Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1637 ggr
hidianan
0

Tappat alla sinnen.. Aj! =(

Har inte varit inne här på länge men nu är det kris! Jag har en hamster, Scott på ca 1,5 år från uppfödare. Igår när jag skulle flytta över honom till transportburen hos pappa var han halv död, men han blev piggare efter ett tag.

När jag senare på kvällen kom hem till mamma tog jag upp honom så jag kunde kolla lite närmare. Då kände jag hans ben ganska tydligt och när jag tänker efter så låg all mat kvar i buren som jag gav dagen innan. Ena ögat var ihopklistrat så jag hjälpte honom att öppna det med en fuktad tops. Trodde först att det ögat var värst men när jag kollade på andra ögat såg jag att han inte kunde stänga det. Vi la på tårersättning på båda ögonen men det hjälpte bara för det "friska" ögat. När jag sedan lade ner honom på bordet för att kolla om han hade aptit (som han inte hade) så gick han bara runt i cirklar.. reagerade inte på något jag sa, gjorde eller om jag luktade gott.. bara när jag rörde vid honom. Vi tvångsmata honom med vatten sedan för att han var uttorkad.

Hela natten har han "ropat" på hjälp och det låter som om han säger Aj! Aj! Aj! hela tiden :( Han gör det fortfarande samtidigt som han inte kan röra sig något vidare =O En sak är då säkert.. Han Mår Inte Bra!

Tacksam om snabbt svar :p

[Sandraaa]
0

Det verkar som han skulle behövas tas till en veterinär och få sin sista vila

Be-Bopz
0

Jag hade åkt till veterinären direkt på morgnen, det är bara att åka nu direkt, det ska du inte ens behöva fråga på ett forum…..

hidianan
0

Problemet är bara att det inte finns någon vet i närheten :( Kan man göra något hemma? för jag vill inte att han ska behöva lida mer =(

Vad tror ni att det kan vara som han lider av? Tror själv en förskyldning eftersom att dem hos pappa har jätte kallt i huset.. ca 17 grader :/ Men det kan också ha å göra med att pappa brukar spela trummor och musik JÄTTEHÖGT i mitt rum( jag är bara dit på helger och lov så dem använder det även som ett musikrum).. jag säger alltid till honom när jag är där men han tycker inte att det gör så mycket.. han tror inte Scott bryr sig så mycket :/ Det kan förklara den dåliga hörseln? Kan förtydliga att jag tar med Scott till pappa endast under loven p.g.a risker med flytten och att jag tar med honom tillbaka till mamma sen så jag lämnar honom inte hos pappa i musikrummet(mitt rum).

Plumz
0

Ring vetrinären nu. Eller ring någon vetrinärs-jour.:)

Sessy
0

Herregud! Han måste ju få vård eller hjälp! Inte sitt vid forumet o fråga! Åk in till en veterinär! Hur långt ut på vischan man än bor finns det ALLTID en veterinär max 1 timme ifrån!!!

Stackars hamster!!!

JohannaEkroth
0

Det låter som din vän är gammal och har fått en propp i hjärnan eller hjärnblödning. Han kan då ha förlorat alla sinnen.

Annars kan det vara en hjärnhinneinflammation och kan behöva antibiotika.

Det bästa är att åka till närmaste jourdjursjukhus.

Hur går det med honom? Är han lika dålig?

*kram*

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Roxie
0

Låter som en hjärnblödning. Han MÅSTE till veterinär. Och nej, det finns inget du kan göra hemma.

// Sofia

hidianan
0

#5 Tror att det finns en vet ca 1,5 tim här ifrån men problemet är att vi inte har någon bil just nu :( Därför vill jag gärna veta något man själv kan göra för att avliva? Fy vad det var svårt att skriva.. men jag måste verkligen så jag är tvungen, känner att allt hänger på mig nu =(

hidianan
0

#6 Han blir bara sämre.. =( Finns det inte något typ.. det här kommer låta grymt men sätta honom i en plastpåse och sluta åt ordentliget så att han inte får luft och slutar andas. Han kan inte röra sig som det ser ut nu.. han ligger uppochner rycker och andas pipigt :'( Det är lika bra att han inte kan andas alls för han lider mer än man kan tänka sig nu ='(

JohannaEkroth
0

#9 Du behöver inte göra något mer än att hålla om din vän. Han lever tyvärr inte länge till som det låter som nu. Håll inte på med honom allt för mycket, lägg honom på sidan och låt han få lugn och ro. Prata lugnande till honom. Döden är något naturligt. Låt honom få ro, gumman, han behöver få ro att somna. Det kommer inte att ta lång tid. Hans kropp håller på att ge upp.

Sov gott, lille vännen.

*styrkekramar*

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Sniff]
0

Om han mår så dåligt är det nog troligt att han inte kommer att andas länge till… :( Låt honom få ett fint slut!

Vad hemskt det måste kännas för dig! Kram…

hidianan
0

Tack för alla era svar! Synd att Scott inte kommer bli mer än 1,5år :/ men livet är oförbestämt. Jag har varit med om ganska många hamstrar(och min älskade katt som ev. gått till den andra sidan P.I.P Tiger <3) som gått bort men det är lika jobbigt varje gång. Ibland undrar jag varför jag ändå vill fortsätta.. men det är nog något speciellt med hamstrar man har så roliga stunder och det är mycket starkare än dem dåliga stunderna.. det gör nog så att man ser ett litet ljus som tänds någonstans långt inom en :') Kommer ändå alltid att hata Döden :'(

Superstars
0

Nej,inte i en påse! Jag hade en gång en hamster som jag hittade  lam i sin Bur! Han kunde inte röra på bakbenen och visade inge känsel där heller. Var inget annat att göra än att avliva den sjäv vilket var det värsta beslutet jag måste ta! Veterinären hade semester och närmsta klinik var 100 km bort! Jag bröt av nacken på hamstern som varken kände smärta eller lidelse av det. För det gick så fort. Att lägga hamstern i en påse skulle jag alldrig göra. Skulle jag vara du skulle jag ta upp honom i famnen och smeka honom tills han somnar in! Eftersom det låter som om han själv ändå  kommer att lämna denna världen i allafall!

Jag brukar ha till princip att ha en gammal döende hamster i min hand där den känner sig trygg och smeka den tills den somnar in medan jag pratar lugnande med den. Alla mina gammla hamstrar har fått dö så. Rynkar på näsan

PS: Redomenderar att ingen vrider nacken av en hamster som avlivnings metod om man inte vet hur man gör för att få det så snabbt som möjligt så inte hamstern känner av något.

hidianan
0

R.I.P Scott.. älskar dig<33333

Vet inte om det är en dålig eller "bra" nyhet.. bådeoch tror jag..

Nu har Scott vandrat vidare och behöver inte lida mer Gråter kommer alltid att sakna dig Scott =') <3

Superstars
0

Beklagar sorgen!Rynkar på näsan Styrke kram!

[Sniff]
0

Beklagar… Massor av styrkekramar åt dig!

[Nikodemus]
0

vad sorgligt . jag hade en hamster för 1 år och 6 mån sen hon blev väldigt hängig hon varken åt elr drack varje gåg jag tog ut henne och hade henne i handen så var huvet på hanflatan hela tiden sen fick jag göra rent i rumpan och i ögonen på henne hon fick vitt gäga i ögonen va kan de vara ??  6/5 -08 var hennes sista dag 7/5-08 var hon borta då jag antog att hon somnade in lugnt och stilla själv vad kan man göra om man märker att sin hamster är sjuk och inte äter elr dricker ???

Roxie
1

#17 Åka till veterinären.

// Sofia

[Nikodemus]
0

okej men om man inte får för föräldrana då jag fick inte det även om jag tjatade för jag vílle veta va det var för fel på min söt nos men dom sa att hon var gammal men det trodde inte jag

hjälp mig  jag har en ny hamster som jag har haft i 1 år är orolig att hon ska få samma som min förra hamster

Roxie
1

Alltså.. jag vet inte vad jag ska säga. Har man ett djur som minderårig, är det förälderns ansvar att ta det till veterinären om man misstänker att djuret är sjukt.

Man kan för det mesta inte göra något själv när ens hamster är sjuk. Det behövs veterinärvård för att ställa diagnos och eventuellt få medicin.

// Sofia

[Nikodemus]
0

okej jag är nästan vuxen ja jo de är ju sant men kan man göra något hemma ?? om man märker att sin söt nös är sjuk

[GeeGee]
0

#21 Om föräldrarna inte går med på det ska man inte skaffa djur om man inte kan klara sig själv. Du måste väll kunna betala buss, taxi eller liknande eller kunna få skjuts av någon annan?

INNAN Man skaffar djur ska man kolla så att föräldrarna ställer upp vid nödlägen. Så det det man som minderårig ska göra är att INTE skaffa djur om inte föräldrarna kan ställa upp

Roxie
0

#21 Nej, det du kan göra när din hamster är sjuk är att kontakta veterinär.

#22 Så sant.

// Sofia

91Marran
0

#22 mina föräldrar var emot lite att jag gick till veterinären med min hamster idag, men jag sa ifrån och visade att jag gör det oavsett vad ni säger, så det lyssnade. Undersökning hos veterinär kostar ju inte mer än 200spänn, det är ju jättebilligt!

Mvh
Mig

Happy09
0

Vad sa vetten då?

UlrikaD
0

Hamster är ju ett relativt billigt djur att ta till veterinären. Finns så många djur som kostar så otroligt mycket mer.

Jag ska till veterinären på fredag med en av mina illrar som ska operera bort en knöl under haken.

Fick en prisuppgift på ca 3000kr och det EFTER att försäkringsbolaget gått in och betalat sin del.

Djur kan kosta pengar, helt klart.