Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 784 ggr
Nottie
0

Hjälp med ny hamster

Hej!

Ska försöka förklara mitt problem så att ni förstår:

Idag fick jag hem min kusins dvärghamster, då dom säger att den bits och är så galen så att min kusin inte vågar hantera den (kusinen är 5 år) När jag kom dit igår så fanns det inte någon mat alls i buren, hamstern verkade rädd och är smal och tovig/fet i pälsen. Dom köpte hamstern för några månader sen och då var den hur snäll som helst (dom köpte två men den ena hade dött och den andra hade ätit på den döda) buren har stått i barnens lekrum där dom ofta spelar hög musik och springer och skriker m.m iaf så fick jag ta hem hamstern, det första jag gjorde var att ge den mat, hamsterblandning och en bit gurka och sallad, sen la jag in lite leksaker till den då den bara hade en cocosnöt och ett litet Hjul, sen har den fått vara i fred. Hamstern är cirka 4 månader, rysk vintervit dvärghamster (tror jag, är kass på raser) men den är bara hälften så stor som mina andra dvärghamstrar som bara är max 2 månader äldre. Varför är den så liten och hur ska jag göra för att få den tam igen?  Jag är inte så jätte van vid hamstrar, mina andra två har jag bara haft i 5 månader så jag är jätte tacksam för hjälp!

Kan också tilläga att igår så tog jag ut hamstern för att titta på den, först låg den helt still i handen sen skrek den till och bara flög ur handen ner på golvet, jag tog upp den igen för att se så den inte skadat sig, då låg den stilla igen en stund sen skrek den jätte mycket och försökte springa iväg så jag la ner den i buren igen.

Ska försöka fixa bild men vill inte störa den mer nu, har nästan precis kommit hem med den.

indaa
0

oj, jag tror nog att den där hamstern bör få vara ifred ett bra tag :/ och ha det tyst och lugnt runt sig.. sen kan man ju börja ge matbitar genom gallret, så han förstår att du försöker va snäll typ.. sen sticka in handen o mata den så.. och så lite mer för varje gång, men den ska nog va ifred ett tag tror jag :O

Nottie
0

Tack för svaret! :) ja den ska få vara ifred sålänge den behöver nu.