Hamstar vad händer med dem.. LÄS!
Vad händer med hamstrar som inte blir sålda på djur affärer?
Bra fråga.. jag vet inte riktigt :/ Undrar det med. Vet att kaniner avliver man när dom inte blir sålde på djuraffärer :(
Jag praktiserade på en djuraffär när jag gick första året på djurvårdslinjen. Det var fruktansvärt, på det stället jag var på så hade dem ihjäl djuren genom att kasta dem i marken. Det gjorde så ont i hjärtat att jag var tvungen att gå därifrån. Så sjukt känslokallt. Fick dessutom gå "backstage" till deras så kallade djurlager. Djur överallt! Burar som stod ihoptryckta och på varandra. Djur som rymt osv osv.. Fattar inte hur vissa tänker.. Det är sorgligt. Och det värsta är att ingen gör något åt det. Det är därför jag antagligen kommer utbilda mig till djurskyddsinspektör.
// Sofia

#2 Då tror jag att jag vet var du praktiserade. Helt sjukt och jag tycker hela stället borde få djurförbud!!
Handlar aldrig mer någonting där.
Detta var i Ludvika i Dalarna. Bodde där förut. Men uppenbarligen så finns det fler såna hemska ställen :(
// Sofia

Tydligen, det här var i Göteborg.
#2 Ursh vad hämskt, man blir så ledsen. :(
Hur kan man bara göra så? Man kan undra hur många anmälningar den affären har fått.
Vet att dom har avlivat djur i en annan djuraffär när dom har blivit för gammla. Men om jag minns rätt så har den djuraffären lagt ner.
Ja det är fruktansvärt.
// Sofia
Jag vet att Djurmagazinet här i stan tycker d e så "händigt" att ta djur från Grossist pga att d som ej lyckas säljas i affären, tas helt enkelt me tebax av Grossisten vid nästa leverans… så affären alltid har unga å fräscha djur till salu… vad sen Grossisten gör med dessa djur, d vågar jag inte ens tänka på…
Har tagit med bebisar så d ska få se att d finns ett bättre alternativ (jag har blivit ombedd att fånga bebisar där när ngn ska köpa, d står med stora handskar på sig å vågar ändå ej ta upp dom… lämpligt för ett barn??) men som sagt så föredrar d att kunna lämna bort d osålda mot nyare…. utan knussler…
Jag brukar säga till djuraffären om dom inte lyckas sälja djuren och dom behöver komma iväg så har jag erbjudit mig ta tillbaka dom. Nu har jag aldrig behövt ta hem eftersom dom djuraffärer jag sålt till alltid lyckats sälja mina djur.
Att ha ihjäl djur bara för dom inte blir sålda är fruktansvärt…har nog hört skräckhistorier om ett och annat zoo jag med.
Kram!
Man blir ju mörkrädd..
// Sofia
stackarna <3

hmm , dom flesta brukar bli reptilmat , finns dock en affär här hos oss som låter dom vara i burarna tills dom blir sålda :)
// Elin
www.Duettvagenskaniner.webs.com
Medlem i Wienerteddy klubben!
Fy f-n!! Jag kommer i fortsättningen att säga till djuraffären jag lämnar till(om ja lämnar där) att får ni dom inte sålda tar jag tillbaka dom. Jag bor i borlänge men har även jag lämnat till ludvika. är de så som Roxie säger är det ju fruktansvärt!!!! Själv funderar jag även på att minska ner på aveln pga att jag inte vill lämna till djuraffärer.
Jag vet oxå hur djuraffärer är pga att ja praktiserat där mycke. Jag har aldrig sett nå sånt eller hört nå sånt från den butiken i borlänge men de är ju klart att dom gör som alla andra de skulle ja då tro. Men ja kommer ta tillbaka dom om alla inte blir sålda. Kom på det nu att så kan man ju faktiskt säga. Känns mycket bättre att göra så annars skulle ja inte lämna nå fler på affär, då är det bättre att inte avla alls så inga nya liv far illa.
#4: Den djuraffären har jag bojkottat numera!
Sökte jobb där förut, men är numer glad att jag inte fick det…
Inte efter att ha sett deras skrämmande okunskap när det gäller ex kaniner.
jag har oxå sökt jobb där förut. oxå glad att ja inte ficvk de nu. hade nog slutat snabbt ändå kan ja tro om de stämmer att dom gör så:(
Jag tycker det är dumt att ta emot för många djur som inte ens går åt (om man säger så) De borde ta lite djur i taget eller att kunden får beställa djuren de vill ha…
Hamstrar vet jag brukar gå åt (i alla fall hos i djuraffärerna hos oss) :)
Personligen anser jag att djuraffärer inte borde sälja djur alls.
Bättre att ha ett register över alla uppfödare på orten, som köparna kan kontakta.
Men det skulle majoriteten av djuraffärer aldrig göra, för då förlorar dem ju en inkomst…
Ja det är ett bra förslag, men som du säger skulle inte hälften gå med på det. Om de inte fick pengar av uppfödarna som står uppskrivna.
#17 då skulle det vara tufft för mig och jag skulle aldrig skaffat min första hamster. finns inga uppfödaare här på gotland :/ själv ska jag åka båt upp till stchlm å hämta hamster, men jag tror inte alla kan det..
#8 så brukar de flesta butiksskedjorna göra. de skickar tillbaka djuren för avlivning.
Ljungby djurliv, är den bästa djuraffären jag vet. där behåller de djuren tills de säljs eller går naturens gång.
Mvh
Mig

vet flera butiker som gör paket med Bur å ham till nedsatt pris när hamstern blivit för gammal(6-7mån).
jag har tagit tillbaka djur som varit gamla å inte blivit sålda. de få gångerna har djuren varit välskötta och tama så nog håller vissa butiker på med dom.
vet butiker som fått ohyra och stått å behandlat alla djuren istället för att avliva dom och köpa in nya som nog hade varit ett billigare alternativ för butiken,så nog finns det bra butiker också.

Vad ska vi göra med alla dessa sjukt hänsynslösa djuraffärer?
Jag har aldrig i hela mitt liv sett en helt serös djuraffär, och jag har sett många.
Men jag har hört om värre historier än det där ska jag säga.
En av de djuraffärer jag brukar gå till, inte för att köpa djur, utan för att handla saker till mina, där har de djuren hemma tills de blir sålda eller dör av ålder. Har aldrig sett ett sjukt djur där. Dock var det en mushona med ett pack ungar, typ 10 stycken minst, som satt med ett gäng hanar som ensam hona, med alla dessa bebisar, han som ägde affären erkände att han inte visste om det och flytta dem till en egen Bur på en gång. Det hade tydligen blivit en miss när de delade upp dem kön för kön. Så det tycker jag är en bra affär. Dock är djuren därifrån inte så tama. Men de var lätta att få tama de gånger jag väl köpt ett därifrån. :)
Här i Finland fanns detförr en riktigt trevlig djurbutik som sålde djur även fasst de var gamla så de hade dem enda tills de blev sålda, allt var jätte fint. Där köpte jag mitt marsvin som tyvärr har dött. Men tyvärr stängdes butiken.

det är deprimerande att folk tänker mer på att tjäna pengar än på hur djuren mår.. suck 

Jag Tycker Att Man Borde Göra Ett Djurhem åt dom. Så att dom inte behöver plågas

Kap 2. 2 § Den som ska bedöva eller avliva ett djur ska vara väl förtrogen med den
bedövnings- respektive avlivningsmetod som ska användas.
"Du får bara avliva ditt djur själv om du är väl förtrogen med den aktuella avlivningsmetoden."
Att slänga ett djur i golvet känns ju väldigt bra, de måste ha bivit väääldigt välutbildade för sina jobb…(or not) Och de kan ju inte ha speciellt mycket kunskap om avlivning om den barmhärtigaste metoden de kan komma på är att slänga det i golvet. Bara genom att göra det så bryter de en lag, då de inte har kunskap om metoden (som btw inte är en godkänd avlivningsmetod).
Föresten så strider de även mot lagen genom att avliva friska eller nästan friska hamstrar.
Om de visar tecken på sjukdom SKA de tas till vetrinär, och endast avlivas på plats om skadan upplevs vara väldigt svår. Och 'att de inte blir sålda' upplever iaf inte jag som en så pass svår skada att de måste avlivas…
9 § Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart. Lag (2003:1077).
#27 men om man slänger djurei i golvet dör det ju inte på en gång?
Blir så arg på alla djuraffärer som inte tar hand om djuren ordentligt
Egentligen borde dom inte ha djur på nån affär alls..^^

på djurmagazinet här i sundsvall har dom slutat att köpa in djur eftersom dom tycker synd om djuren som inte blir sålda och måste sitta i buren alldeles ensam i månader utan att någon pysslar om dom! då kan man istället beställa hem tex kaniner, hamstrar mm. som kommer efter några dagar/vecka och det tycker jag är jätte bra!!
#29 jaa! Super bra ;) När vi åker ut till IKEA imorron kan vi ju fråga vad som händer med dom? Fråga på Arken och Djurkompaniet? ;)