinchillorna, degus och råttburarna fast i mindre format bara. :)

MoasChicko
0

**Det fungerar nog bra att bygga eget. Prova så får du väl se !:) Men vad jag har hört så är det säkrast att köpa en hamsterbur, då man aldrig vet hur säker sin egen Bur är även om man tror att den är super säker..

/MoasChicko.**

[veralera]
0

Varför skulle man inte veta hur säker en Bur man bygger är?:s Alla mina andra djur har burar jag byggt själv. Min pojkvän har gått snickarutbildning, det handlar väl helt enkelt bara om hur kunnig man är.

[veralera]
0

Någon som tycker att 85cm bred, 60 djup och typ 50 högt blir lagom?

Någon som förressten vet lagliga måttet för burar i höjd, fungerar tillochmed 30-40cm högt bra?

MoasChicko
0

2#: Jo men alltså hamstrar är lite mer skickliga. Dem kan gnaga sönder ett visst nät som du har som galler..

Imasy
0

På en natt så kan en hamster gnaga sönder en duna Bur och ta sig ut på äventyr också, så bara för att den är köpt betyder inte det att den är säkrare för det ;)

Ju större Bur desto bättre skulle jag vilja säga. jag tror att det lägsta lagliga måttet på en Bur ligger på 30 cm, men jag kan ha fel. Men en hamster inreder man på marken, inte höjden ;) Så jag tror att de måtten du angav kan bli en bra Bur åt en hamster, som dessutom tillåter en del inredning utan att det blir trångt.

Imasy
0

30 cm på höjden menar jag så klart ;)

[veralera]
0

#4 hamstrar är väl knappast skickligare än andra gnagare… Bygger du med dåligt galler tar sig alla dina djur ut genom det, man ska ju inte använda vanligt hönsnät utan galvaniserat nät. Det finns ju djur som har kraftigare tänder än hamstrar, tex kan ju vilda råttor gnaga sig igenom rören i kloakerna, och de är ju i cement.

#8 Förstod det;) Men så du tycker det låter som ett bra mått då? Och man ska bara inreda en våning vad jag förstått… Man kan inte göra en två våningsbur om man gör 2 HELA plan och en säker trappa ner, så att man gör en trappa och typ "trappräcken" så den inte kan trilla ner?

Imasy
0

Ska du göra en våningsbur så hade jag föredragit hela plan, med en trapp ner till bottenlan genom ett hål i golvet bara.

Ska du göra som räcken på övre plan kommer säkert hamstern utforska det och trilla ner.

Och som sagt, ju större ni kan göra desto roligare blir det nog för hamstern ;) Men man ska ju ha plats för buren också, och den ska ju tex vara lätt att renhålla etc.

[veralera]
0

Det är det jag menar:) Hela plan. menar bara kanter på själva trappan typ… Eller ja, asså, så att det blir typ ett rör. Är lite trött svårt att förklara haha:P

När vi beskär träden i vår ska jag ta massa grenar och snickra ihop lite hus och lekplatser till henne:):) Haha hon är så härligt korkat, är så roligt att se henne leka…

Aliensfoot
0

Jag måste bara sticka in med en helt ny erfarenhet. Större behöver tyvärr inte vara bättre, det beror helt på individen. Jag har en hona här hemma som suttit i en kanin/marsvin duna ett tag och hon har verkligen inte varit sig själv, hon har endast gått upp för att äta och utföra behoven. När jag kraffsade lite i spånet flög hon några centimeter bakåt av ren rädsla. Nu när jag bytt till en mindre "maxi-duna" som hon tidigare haft har hon blivit sig själv igen, busiga påhitt och nyfiken all vaken tid. Du måste helt enkelt gå efter hur hamstern verkar gilla stort och litet. :)

Dock tror jag att det är vanligare att de gillar stort, honans unge sitter nu i den stora buren och han verkar stormtrivas!

[veralera]
0

Det är lite det som #10 säger som jag menar:) Tex vet jag flera chinchillor som ägarna varit suuuupersnälla och gett världens största Bur till dem, men så trivs de inte pga att de helt enkelt inte känner sig trygga i en så stor Bur, utan trivts bättre i en mindre.

Tror själv jag har det "problemet" med ett chinchillapar här hemma… De bodde i en lite mindre chillabur innan - trivdes superbra, nu när de bor i en mycket större Bur visar de sig knappt… Bara gömmer sig hela dagarna… Men är väldigt pigga när de är lösa i rummet dock, så tror inte de är sjuka eller så.

Aliensfoot
0

Jo precis, det är det som är problemet med våra griniga gnagare.. (Är chillor gnagare?) Annars borde man kunna inreda buren spåass att hamstern trivs minst lika bra i den stora som i den lilla. Om den inte trivs i den stora alltså. Skulle kunna tänka mig det som ett alternativ för att slippa göra sig av med den stora buren.

UlrikaD
0

Chillor är gnagare. Har aldrig varit med om att chillor anser att någonting är för stort förstås. De behöver ju ytor för att må bra. Sen behöver väl alla djur en trygg plats att dra sig tillbaka på så en jättestor gallerbur med enbart öppna ytor är ju inte trevligt för något djur.

Hamstrar däremot har jag hört talas om att en del blir osäkra om det blir för stort, men aldrig upplevt själv. Har väl inte provat med tillräckligt stor Bur till mina helt enkelt.

91Marran
0

jag byggde en Bur 82*52*52. där 82 var längden.

när jag byggt klart insåg jag att nätet var för tunt och att hyllplanen skulle ha varit på samma höjd så att hamstern inte trillar ner.

jag tycker att du har bra mått, men se till att hyllplanet är heltäckande, som om det var en Bur över. eftersom din pojkvänn har gått snickarutildning så har ha nog inget emot att laga den om den går sönder.

25cm för den minst vara högst. har du tretticmo i höjd så är det lite lågt för att hänga leksaker från taket, men många går ju, men de man köper behöver oftat en högre höjd.

Mvh
Mig

[veralera]
0

#13 Det är ju det som ofta är felet, att de har för mycket öppna ytor utan något ställe att gömma sig på…

Men mitt ena par har fått flytta till en gallerbur till en hemmabyggd Bur, ända sen dess har de bara suttit och gömt sig tills jag släpper ut dem på golvet… De har 3 hyllor att hoppa på, rör som går från marken upp, en hängmatta, och ett litet hus samt ska sätta in en gren ikväll. Och buren är skyddad både från sidorna och uppifrån, förstår du varför de inte trivs där? De bor i en likadan Bur som de andra vi byggt senaste tiden… Och alla andra chillorna trivs bra i dem… Har du något tips, du har ju haft chillor i många år…

Curlys
0

Om du bygger en egen Bur så lägg gärna in bild på den sen. Spännande att se :)

UlrikaD
0

Är du säker på att det är buren de inte trivs med? Att det inte är någonting annat istället? Sin partner, sina rutiner, utevistelse osv?

Buren låter helt perfekt tycker jag. Vad är det för mått på den?

Tror att det kan bero på någonting annat än buren faktiskt.

[veralera]
0

#16 I will!

#17 jag vet faktiskt inte:( Jag är jätteledsen, förstår inte alls… Buren är 70x85 i botten tror jag, är inte hemma så kan nt mäta… men har för mig det… De har bott tillsammans länge nu, är ute lika ofta som innan, har samma dygnsrytmer som innan, äter samma mat som innan… :(:( Men sitter bara stilla uppe i ett hörn i buren :/ Kanske det kan vara att det blivit lite mörkare nu på vintern annars? Jag vet inte…

UlrikaD
0

Chillor är mer aktiva under vinterhalvåret än tvärtom.

[veralera]
0

Jaha där ser man! Visste jag inte. Men ja, det löser sig nog:) Hoppas jag iaf…