Hamster race
Mina barn har varsin hamster och tävlar i hamster race här i USA.
-Är detta något som komit till Sverige ännu?
Det är faktist något som är väldigt roligt, barnen kan träffa andra hamster intresserade.
Krav är en välanpassad boll och att de plaseras på spec. tracks och inte får tvingas bara lockas att springa.
Före så läser dommarna reglerna och pratar om hamster skötsel samt kontrollerar att hamstrarna är i godkond.
Alla som är där måste oxå visa upp att de har en välfungerande välskött Bur samt att de har mat och vatten på tävlings platsen.
Om inte detta redan finns i Sverige vill jag tipsa om denna roliga sport för våra små smarta gnagare.
Mvh Linda i USA

Hej! Jag bor i östergötland, o dte har iaf inte vad jag vet att det kommit hit :O
jaså? :) vad gör man då? :P
Jag tycker det låter hemskt helt ärligt. Jag kan inte tänka mig vad en hamster kan få ut av från att springa i en boll. Förutom möjligen stress.
Var faktiskt en ganska bra ide om man tänker på allt förutom just själva tävlingen som verkar kul med.
Har aldrig hört talas om den innan:P
// Pabblo
Det finns flera videor på Youtube. Jag vet inte om jag tycker att det är en bra idé…:/
På utställningarna så brukar det ju vara ett litet gäng somkör bollrace :) Vi har varit med en gång (pojkvännen lillasyster tävlade med vår hamste) detta var mkt kul och uppskattat hos barnen! Hamstrarna har nog inget emot det. Elller så klart att det finnas vissa hamstrar som inte gillar det men så springer de oftast inte utan sitter still? Vår Sigrid ÄLSKAR sin boll,så fort den kommer fram så vill hon ner i den :)
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

Jag har inte sett något hämskt på youtube (inte kollat) men av det du skriver så tycker jag att det verkar som en lite rolig grej.
Allt beror ju såklart på hur ens hamster är. En hamster mår bra av att röra sig, och är det då en sprallig liten tös/pojke man har så varför inte?
Medan ifall man istället kanske har en väldigt stressad hamster som inte heller gillar att vara bland många människor/hamstrar inte ska vara med pga av att den inte har dem nerverna?
Det är samma sak med alla djur och människor. Alla hästar kan inte vara trav hästar tex. såklart så är det en väldigt stor skillnad mellan häst och hamster haha men ni fattar nog pointen.
men sen beror det väl också på hur man gör utav situationen på "tävlings platsen" . står folk och hejjar högljutt på sitt djur eller är det ett lugnt område?
Av vad linda skriver så verkar de ju endå ha bra koll på djuren, att de kollar hamstern buren mat mm. innan. och att de inte får tvingas till något.

#5 fast finns det inte något risk till smitta av sjukdommar bland hamstrarna ifall alla delar på bollarna mellan tävlingarna. (asså att man inte har en egen boll till just sin egna hamster utan att det redan finns bollar på plats )
Men så länge man inte tar det på dödligt allvar så är det väl bara kul. Och eftersom det är barn som tävlar så blir det ju bara mer som en lek.
Tyckte det var en bra ide att lära ut och att de försäkrar sig om att hamstern skötts bra.
Men sedan vet jag ju inte hur det går till i verkligheten, har bara min lilla fantasibild. Men ska ta en titt på youtube.
// Pabblo
Efter några tittar på youtube tycker jag fortfarande att det är hemskt. Alla barnen skriker. Föräldrar låter.
En väldigt högljudd tillställning.
#9 jo kan hålla med om att det kunde ju varit lite lugnare miljö men ja har man hamstern på ett race en eller två gånger i denns liv så är det säkert ingen fara.
// Pabblo

Såklart att det finns folk som tycker att det är djurplågeri, det kan tolkas som viss ridsport i sådanna fall eller hudsport är djurplågeri i sådanna fall.
-Tvärtom tycker jag att det är roligt att barn som har stort intresse för hamstern kan få lära sig mer om djuret genom sporten.
Här i USA så måste alla hamstrar ha en anpassad egen boll , de kommer i två stl en mindre för dvärg och en större för vanlig.
Mvh Linda
Har sett en del hamsterracefilmer på youtube och tycker, som en del redan har skrivit, att miljön runt om verkar vara väldigt stökig. Men annars en kul grej! Skulle nog bara behövas någon regel om att det kanske skulle vara lite lugnare bland hamstrarna?

tycker det som körts här på bla utställningar är trevligare.
banan är oftast kortare. ägaren deltar och det blir roligare att se på.
har sett hur det tävlas i usa.
hamstern kan bara följa spåret bakåt el frammåt el stanna.
av ståhejet kutar flera i panik den enda väg de får å kan ta,framåt.
meen hamstrar är lättlärda och lär sej fort vad som krävs och de som tävlat ofta är de vinstrikaste. tur att inte vadslagning finns ännu.
en bra sak är att var å en har sin egen boll.
inchecket är hårdare än på svenska utställningar. de med en hamster i dålig kondition får inte delta utan får en lektion i hur hamstern ska skötas.
människor tävlar ju så varför ska inte djur kunna det.
i det vilda rör de ju på sej mer än som tama.
skulle de inte gilla bollen och veta vad som väntar dom skulle de inte gå in i den frivilligt.