Funderar på att skaffa hamster
Jag och min pojkvän har funderat lite och vi har kommit fram till att vi vill skaffa en hamster. Men vi vill vara helt säkra på att vår lille vän får ett utmärkt liv hos oss så vi undrar:
- Vi har en katt, självklart kommer katten inte att få klättra i bokhyllan där vi hade tänkt ha buren. Men om hon gör det när vi inte är hemma eller så, kan hon stressa ihjäl honom/henne då? Hon fungerar utmärkt med vår kanin, putsar och tvättar på honom.
- Jag har kanin så jag vet att gnagarblandningar är dåliga och jag antar att detsamma gäller när man skall utfodra hamstrar. Vad är det absolut bästa man kan ge sin hamster?
- Gallerbur eller inte?
- Vad är bäst som första hamster, dvärghamstrar (för de vill vara fler än en va?) eller en guldhamster (för de vill bara vara en?)?
- Hur länge lever en hamster?
Somkatt ägare kände jag att duna burar var bättre just rent skyddsmässigt ifrån katterna. Sedan så föredrar jag dem personligen framför gallerburar, så det är väl kanske en smaksak ;)

Jag håller med Imasy, köp en Dunabur eftersom du är kattägare.
Det finns ett märke som heter " Kräcker " i den finns det gnagarblandning till hamstrar och är mycket bra :)
Och ja, Man ska Inte ha fler än en guldhamster i samma Bur men du kan däremot ha 2 stycken dvärghamstrar :3
Lycka till ^^
Complete tänker jag köpa som Foder till min hamster, det ser ut som kattmats-torrisar, men är helt anpassat för hamster.
Hamster Complete heter det. De tillverkar även pelletsfoder till kanin, iller, marsvin mf. De brukar vara ganska dyra, men hamstermaten höll ett helt ok pris. =)
Sedan kompletering med lite annat smått färskt Foder.
Det är vad jag tänkt köra med i Foder väg. =)
Vad jäller Bur så har jag själv ett väl-ventilerat terrarie (känns säkrare tycker jag, då jag är lite rädd att tassar ska fastna mellan galler i gallerburar, hör hört att det har hänt).
Luftfuktigheten ligger ganska stadigt på 40, och det är lagom för hamster vad jag hört. En lampa med ljus och lite värme har jag också, så temp. ligger på ca 22c, +/- dagtid (mellan 18-24c har jag hört är lämpligt) , och några grader mindre på natten, då lampan är avslagen.
Blir det för kallt så sätter jag igång golv-värme i delen av buren där boet och maten står ;).
Tror det varierar lite vilket som passar bäst burmässigt sätt, jag har mitt rumm på en galel på en ovanvåning, och då passar terrarium bättre som håller drag borta, och håller värmen bättre. =)