ska man skratta eller gråta?
jag lät min lilla dominiqe vara ute och springa inatt som vanligt och hon springer alltid in i sin Bur i vanliga fall
men nu i morse var hon inte där utan hon hade tagit sig upp på ett akvarium vars öppning är 117cm upp och hoppat ner till 2 gerbiltöser, det som är konstigt i mina ögon är att guldhamstern och gerbiltöserna låg i en stor hög och sov tätt ihop, konstiga djur jag har gerbilhonor brukar ju försvara sitt revir ganska rejält och guldhamstern är väl ensamdjur men nu låg de tätt ihop och ena gerbilhonan putsade hamstern
hur hon tog sig upp förstår jag inte allt som går att klättra på är en slät garderobsvägg eller en slät glasskiva (själva akvariumet alltså)
Får jag bara fråga dig Varför du har henne lös utan uppsikt under natten? Inte så smart kanske.

gullig berättelse

Hihi, så gulligt. Ska hon få flytta in hos gerbilerna? :)
#1 hon har ju hela rummet som en hage ju, ibland får mina råttor också vara ute hela natten för alla av mina djur brukar vara inne i sina burar efter att de tröttnat på att vara ute
#3 jag vet inte om det är någon smart idé i längden även om det fungerade i några timmar, visst jag vet att kaniner och marsvin kan gå ihop (om jag nu minns rätt) men om gerbiler och hamster kan gå ihop har jag aldrig hört och jag vill inte exprimentera med det
Nej vad sött! :)
Det är klart du ska skratta åt det, men låt inte hamsterna / de övriga djuren vara ute om de finns öppningar in i andra burar som de kan ta sig in i :)
de öppningarna som finns in till de andra djuren är på 117cm höjd och jag trodde aldrig att hon skulle klara klättra upp dit speciellt inte på de glatta ytorna som både garderober och akvarium har, men se vad fel man har
jag skrattade allt och frågade henne vad hon gjorde hos gerbilerna och hon skrek då jag tog ner händerna till henne för att lyfta upp henne, hon ville vara nere hos dem tror jag
Haha, naw vad gulligt, om du kan, så släng in lite bilder ^^
#8 Okej, men det är bra i alla fall :)
Haha, stackarn, hon ville nog stanna där;) Bra att de inte bråkade!
ojdå,, den synen får du nog inte uppleva igen i första taget.. jäkla tur att dom inte slog ihjäl varann *puh* man blir ju helt klart rörd över såna här historier, även om det kan vara livsfarligt så är det ju en oerhörd lycka till sina djur när de Inte tagit kål på varann. Å sen att de till och med låg tillsammans låter ju helt otroligt :D
jag var med om en liknande incident, om jag inte minns helt knasigt så var det en råtta som tagit sig in i mössens Bur. På lika mystiskt sätt.. men iaf, trodde ju att mössen skulle vara total slaktade :/ Men råttan låg och sov i mössens Bur så fridfultl i ena hörnet- och mössen inne i huset. Puh!!
Sen vet man ju inte om dom ens stötte på varandra.. men jag har svårt att tro att en råtta som hamnar i en mus-bur Inte skulle undersöka omgivningen då det luktar så pass främmande…
Aja,, skönt att det gick bra iaf!
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
guldhamstern slogs inte men efter att jag plockade ur henne så slogs gerbilerna, jag missade det men nu är de vänner igen och sover tätt ihop fast den som blev mest skadad kommer nog vara blind på ena ögat (jag vet att det inte var guldhamstern som skadade henne då jag kollade över gerbilerna efter att jag tog ur henne ur deras bur)
lilla dominiqe brukar sitta och tjattra med mina råttor med och jag vet inte vad det är med mina djur men de verkar vara bästa vänner arter emellan (men inte av samma art) möss och gerbiler som rymt genom att bita sönder burarna och hoppar in till varandra utan bråk etc
men jag kommer försöka omplacera lilla dominiqe pga att jag har för många djur att jag inte hinner med, har ev en som är intresserad av henne (jag har 7 råttor, 8 möss, 6 gerbiler kvar förutom dominiqe och jag hinner inte med alla just nu) ska ha 6 råttor (1 flock) 5 möss (4honor & 1 kelsjuk hane) och 2 gerbiler kvar det blir 4 burar totalt mot 11 jag hade för ett tag sedan

Det låter knappast som om djuren är bästa vänner om de slåss inom sin egen art. Att det blir slagsmål så att någon förlorar synen är ju faktiskt ganska allvarligt.
det var något som hände efter att jag tog ur guldhamstern nu ligger de bara tätt ihop och sover putsar varandra etc (tror att det blev ett rangbråk som gick för långt) kan ta kort på dem med mobilen om ni vill se
skulle de inte ha varit bästa vänner så tror jag inte att båda 2 skulle ha suttit i sandskålen samtidigt och badat (jag har en ikea förvarburk som sandbad) och inte att båda sitter och äter ur min hand tätt intill varandra heller men jag har haft fel förut :)

Marsvin och kaniner kan inte gå tillsammans ;)
gullig berättelse ^^, tur att de inte bet ihjäl varandra…
#15 Kan de ju… Jag har hur många kompisar som helst som har en kanin och ett marsvin tillsammans ?
#16: Kanin och marsvin kan gå tillsammans, men bör inte göra det.
Dels ska marsvin vara 2 och 2 enligt lag.
Sen kan kaniner även ha en bakterie som kan vara farlig för marsvin.
Citat från Djurkliniken Roslagstull:
"Kaniner kan naturligt ha en bakterie i sina luftvägar (Bordetella bronchiseptica) som är sjukdomsframkallande på marsvin. Det är orsaken till att man bör vara försiktig med att ha kaniner och marsvin tillsammans."
Det är dock en lite annan diskussion än vad tråden egentligen handlar om.

Visst, de kan, men det är inte bra. (OT, sorry
)
Några anledningar:
De talar inte samma språk
Marsvin ska ha mycket grönsaker eftersom de inte kan bilda egen c-vitamin, men kaniner däremot blir dåliga i magen av för mycket.
Kaniner har en naturlig bakterie i sina luftvägar som kan vara dödlig för marsvin.
Om de börjar bråka kan kaninen döda marsvinet med sina kraftiga bakben. Och även om den bara skuttar omkring så kan den skada marsvinet allvarligt.
Och dessutom står det i lagen att "Djur som lever tillsammans med andra djur i det vilda ska hållas med en artfrände." Artfrände. En kanin är inte en artfrände till ett marsvin.
Och, visst, de kan bli jättebra kompisar, men kaninen har ju fortfarande de farliga bakterierna. Och vad är det som äsger att bara för att de aldrig har bråkat, att de aldrig kommer att göra det heller?