Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1720 ggr
[GeeGee]
0

Till er med katt

Hej!

Jag undrar helt enkelt hur ni med katter gör som även har hamster.

Funderar på att vara jourhem åt en katt men är orolig att Totte ska bli lidande för det. Han bor nu i en stor Bur i vardagsrummet (då den knappt får plats någon annan stans) och han är ute och springer omkring på hela nedervåningen varje kväll. Och jag gosar alltid med honom i soffan.

Har ni buren i ett annat rum? Släpper ni ut hamstern någon gång och vad gör ni med katten/katterna då? Kommer han bli orolig av kattlukten?

Så berätta lite allmänt hur ni går tillväga med allt

Royalz
0

Jag har katt och mina hamstrar stör sig inte på det.

När hamstrarna får vara ute och springa så får man helt enkelt stänga in katten i ett rum eller släppa ut den :)

Tazzar
0

Jag har två katter. Första hamstern var intressant, men nu när det finns 42 stycken som rör sig "överallt" så har de tröttnat. Flört

De struntar helt i guldhamstrarna, så jag kan ha dem i samma rum när guldarna springer i rasthagen. Men självklart så ska man hålla koll ändå.

Måste jag göra något annat samtidigt som hamstern rastas så stänger jag dörren till rummet så att katterna håller sig utanför. Dvärgarna är roliga däremot, då de är små och snabba, så där måste jag hålla stenkoll.

Men i alla fall, även om katten är en vild buse så kan det fungera. Det gäller bara att se till att buren/arna är oåtkomlig/a för katten.

Jag har mina burar i samma rum som katterna får vara i, men man känner sin katt/sina katter bäst själv. Håll koll de första veckorna och se om katten visar stort intresse för buren och verkar komma åt den hur man än gör, så kan det vara bäst att hamstern är i ett eget rum.
Mina hamstrar är varken oroliga för katt- eller hundlukt. De vänjer sig vid det. ;)

UlrikaD
0

Jag har faktiskt tagit det säkra före det osäkra. Jag har ju både illrar och katt så jag har ett rum för hamstrarna där är det tillträde förbjudet för dem. Tror dock inte just mina katter skulle göra någonting för de är vana sedan de var små med att vara med chinchillorna. Men jag har läst många tragiska historier här med katter som dödat hamstrar så jag tar absolut inga risker.

[GeeGee]
0

Är det vanligt att katter dödar hamstrar när hamstrarna är i buren?

Katten jag ska ha är otroligt rädd och feg så tror ju inte hon kommer göra någonting, men man vet ju aldrig =/

UlrikaD
0

Det jag har läst är väl att katten vält buren och hamstern kommit lös. Och sen tagit den.

91Marran
0

katter brukar inte skada den om man säger till när den tar fram tassen mot gallret, men tillåt den vara nyfiken, för annars kan det gå galet när den verkligen får träffa hamstern. katter lär sig fort.

Mvh
Mig

91Marran
0

#4 är den rädd kan du ju lätt lära den, säg bara till på skarpen när den gör något den inte får, så lär den sig snabbt. min katt går under sängen när jag med snäll röst frågar vad han gör vid hamsterburen, för han får stå med tassarna emot och skika in. han har lärt sig var han ska passa sig för att göra fel.

Mvh
Mig

spiritedaway
0

Jag har hamstern i ett annat rum där katterna inte får vara. Jag har testat att ha buren i samma rum som katterna, men då sitter dom bara vid buren hela tiden och kikar. Den är en aning för intressant för att dom ska låta hamstern vara ifred.

linnea-n
0

hamstrarna hemma hos mig bor i antoniuslådor med nät på och som står i ställningar så min katt har svårt att välta burarna. Som jag sätt så verkar min katt tycka hamstrarna är lite av obehagliga, men man får vara noga och se så hamster inte kommer löst för då är det nog ganska kört eftersom en katt ser hamstern som ett byta när den är på fri fot. därimot så har jag läst att så länge hamstern är i fångenskap eller något liknande så vet katten att den tillhör familjen och vågar därför inte sig på hamstern. men det är nog olika från katt till katt beroende på hur mycket jaktinstingt dem har.

Min katt är väldigt cool när det gäller hamstrarna så jag har aldrig haft något problem med det. Men jag har så att man ändå i säkerhetsfall kan stänga till om dem då burarna står i ett separat rum.

hälsningar linnea nordlund

uppfödare av dvärghamstrar och guldhamstrar

www.narveshamstrar.weebly.com

[GeeGee]
0

Jag hade tänkt ha min hamster kvar i vardagsrummet (har stor Bur som inte går att välta) och sedan stänga in antingen katten eller Totte under natten. För det är då som Totte är som vildast i buren och katten kanske får för sig något då.

Men är ju lite orolig att man ska glömma att stänga in katten när man tar upp Totte =/

Dea-
0

Jag har en katt som inte bryr sig om mina 6 gerbiler + 1 hamster nu. Han får vara inne på mitt rum & kan ligga i sängen & kolla på burarna men han vet att han inte får gå nära dem för då blir matte sur så det gör han inte. När jag har djuren lösa stänger jag helt enkelt bara dörren och har katten på andra sidan. För ett par år sedan hade jag 2 möss som rymde för att det var fel på gallret i buren jag köpte. De kunde ta sig ut men det var helt omöjligt att veta vart eftersom det kanske skillde ½mm på gallerna så innan vi visste att de kunde rymma så sprang de ut i hallen och så tog såklart min katt den ena :( Men den har aldrig vart på burarna eller så men om djuren rymmer så skulle den nog tycka det va kul att "leka" lite. Så så länge man har en säker Bur är det okej.

Charlie2006
0

Jag har två katter och då mina hamstrar varit vana vid mina katter sedan dom kom till mig eller födes hos mig så bryr dom sig inte så värst mycket om dom. Sän skulle jag aldrig kunna ha hamstrarna och marsvinen i ett rum då mina katter skulle riva sönder dörren för att komma in där när jag skulle vara där inne (specielt mina ena katt som följer efter mig som en hund).

Men ex när jag släper dom lösa på golvet så är jag tvungen att stänga ute katterna i resten av huset då dom sitter som hökar och vaktar dom, specielt på dvärgarna. Tror hamstrarna skulle bli livrädda om det skulle komma två stora 5-6 kilos katter i full fart mott dom.

Men när hamstrarna är i själva buren eller springer på sängen är det ingen fara (jag är ju alltid där när hamstern springer i sängen, skulle aldrig lämna hamstern med en av katterna). Då brukar bara katterna ligga och mysa och ibland kommer hamstrarna fram och luktar på katterna, och vandrar vidare.

Dock tror jag inte alla katter är så vänliga mot små gnagare som mina katter är, specielt inte såna som varit ute katter och jagat möss. tror katten tycker det är roligast i början.

Jag tror att din hamster kommer vänja sig vid lukten, det har ellerfall alla mina jag haft gjort.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

[GeeGee]
0

Borde jag ha någon av dem istänga i ett separat rum på nätterna?

För det är då som Totte rör sig mest och katten vågar gå omkring i huset.

Charlie2006
0

#13 Du kan ju se hur katten reagerar mott hamstern om hon/han ser den genom buren eller nått. Det kan ju hända att katten inte alls är intresserad.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Shjimm
0

även om katten vart ointresserad eller gått ifrån när man sagt till hade jag aldrig litat på den, finns trots allt ganska starka underliggande reaktioner hos katter.

Charlie2006
0

Man vet ju aldrig, men vad jag har sätt så brukar katten intressera sig med än gång (ellerfall dom jag haft/dom som varit hemma hos mig) om hamstern är frame/vaken om man säger så (har ändå haft katter sän jag var 0år, och hamster sän jag var 6år). Fast såklart dom är ju individer, alla katter är ju inte lika i sitt betende. Glad

Min hemsida

//Frida

Imasy
0

När jag var liten tror jag nästan bestämt att jag hade hamtrar på rymmen var och varannan dag. Eller ofta iallafall.

Katter hade vi också. Men av nån anledning så var katterna (alla perser) så snälla, menlösa eller vad man vill kalla dem, så av alla de "tusentals" gången hamstrarna rymde var det endast en som förlorade livet.

Det var en liten dvärg som en av katterna hade fått tag på och lekt med den. Antagligen dog den av chocken.

De katterna jag har idag är ett gäng vildar de flesta av dem, och alla skulle vilja leka med den "levande leksaksråttan" om det var en hamster lös på golvet. En av mina katter har varit utekatt hos sin förra ägare, och hans största hobby här i livet är att döda möss, och han gjorde detsamma med en förrymd hamsterunge en gång.

"Musdödaren" har alltid varit intresserad av hamstrarna, och han har nog alltid haft ett halvt öga på dem ifall de skulle ta sig ut ur buren så han kunde vara där och snabbt ta sig ett skrovmål. De andra katterna tyckte väl mer att det var nyhetens behag och struntade i hamstrarna för länge sedan.

Mistletoes
0

En av mina katter vill bara gosa med hamstrarna, puffar på dom o slickar o kurrar. den andra är livrädd o vill inte ens ligga kvar i sängen om man sätter dit en hamster :P
O den tredje han vill leka/äta dom.

Gäller att se till att dom inte kan välta burarna, eller att hamstrarna kommer ut, för då litar jag inte ens på den livrädda katten.
Mina får vara ute i boll, eller springa i soffan/sängen under uppsikt.