Fågelbur lämplig till hamster?
Hejsan.
Har tänkt nu ett tag på att skaffa en guldhamster. Har en Bur hemma som egentligen är till mindre fåglar. 90 cm lång, 70 cm hög och 50 cm djup. Gallerbredden kan jag inte i huvudet men den är ca 1 cm, inte mer. Kan den buren passa?
Tänkte om man inreder den med flera plan och små hängmattor så inte fallrisken blir för stor.
Hoppas nån kan svara på min fråga 
Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

Har du en bild på den?

Guldhamstrar behöver mer yta än höjd. De har absolut inget höjdseende utan travar glatt rakt ut från bord och andra höga höjder. Så lägre burar är helt klart att föredra.
Dessutom kan gallerburar överlag ställa till problem för många gnager gärna på dem och kan skada tänderna. De klättrar också gärna uppe i taket och ramlar ner vilket kan innebära att de kan slå sig ganska rejält.
Skulle du tillverka heltäckande hyllor med enbart ett hål mellan de olika hyllplanen skulle det nog funka, en träramp från ett hyllplan till ett annat under hålen ger dem ju möjlighet att röra sig emellan. Det bör inte vara mer än 25-30cm mellan hyllplanen.
Ingen av mina har förstört tänderna i en gallerbur, däremot har jag haft hamstrar som "förstört" tänderna när de bott i plastbackar och blivit flaskbitare.
#1 Jag har bilder på nån av externa hårddiskarna, kan leta upp den.
#4 Var nått sånt jag hade tänkt mig! Borde ju inte vara för svårt att tillverka hyllor, borra hål och göra små ramper till. Fästa upp hyllorna med krokar så dom ligger stadigt.
Verkar vara delad mening om dom tuggar på gallret eller inte. Kan man förebygga det genom att den har mycket sysselsättning?
En annan fråga: Går dom att få "rumsrena"? Så att dom går på nån låda?

Verkar vara olika från hamster till hamster. Vissa gnager för att de inte har nåt annat att göra och andra utvecklar ett stereotypt beteende och då spelar det ingen roll hur mycket saker de har att sysselsätta sig med. Man får väl prova och se helt enkelt.
Alla mina går enbart på lådan. Har frukostskålar i keramik i alla burar och det är enbart där de kissar. Redan bebisarna lär sig det tidigt.
Ja testa kan man alltid göra. Märks väl fort om det inte funkar kan jag tänka mig. Ville gärna ha en Bur som smälter in med övriga inredningen så att säga. Den buren jag tänkte på gör det verkligen.
Men har studerat bilderna och tror att heltäckande hyllor blir svårt i och med luckornas placering
(Var råttvakt därför det är råttor i buren på bilden)
Ja de verkar lite svårt
Kan dom bo i ett akvarium? Har ett tomt på vinden kom jag precis på. 54 L är det på. Vet inte måtten och har ingen lust att gå ut och hämta stege för att klättra upp på råvinden 

Om du inte sätter ett glastak på utan ett i nät så funkar det utmärkt.
Om det är tillräckligt stort såklart. Vissa som inte rymmer så många liter har ju mer på höjden än på bredden och vissa tvärtom. Så måtten spelar ju stor roll. Men många har sina hamstrar i akvarium.
Jag har hamster i akvarium och det är enligt mig det bästa! jag hade ett kar på ca 65 liter till min vilket efter ett tag kändes på tok för litet. nu i helgen fick hon ett 150 (95*40*40) och där trivs hon utmärkt!
Men burar är verkligen en hel vetenskap. Vi har en hamster och 4 (!!!) burar. Började med gallerbur vilket absolut inte funkade, dtet var gallergnagande 24/7. Sedan köpte vi en "duna-kopia", där roade hon sig med att bita i vattenflaskan eller gnaga på gallret i taket.
Sen så blev det det lilla karet då och nu det stora. Akvarium är veeeeekligen det bästa enligt mig =)
Vad är det för mått på karet?? är ju som sagt bottenytan som räknas som UlrikaD sa.
Ett tips : Vattenflaskan fästes med kardborrband, en på glaset och en på flaskan. Så smidigt =)
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Ja jag tänkte såklart ha ett nättak
Vet inte måtten men de är avlångt. Ska försöka ta mig upp på vinden idag och kolla hur stort det är. Men runt 50 cm långt är det antagligen.
Vad är minsta måttet för en guldhamsterbur?

Minsta mått för guldhamster är 0.12 och det är ju på gränsen vad som är acceptabelt tycker jag.
Det minsta godkända är väll:
Bredd: 20cm
Längd: 30cm
Höjd: 20cm
Alltså 0,12 kvm(?)
Men sånna burar är absolut för små för en guldhamster.
#14: En Bur på 20x30 ger enbart en yta på 0,06kvm.
När man räknar kvadratmeter tar man längden x bredden.
Enklast är om man gör om det till meter på en gång.
Räknar man med även höjden, blir det kubikmeter istället.
Så minsta mått blir ex: 40cm lång och 30cm djup/bred, samt 20cm hög.
Så de är så litet! Nej större än så vill jag helt klart ha. Nu ska jag ta mig upp på vinden och mäta akvariumet
Inte kul!
#15 Märks det att jag inte gått i skolan på länge eller? 
Är man händig så går det, men gillar man inte att såga och fixa så är akvariet ett bättre alternativ, dessutom gillar ju hamstrar att gräva, och bottenlådan såg lite grund ut.
Minsta tillåtna yta är: 50*25*20cm ( L*B*H)