hjul eller inte?
Jag har Hjul åt alla mina hamstrar nu, men hur har ni andra? jag börjar bli mer å mer tveksam till Hjul nu för vissa har skadat sig å någon har sår under tassarna (inte nu men under en lång tid så har de hänt) så jag har varit med om en hel del negativt. har alla ni andra Hjul åt era? är det ett absolut måste att dom har ett Hjul?
okey ja de e de ja har märkt nu. de verkar inte allvarligt men han har nog stukat sig lite så ja misstänker hjulet…

Xena har alltid Hjul nu. I början så sprang hon i det hela tiden, så jag blev orolig för att hon skulle bli "hjulberoende" så jag tog ut det ett tag, men ställde in den på kvällarna. Men nu så springer hon i det mycket mindre, bara lite per dag, vilket gör att hon får ha den hela tiden ^^
Och nej, jag tycker inte att det är ett måste att man har Hjul om man bara har tillräckligt mycket aktiveringsgrejer och leksaker :)
Har alltid inne det eftersom han är så lat och springer inte nå mer än en timme eller två i det, känns lite onödigt och ta ut det då.
// Pabblo
Min lille har aldrig Hjul förutom någon gång ibland… Jag låter Müsli vara ute så mycket han vill.. När han är vaken och aktiv o har lite tråkigt o står o följer mig med blicken vart jag än går.. tar jag ut honom i ca 20-30 min. Sen är han dödstrött o sover flera timmar eller städar lite i sitt hus o njuter lugnet :P När jag testat Hjul blir han hyperstressad.. testade att se hur länge han själv orkade springa innan han tycktes få nog, och om jag inte minns fel varade maratonet i ca 3 timmar… med korta pauser. Jag tycker inte det är hälsossamt med hjul och tycks få en mer harmonisk hamster utan. Man kan ju tro att hjulet hjälper till att tömma dom små på lite energi.. men tror att det lätt blir ett stres-beteende tyvärr.. För att aktivera lite i buren tar jag goda fröer och nötter och lixom "sår" i spånet :P Det tycker han är jätte roligt och letar o letar i evigheter.. sen blir han lika trött som om han varit ute o sprungit. Det kan ju såklart vara annorlunda för nån annan :) Ger bara min uppfattning..
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#9 Tur för di som har en hamster som blir trött snabbt ;) Totte kan springa runt i 1 timme och när jag sedan sätter in honom i buren så springer han i hjulet och efter det biter han på gallret för att han ska få komma ut igen =)
av egen erfarenhet så brukar de lära sig fort hur de ska undvika att göra sig illa, men har man en ovanligt klantig hamster så kanske de kan vara en bra ide, se till att det är ordentligt stort bara=)
// Pabblo