Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1599 ggr
BMEXX
0

Ännu en gång.. HJÄLP!

Halloj!

Har haft en tråd förut angående min sovälskande hamster. Det har faktiskt bara blivit värre han kan ligga i boet till två sedan vara upp till sådär 8, dvs oftast den tid jag sover.

Är skapligt less på det och funderar tom på att ta bort hans hus så man får se han åtmindstånde. Men känns lite elakt, vill ju att han ska få vara i fred på dagarna och ha lite skydd mot kyla och sånt (även om det inte är så speciellt kallt i vår lägenhet)

Tips snälla!!!

Må lägga till att han är inte lika nyfiken som andra utan struntar blankt i om man prasslar eller nå i den stilen. Och har ett ruskigt morgonhumör. Sådan matte sådan hamster kanske;P

// Pabblo

Tinwe
0

Hur gammal är han? Förvånad

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

BMEXX
0

Han är kanske 8 månader eller nå sånt, vet inte hans exakta födelsedatum, köpte han i slutet av maj.

// Pabblo

BMEXX
0

Ska kanske lägga till att när han väl är vaken så är han som vilken hamster som helst och tycker det är kul att vara ute och springa, men han är så tjurskallig och vill bara sova en massa.

// Pabblo

Tazzar
0

Det är väl ungefär den dygnsrytmen de flesta av mina också har, + att dem är vakna lite då och då under resten av dygner för att göra sina behov, äta och dricka.

Brukar du har någon rutin att du väcker honom en viss tid varje dag?

Du kan ju testa att ta bort huset som du sa, och ge honom en massa papper att boa med istället. De flesta av mina hamstrar har inga hus, de får bygga sina egna av kartong och papper, hårt liv vettu! Flört

BMEXX
0

Jag hade en period då jag väckta han på kvällen men var inte så kul och ha upp en morgonsur hamster hela tiden så jag gav upp vilket har lett till han nu sover till kl2 ist.

Men ja som du säger så ska jag nog ta bort huset i helgen när jag ska städa åt han. Blir lite lättare och väcka han iaf:)

// Pabblo

b3llaa
0

jag väcker muffin fram på eftermiddagen, kvällen ngt. fast han har lärt sig att komma när jag pratar och ropar på honom :) han är med lite tjurig, men kommer fram frivilligt, och blir på väldigt bra humör sen om han får ost elr ngt annat gott ;)

Tazzar
0

#5 Hm, har du provat att låta honom få vara sur ett tag och ta upp honom lite senare? Kanske han blir på bättre humör sedan när han har varit vaken ett tag? Glad

Han kanske vill hålla på med något för att piggna till sig, har han ett Hjul? De flesta av mina har inga Hjul alls, så de flesta står utanför buren för just utanför-buren-aktivering. Men ibland brukar jag stoppa in ett i buren för att pigga upp en trött hamster (har några riktiga trögloris), brukar ta en sisådär 10 minuter kanske, sedan är de pigga och glada. Flört Då tar jag bort hjulet igen och tar upp dem.
Kanske fungerar på din?

BMEXX
0

jo så lättsamt har jag haft med mina andra hamstrar med, men den här är tjusskalling som f*n han vägrar helt enkelt att ens bry sig om att jag håller på att prasslar och grejar=/

// Pabblo

flack
0

Hamstrar är trots allt nattdjur och måste få sova på dagen. På kvällen kan man ta ut dem. Om man vill ha djur som man kan kela med på dagen är gerbiler ett bra alternativ.

Hamstrar som är vakna på dagen och sover en bit på kvällen får oftast förkortad livslängd. Din hamster kanske är lite förvirrad eftersom du vill ta ut honom på dagen?

Ta helst inte bort hans hus, för om han skulle bli rädd så har han ingenstans att ta vägen. Om du ändå tar bort hans hus, ge honom lite extra bomaterial. Hamstrar som är vana vid hus trivs oftast inte med endast bomaterial. Om du tar bort huset kanske han mår dåligt av det. Men, men. Det är din hamster och du vet vad som passar bäst för honom.

Hoppas det går bra för er nu!Glad

//Medarbetare på Hamster iFokus och Akvariefisk iFokus.

BMEXX
0

För det första jag vet hur en hamster funkar och jag har inte uppe han på dagarna.

På sommrarna sover han helst utan hus och tror inte han skulle må dåligt om jag tog bort det nu.

Problemet är han helst sover oftast till 2 på natten, dvs jag ser han nästan aldrig.

Tack ändå.

// Pabblo

flack
0

Jaså, trodde du menade två på eftermiddagen, men då såTungan ute

BMEXX
0

# 7 jo han har Hjul i buren jämt eftersom han knappt springer i det ändå, så det är inget som funkar tyvärr.

Sedan så när jag har haft upp han och sedan lägger tillbaka han så traskar han in i huset igen. Så hmm.. =/ Jag undar just vad som rör sig i huvudet på han, sova, sova sova!!

// Pabblo

BMEXX
0

#11 hehe nej så elak är jag inte:)

// Pabblo

flack
0

Försök med att låta honom springa utanför buren eller i en hage när han väl vaknat och "väcka" honom genom att krafsa i hans bomaterial. Besök honom varje natt vid kl. 2 och "väck" honom tills han vänjer sig.(Det tar lång tid att "väcka" dem, men det går tillsist.) Min hamster brukade också sova på natten, men efter att jag gjort detta ett antal gånger slutade hon faktiskt sova på natten. Men det tog väldigt lång tid och krävde mycket tålamod. I ditt fall kanske det passar med att ta bort huset. Det kanske funkar för honom med även om du provat det förr. Det kanske går om man provar en längre tid. Menade inget illa förut, vill ju bara hjälpa till juFlört

BMEXX
0

Nej då..

Angående att ta ut han, det är nå jag har försökt med sedan jag köpte han, och prassla är noll respons, en arg blick som bäst.

Men ska ta bort huset i morgon och sedan försöka väcka han vid 23 eller 00 00 och sedan ta lite tidigare efter ett tag. Målet är iaf att få han att vakna 21 åtmindstode. Vad tror du om det?

Kan ju ha in lite mer saker i buren så blir det inte allt för tomt åt han och sedan en massa dasspapper:D

// Pabblo

Tazzar
0

Det där med väckning och livslängd är mestadels en "skrämselsak" för att få små barn att låta bli att väcka hamstern stup i kvarten.

Visst kan det stämma att hamstern kan få förkortad livslängd, men man brukar se olika "steg" i processen då, som t.ex stress.

Med rutinerad väckning så ska det inte störa livslängden.

#12 Okej, det jag då menade ovan var att man sätter in hjulet när hamstern ska gå upp, så att det blir en liten kort "nyhet" i buren och kan pigga upp honom lite.

flack
0

#16 Som jag sa, jag trodde hon menade kl. 2 på eftermiddagen från början. Jag har faktiskt erfarenhet av hamster, blev bara så upprörd.

Sedan fick jag reda på att det var kl. 2 på natten och att det var en rutinerad väckning som gällde.:P

#15 Tycker det låter bra:D Du kan ju också byta plats på de sakerna som redan finns i buren.

BMEXX
0

Så! buren är ren och inget hus i sikte, det positiva han är uppe mer och faktiskt gör saker, fast det kan ju bara vara för att jag har städat, det negativa är att det ser så tomt ut, hade ett stort kartongslott åt han innan som han älskade, fick skapligt dåligt samvete när han tittade på när jag slängde det :(

#16 ahh det var så du menade:) god ide men har så små luckor så jag måste riva buren varje dag isf.

#17 jadå nu är allt fixat:)

Få se hur det går nu, en bra sak är att det är lättare att få ut han ur buren för nu innan har det varit väldigt lite aktivering utanför buren. Men det ska det bli ändring på ;)

// Pabblo