Hamster iFokus

Hamster

Etikettbildtråd
Läst 2935 ggr
[MissDiss]
0

En nykomling till! :D

Hejsan! Idag var jag upp till Stockholm och träffade Dea-, och hämtade hem min nya gullrumpa Castillo ! :D

Färgen var inte riktigt säker än, men den är väl créme / caramel :)

I mina ögon ser han ut att vara långhårig och rex, är dock inte säker :D

Bilder kommer i morgon då jag ska låta honom vara i sin nya Bur ifred :)

Välkommen hit Castillo <3 :D

(Kommer bli en bildtråd)

Zvintos
0

Vad roligt, grattis! ^^

[Sniff]
0

Grattis:D ;) Vad kul^^

Roxie
0

Grattis!

// Sofia

[MissDiss]
0

Tack tack :D

[MissDiss]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är Castillo :)

Någon som kan avgöra om han är Caramel eller Créme? :)

Curlys
0

Söt!

Lite svårt att se på den bilden men ja skulle gissa på rödögd offwhite.. vet du vad hans föräldrar har för färger?

Han ser inte ut att vara rex, morrhåren ser raka ut.

elvissspringsteen1
0

Du har inte tid för därghamstern längre, så du inte skulle ha han kvar men ändå skaffar du fler hamstrar?? Logiskt…

UlrikaD
0

Svårt att se på bilden, men det är vare sig créme eller offwhite iallafall. Håller även med Curlys att morrhåren ser spikraka ut. Alltså är det ingen rex.

Det var ingen stamtavla på de här bebisarna eller?

[MissDiss]
0

Jo jag tror jag skulle få en, men den var nog inte klar än eller hur det var.

Men Dea- visste inte heller säkert vilken färg de var på honom

UlrikaD
0

Men om hon inte visste vilken färg han var så kan hon ju inte skickat in reggningen. Då blir ju stamtavlan fel.

[MissDiss]
0

Ska höra efter med henne.

UlrikaD
0

Det är ju inte superviktigt med färgen ifall han inte ska användas i avel. Då blir det ju genast viktigare. Samt ifall han är rex eller inte.

Hade du inte kvar dvärghamstern?

hunniebunnie
0

#7 förlåt, men onödig kommentar…

Grattis till nykomlingen! :D

[MissDiss]
0

Tack :D

[MissDiss]
0

Han kommer härifrån, lite bättre bilder kanske : Länk

[MissDiss]
0

Mamman var offwhite och pappan silvergrå. :)

Dea-
0

Har inte skickat in stamtavlan än eftersom alla ungarna fortfarande inte kan bestämma sig vad de ska vara för färg ;) Men på bilden här i tråden ser han mycket ljusare ut än vad han är i verkligheten så han är inte en offwhite. Antingen creme eller caramel men det var svårt att se. Men har inte caramel bruna ögon och creme röda isf? För han är inte svartögd iaf :) Han är typ vågig i pälsen men han har som sagt raka morrhår. Därför har jag inte kommit underfund med det heller. Helt mysko. Mamman är KH Offwhite och pappan LH Silvergrå umborous. (Kan tillägga att det typ är 2 av 10 som är korthåriga, resten är långhåriga. Väldigt konstigt va?)

[MissDiss]
0

#17 Att ungarna är långhåriga är inte konstigt. Men du ska nog uppdatera din hemsida där det står att alla ungarna är korthår. Ska du ha bara långhår eller bara korthår får du para två stycken med samma ;)

Englatassens
0

Caramel finns i både brunögt å rödögt… D som skiljer creme å caramel åt tydligast e färgen på öronen…

[MissDiss]
0

Vilken färg på öronen har vilken färg i så fall? :)

Dea-
0

Det står på svenska hamsterföreningens hemsida :) Caramel ska ha bruna öron och Creme ska ha ljust brungrå. Men jag tyckte in han hade någon färg alls på öronen? Men kolla du :)

[MissDiss]
0

Jag tycker färgen är mer som caramel men öronen verkar mer åt créme :O

[MissDiss]
0

Men han måste typ vara créme då ögonen är röda, öronen ljusa, min hund är aprikos, och han går nog ganska mycket åt det håller när man tänker efter.

Dea-
0

Ja tyckte också färgen var mer som Creme men jag vet faktiskt inte. Skulle vara kul att ha 2 att jämföra mellan. Jag har en hane här hemma som jag trodde va offwhite men han har riktigt röda ögon, lite beige-gul päls och hudfärgade öron. Men han vet jag inte vad han är. Om han skulle vara creme är din caramel för den här är mkt mkt ljusare. :S

bells
0

Vet inte om det hjälper… men såhär såg min Ichigo ut när han flyttade hem till mig.. och han var creme:

[MissDiss]
0

#24 & 25 Jag tror nästan att han är Créme, får ta nya bilder och slänga upp så får vi se om vi kan klura loss det. :)

Royalz
0

Jag tycker han ser ut att ha ljusa öron.

[MissDiss]
0

Han måste ju vara Créme, färgen går nog ganska starkt mot aprikos, jämförde med min hund som är det, och ögonen kan väl inte vara röda på Caramel?

Mistletoes
0

#25  det där är ingen creme.. Creme har nästan svarta öron och det har inte din sötnos.

Dessutom är han satin =) (vilket ger färgen en lite annorlunda nyans)

bells
0

#29 Okej? Han är reggad som det.. köpte honom hos uppfödare och ingen har sagt någonting annat.. vet att han var satin och att det förändrar färgen lite.. han blev mörkare med åldern sen…:

[MissDiss]
0

#29 Kopierat från hamsterföreningens hemsida:

Grundfärg:

Kraftigt cremefärgad, mot aprikos 

Ögon:

Röda, mörknar med åldern 

Öron:

Ljust brungrå

Mistletoes
0

#30 Tycker dels att öronen är på tok för bleka för att vara en creme, plus att han borde vara betydligt djupare i färgen med tanke på att han är satin..

Bifogar kort på min Englatassens Xantippa som är Caramel satin. Där ser du hur djup färgen blir med satinet =)  

NU såg jag att du hade lagt in ett kort på hur han såg ut som äldre - stor skillnad i färgen! Men öronen är fortfarande för ljusa för att vara creme. Tycker nästan han ser ut att va rödögd dessutom?

bells
0

Aja.. han hade röda ögon också.. Men men.. det spelar ingen roll.. Han lever inte längre ändå och det enda som spelar roll är att han betydde mycket för mig.

Bättre att färgexperter fortsätter diskussionen.. Over and out! :)

[MissDiss]
0

#32 Det står ju på svenska hamsterföreningens hemsida att öronen ska vara ljust brungrå och ögonen röda och mörknar vid åldern…

Englatassens
0

Håller med Mistletoes… d e en solklar caramel rödögd… rödögda varianter får oxå en ljusare variant på öronen… en creme har nästintill svarta öron å en caramel ljusbruna… d e så man ser skillnad på dem… för som jag sagt tidigare så finns d ju bättre å sämre varianter på grundfärgen, så den ska du ej haka upp dig på utan titta på öronen..

bells
0

Okej, ni vet ju bättre än mig! :) Så MissDiss, jämför INTE med mina bilder!

Synd att han varit felreggad bara.. Men som sagt, har ingen större betydelse.

[MissDiss]
0

Men eftersom creme har ljusa öron så borde han väl vara creme ?

Englatassens
0

?????????????

[MissDiss]
0

Min Castillo alltså?

Mistletoes
0

Creme har nästintill SVARTA öron…
Jag tycker din castillo ser rödögd ut, och har dessutom rosa öron.

Englatassens
0

Ja jag vet inte om jag skriver otydligt…….. säg gärna till isf… tycker jag upprepar samma saker om å om igen… men som sagt, säg till…Obestämd

[MissDiss]
0

#40  Castillo är rödögd. Står ju att de blir mörkare med åldern…?

Och det står ju att öronen ska vara ljust brungrå…? Hur kan du då säga att de ska vara nästintill svarta…?

Om du nu är så säker, då kan du ju säga rakt ut vilken färg han är så vi slipper upprepa allt.

Mistletoes
0

Eftersom han har röda ögon är han en rödögd creme eller rödögd caramel, beroende på vad han har bakåt.

Han kommer alltid att vara rödögd, men dom blir mörkare med åldern. Dock kommer det synas på varje kort med blixt, och i dagsljus.

Öronen kommer heller aldrig bli svarta, utan vara ljusa livet ut.

[MissDiss]
0

Som sagt, när man tittar på beskrivningen av färgerna på HF:s hemsida så passar han färgsmässigt mest in på Creme i mina ögon.

Mistletoes
0

Ja men han KAN inte vara en creme eftersom han har RÖDA ögon!
Isf kan han vara en rödögd creme. Men färgmässigt i pälsen ser man ingen skillnad på en rögögd creme eller en rödögd caramel..

Det finns alla möjliga olika nyanser på cremebaserade djur, så det går inte alltid att lita på pälsfärgen - därför man alltid ska titta på hamsterns öron =)

[MissDiss]
0

Okej, och i de här fallet så är de typ rosa / brungrå, vad jag kan se nu

bells
0

#45 Nu blir jag ju superförvirrad… Och vill verkligen förstå! ;D Varför kunde inte min hamster vara r.ö creme som han är reggad som? Har r.ö caramel ljusare öron än en r.ö creme?

Sorry om jag missförstått eller gör det omständigt för er! ;)

Mistletoes
0

#46 då kommer dom fortsätta vara den färgen :P
Creme får sina mörka öron vid 3 veckors ålder.

Här är en bild på en creme (svartögd) så ser ni hur mörka öron dom har..

#47 Du skrev ju att din hamster avr reggad som creme? Inte att han var reggad som rödögd creme så vi missförstog nog varann där.
En rödögd creme och en rödögd caramel ser i princip likadana ut.

Royalz
0

Här kommer en till bild på en creme (svartögd) så ser du hur mörka öron den också har.

bells
0

#48 Jaha! Sorry my mistake! Trodde inte att det var någon skillnad. skulle sagt att det var r.ö creme.. ;) Men tack så jätte mycket för era svar!! Har absolut lärt mig någonting nytt! :D

[MissDiss]
0

Jag fattar ändå inte, kan man inte avgöra om det är en creme eller caramel bara för att den är rödögd eller va? Foten i munnen

Mistletoes
0

Nej man ser ingen skillnad på en rödögd creme och en rödögd caramel..

Dea-
0

Vad ska man då registrera den som om det inte går att se skillnad på färgerna? ;D

Mistletoes
0

Det beror på vad föräldrarna är och vad resterande ungar i kullen blev..

Jag skulle regga den som rödögd creme/caramel o låta det stå så tills jag testparat, men det är jag det ;)

Royalz
0

#52 Men var det inte en föreningen (kommer ej ihåg namnet) som gjorde om namnen på färgerna? Som tex Sobel blev Creme umb osv.

Ska du regga hamster hos SHF är den Creme rö.

Royalz
0

Kollade på SHF hemsida under färger, då fanns inte caramel rö med. Så ska den reggas hos SHF måste den reggas som Creme rö.

Mistletoes
0

SSF gjorde bara om dom konstiga namnen, typ mink, till mer logiska namn.

att inte rö caramel står med är för att det knappt föds upp några såna, plus att dom ser likadana ut som en rö creme
Är ju samma med rö rost - i princip ingen skillnad mot cinnamon i utseende.

Dea-
0

Okey, alltså ska jag regga den som en rödögd creme?

#54 Mamman var en KH offwhite, pappan en LH silvergrå umborous och kullsyskonen blev: 3 silversoblar, 1 brunörad silversobel, 1 silvergrå, 1 brunörad silvergrå, 1 rödögd offwhite, 1 svartögd svartörat offwhite och 1 rödögd vit :)

Mistletoes
0

Ok, eftersom du fått 2 kullsyskon som är brunögda kan även dom vara det. Altså brunögd och rödögd ;)

Men regga honom om rö creme du, och om han blir parad så får ni ha det i åtanke när det är dags att färgbestämma kullen =)