Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1288 ggr
voikukka
0

Tjockare och tjockare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej!
Jag har en hamsterkille på ca 1,5 år. Den senaste veckan tycker jag att han blivit tjockare och tjockare och nästan fått som "knölar" på båda sidorna om ryggen/höfterna.
Han verkar inte ha ont då jag kan klappa och pilla på honom utan att han gör något. Han äter och dricker dessutom normalt.
Men jag undrar ändå om det kan vara något.. kan det vara tumörer? Har hört att hamstrar lätt får cancer och självklart vill jag inte att detta ska hända min Pelle!

Vad tror ni?

Imasy
0

Det kan ju vara tumörer, men du får nog bara ett säkert svar av veterinären.

Zvintos
0

Kan vara tumörer, men även njurarna som lägger av.
Min Majsan fick en stor knöl på vardera sida om buken som kändes "vattniga".
På henne var det njurarna som lagt av.
Det kom på bara några dagar och man märkte att hon sov mer och knappt åt + drack.

[GeeGee]
0

Fast behöver ju inte vara det värsta…måste bara säga det så att du inte deppar ihop helt =)

Men det låter ju inte så bra. Jag tycker att du ska åka till veten men vill du absolut inte det så kan du ringa och fråga lite i alla fall. Det är gratis, om det är en pengafråga!

voikukka
0

Åh, hoppas verkligen at det inte är så. Vill ju inte att det ska hända honom något. Han verkar fortfarande må som förut.. fast han dricker lite mer har jag märkt. Så det kanske är njurarna?
Ska nog ta med honom till vetrinären ändå. Vad kan det kosta? Inte för att det spelar så stor roll, men så jag ändå vet på ett ungefär. Fast man måste ringa och boka tid först va?

Zvintos
0

#4: Vad det kostar skiljer från veterinär till veterinär, samt om det är djursjukhus eller liten klinik.
För min del gick det på 220kr för undersökning och avlivning på klinik.
Det var inget snack om saken att det var njurarna för min honas del, så hon fick somna in omgående.

Får hoppas att det inte är lika illa för din herre.

Royalz
0

Det är olika vad det kostar.

På den dyraste veterinär stationen här kostar det runt 500kr för bara en undersökning..

Och på det billigaste ställe som nu tyvärr ska stänga kostar det runt 100-200kr. Och 100kr för en avlivning.

voikukka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var med Pelle hos vetrinären idag.. och tyvärr fick han somna in :(

Han hade fått en sjukdom på binjurarna som gjorde att han bara skulle bli större och större samt att han höll på att tappa all päls.
Och eftersom detta hade gått så fort så tyckte jag att det bästa för honom skulle vara att få sluta sitt liv då han fortfarande mådde ganska gott, istället för att det skulle bli ännu värre och att vi då skulle få komma tillbaka om en vecka och avliva honom då. När han i såfall skulle må mycket sämre.

Usch. Det var himla svårt vill jag lova och det känns så himla fel att se hans Bur nu.. han är ju inte där.
Jag saknar honom redan, den lilla krabaten.. <3 Aldrig mer kommer jag få hålla i honom och lukta på hans goa' päls. Min Pelle..!

Zvintos
0

#7: Beklagar. =(
Vila i frid.

[GeeGee]
0

Åh beklagar verkligen :,(

Sara87
0

#7 Nä va tråkigt. Beklagar förlusten! :/

indaa
0