Hamster iFokus

Hamster

Etikett: guldhamster
Läst 1891 ggr
hunniebunnie
0

frågor.. ännu en gång, hehe :)

japp, då är jag här igen och ställer massa frågor Skäms Flört

1) Tål de negefrön (vet ej hur de stavas) finns i undulatblandning, de svarta fröna

2) Var kan man få tag på hirshfrön?

3) När kan de börja äta kräckers? asså i vilken ålder? :)

4) Vad kan man göra som aktivering i hagen? jag har toarullar och en kartong med massa hål men finns det ngt annat? :D

Tacksam för snabba svar Glad Ha det bra!

hunniebunnie
0

hihi, kom på en fråga till :)

5) Vad för tyg tål de? Asså tänkte lägga in en t-shirt eller strumpa elr. ngt i hagen, (låter det som en rolig idé?)

hunniebunnie
0

*putt* :)

hunniebunnie
0

Putt! Snälla ngn? :)

Royalz
0

Kan svara på fråga 3 iaf.

Kräcker kan man börja ge när som hellst :)

Jossangizmo
0

savar på 4) Jag har toarulle, Hjul, toa :P, hus, rör och stege. Tror jag har allt nu ;) Om det ser jäääääte tråkit ut för dem brukar jag sprida ut mat lite överallt, så de kan få leta lite ;DD

Tazzar
0

1, Ja det ska vara ofarligt. Undulatblandningar brukar även rekomenderas när man ska "blanda eget" vilka som du sa brukar innehålla nigerfrön.

2, Hirskolvar brukar de flesta djur- och livsmedelsaffärer sälja. Bara själva fröna har jag aldrig kollat efter, men det finns säkert i lösvikt, någonstans. ;)

3, När dem har blivit tillräckligt stora för att gnaga/bita loss fröna. Runt 2 veckor kanske. :)

4, När mina hamstrar springer i hagen så brukar jag låta det vara så fritt från saker som möjligt just för att de ska få möjlighet att springa, eventuellt då något rör eller kartong. Vissa har Hjul i sina hagar. Man kan också bygga saker av flera ihopsatta kartonger som hamstern kan krypa in/klättra i/på.

5, T-shirt eller strumpa lär inte vara några problem när hamstern är i hagen. Dock ska tyget inte tråda om det ska finnas i buren, vilket strumpor kan göra.

hunniebunnie
0

Tack så jättemycket för alla svar!!!!! :D

flack
0

1. Nigerfrön funkar bra för hamstrar.

2. Hirskolvar finns att köpa på Bromma zoo och Arken, när jag var i Arken för några dagar sen hade de rabatt på just hirskolvar.  Märket Zooman har annars hirsfrön. 

3. Håller med #6. 

4. Jag brukar ta en toarulle och göra hål i den. Sen fyller jag den med solrosfrön  och när hamstern sedan rullar på den kommar godiset ut. Och så lägger jag frön i tomma jordnötsskal. Annars kan du köpa leksaker i en djuraffär eller i en butik på nätet, Djurbiten till exempel. 

Grävtorn och klättertorn från Djurbiten:

http://www.djurbiten.com/shop/?artnr=62002&cat_id=65

http://www.djurbiten.com/shop/?artnr=61658&cat_id=54

5. Jag gjorde ett bo till min hamster genom att klippa en toarulle så att den blev hälften så stor, och sedan satte jag den halva toarullen i en stor vante. Toarullen blev som en ingång och boet liknade en iglo. När du använder t.ex. en strumpa kan du göra en sådan ingång. Jag gjorde också en egen hängmatta genom att sätta upp en liten handduk i buren. Men kom ihåg att du måste rengöra tyget ganska ofta eftersom det kommer hamsterhår på det, smuts fastnar lätt i tyg. Om hamstern kissar utanför toaletten måste du tvätta tyget. (Men använd då bara vatten eftersom tvål/tvättmedelsdoft inte är bra för hamstern.)

//Medarbetare på Hamster iFokus och Akvariefisk iFokus.

hunniebunnie
0

tack så mkt! :D

[iurochskur]
0

Tänk på och kolla hirsfröna ordentligt innan du köper dom, jag fick med röda hönskvalster på dom en gång---inget kul alls.

hunniebunnie
0

#10, ja uppfödaren jag köpte av fick kvalster på sina pga dem. Men tänkte kolla upp om man kunde frysa dem så att kvalstrena dog :)

[iurochskur]
0

Ja, jag fryser numera all mat och godis innan jag utfodrar hamstrarna, så det är god idé att göra det-

hunniebunnie
0

#12, okej, tack så mkt! :)