Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 4371 ggr
Charlie2006
0

Hamster som luktar .. illa

Det är så att jag har en hanhamster (av dvärg typ) som luktar illa, hela buren stinker och rummet som buren är i med. Ändå om jag precis bytt så luktar den dagen efter.

Hamstern är jag tvungen att tvätta och det hjälper bara nån dag sän luktar han jätte mycket igen. Han har sandbad i sin Bur och jag bytter spånet 2 ggn i veckan nu (han har ändå en rätt stor bur). Men det hjälper inte och man ser att han är smutsig och undersidan är gul.

Så jag undrar om det snällaste för honom är om han får sommna in? eller om ni vet något annat sätt?.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Plumz
0

Innan du bestämmer att du ska bli av med honom, rekomenderar jag att du ska kontakta vetrinär och höra vad dem tycker…! Kanske behöver du tvätta buren och städa den lite fler gånger? Jag städar min Bur med två våningar (ändå väldigt liten bur) 3 gånger i veckan..

[GeeGee]
0

Jag tycker inte du bara ska låtah an somna in pga det…är han inte sjuk eller mår dåligt kan du ju inte bara avliva honom =/

Men det kan ju vara så att han har svårt att hålla sig eller har någon urinvägsinfektion för då luktar ju kisset mycket starkt. Så jag tycker, precis som Plumz, att du ska kontakta veterinär först och se vad dem tror och tycker.

lovelybirma
0

Det är inte inredningen som luktar? När vi hade råttor & inredning av trä så satte sig urinet i träet.. & det.. LUKTADE!

Plumz
0

#2 Precis så som du säger, säger jag med. Bra att vi håller med varandra. :) Jag tror att det kan vara någon sorts urininfektion, men jag vet inte.. Det luktar inget?

Charlie2006
1

#1 tycker 3 ggn i veckan låtter väldigt mycket, brukar räcka med 1 ggn i veckan hos dom flästa hamstrarna. 

Jag får bytta inredning ca varanan vecka (slänga) så just nu har jag inget hus bara lite andra saker då det skulle bli jätte dyrt. Men man känner att det är hamstern som luktar och hans lukt sätter sig i allt även burkompisen luktar som han (dock inte lika illa).

Tänkte ta kontakt och fråga vad dom tycker jag ska göra. Det är inte kisset som luktar, hmm svårt att förklara men det är något annat tror det har att göra med något inuti honom. Har kollat upp honom förut hos vetrinären men dom visste inte vad det var, sän är mina andra hamstrar, marsvin och katterna irriterad på lukten (även jag är ganska trött på dena lukt som stinker jämt och ständigt). Så får väll ta och flytta buren till ett annat rum.

Tror ju inte hamstern mår bra av att vara så som han är då dom vill hålla sig rena. Men jag får se vad vetrinären säger.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

ZorroR
0

Är det som der rinner i rumpan på honom? För i sånnafall kan det hjälpa om du ger honom mycket sallad och speciellt tomat! Det hjälpte på min, (fast tomaterna tog slut, så hon började bli gul igen och stinka! >.< (och nej, det är inte brunst)

[GeeGee]
0

Hmm…jag förstår dig. Försöker komma på vad det kan vara! Men skriv gärna här när du tagit kontakt med veterinären så man får veta vad dem trodde.

Helena1978
0

Luktar det popcornaktigt??

Helena1978
0

Luktar det popcornaktigt??

Charlie2006
0

#6 Det rinner inte i rumpan och hans avföring är helt okej.

#7 Jo det ska jag göra.

#8 Inte popcornaktigt. Det brukar det göra på mina andra robbar precis innan/samma dag som man bytter eller om man hunit bytta innan det börjar lukta popcorn eller vad man ska säga, men inte på denna kille.

Min hemsida

//Frida

Helena1978
0

Mina robbar och min vintervita hane luktade popcornaktigt. Kan hans doftkörtel på magen vara inflammerad??

ememem
0

Min första tanke var också att det skulle kunna vara doftkörteln som sitter på magen, är det hårt och varigt gult så kan det ju vara en inflammation. Det är ju också ofta hanar som får problem med att hålla rent doftkörteln.

Testa att badda med sterilt vatten och tvätta rent. Ska även finnas nån lösning på apotket som man kan köpa och tvätta med men kan inte nu minnas namnet.