Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1648 ggr
Plumz
0

Orolig för Chicko!

Jag är orolig för min lilla prins Chicko, 6 veckor gammal! Han springer i hjulet i några sekunder, sen fram till vattenflaskan, och sedan till hjulet osv. Jag blir orolig att han har det tråkigt. Jag har en hamsterboll, men jag är orolig att han ska få panik, för jag vågar ju inte hålla honom, så därför får min brossa hjälpa mig (eller kompis).

_Jag fick denna hamstern i fredags, och jag kan inte alls mycket om hamstrar, förutom maten och buren osv. Kanske jag borde läsa på lite grann? Jag har ju läst på många hemsidor, och bara i en bok jag fann på biblioteket som handlade om ljust guldhamstrar!

Kanske det inte är bra för så små hamstrar? Jag läste för några minuter sen i ett inlägg att det inte var bra att ha för små hamstrar i ett Hjul.
/Plumz._

Plumz
0

*Putt*  skriver jag då! /Plumz.

BMEXX
0

Ta hamstern till ett bord eller något och börja pyssla lite med han, du behöver inte vara rädd att hålla han, var försiktig så han inte blir rädd/får panik och börja bitas bara. Alla min hamstrar har varit ganska lätta att få handtama:)

Min hamster är galen i sin boll så jag tycker du ska prova!

// Pabblo

Roxie
0

Jag har bara en liten fråga :) Varför skaffar man hamster om man inte kan något om dem, och dessutom är "rädd" för dem?

Låt hamstern nosa på dig, ha handen i buren och låt han vänja sig vid din lukt och med din hand. Du kan ge honom nån godbit för att få honom lite nyfiken.
Tillslut kommer han säkert vilja komma upp själv och klättrar upp i handen osv. Men det kan ta ett par dagar/veckor beroende på hur mycket du umgås med den.

Och du ska inte ha något Hjul till en så ung hamster. Själv har jag bara Hjul till mina (som är vuxna) på kvällarna när de springer i hagen. Eller i buren, men bara nån timme.

// Sofia

Plumz
0

Hamsterbollen fungerar utmärkt. Men den där hagen jag gjorde nyss funkade si sådär. Men jag får väl göra en hamsterhage med leksaker osv i slöjden!:) Men innan dess måste jag göra något (det gäller nästa termin i så fall). Han springer som en galning i hjulet för jag satte dit det igen, och sen springr han fram och tillbaka, klättrar på gallret osv. Jag blir ledsen och orolig!:( Han är så himla aktiv , men ändå är han osocial..

/Plumz.

Roxie
0

Hur länge har du honom utanför buren? Räcker inte med några minuter. halvtimme-timme brukar vara bra.

// Sofia

Plumz
0

_Jag hade honom först i bollen, sen tog jag till honom i hagen. Och nu är mamma o pappa skit sura på mig för dem tror inte att jag kan ta hand om en hamster. Men jag kan det.

#3, det är så att jag vill kunna hålla honom, men jag har alltid varit så försiktig för djur. Men det kommer väl så småningom, för det gjorde det med kaninen !_

_
Nu springer han som en galning i hjulet. Ah! Jag får psykiska problem snart pga att mamma o pappa säger helt emot mig, och att jag ska ner på Zoo och prata med dem där och fråga om det är sant det ni säger. -.-'

/Plumz._

Roxie
0

Men han ska inte ha Hjul! Han är för liten för det.

// Sofia

Plumz
0

Jaja, okej. Då får jag ta ut det igen då. Men dem blir så himla sura, och jag är rädd att han ska ha det för tråkigt. :(

UlrikaD
0

Vad är det du ska fråga på zoo om det är sant?

Vad de säger på zoo ska du ta med en stor nypa salt till att börja med. De kan för det mesta (inte alltid naturligtvis) förvånansvärt lite om djuren de säljer.

Tycker det är bättre om du lyssnar på folk som fött upp guldhamstrar ett tag och faktiskt vet lite vad de pratar om.

Han är för ung för Hjul, därför får du hitta på andra sätt att aktivera honom. Tänk på honom som ett litet barn som du ser på lekplatsen. Springer från ställe till ställe utan att kunna sitta still. De vill busa och upptäcka saker.

Anledningen till att han är för ung för Hjul är att han fortfarande växer och det kan vara skadligt för ryggen ifall de använder Hjul för mycket. En springboll är i stort sett samma sak. Jag använder inte sådana heller till mina hamstrar MEN där har du ändå ute dem i kortare perioder. En hamster ska absolut inte springa längre stunder i en springboll heller.

Har du ingen hage så lägg en filt och en massa leksaker i badkaret och släpp ner honom där. Då kan han inte rymma och har förhoppningsvis att göra en stund.

Plumz
0

_Jag la i hjulet igen, för jag orkar inte tjafsa med min mamma, men säger dem på Zoo att jag ska ta ut hjulet så får jag göra det, då hon som äger djuraffären har jobbat där i 40 år, och borde nog veta lite mer om djur i alla fall. :) Men han använder ju bara det på kvällen och natten ändå så, och nu har han hittat sin toalettrulle han verkar gilla.

Jag har tyvär inget badkar, men jag tänker göra en "klätterställning" till honom på slöjden där det kommer vara ett bad utav chinchillasand osv.. :)

/Plumz._

Royalz
0

99% av alla djuraffärer kan inte ett dugg om vad som är bäst för djuren dom säljer. Spelar ingen roll om dom har jobbat i en djuraffär i 40år om dom inte vet hur djuren ska ha det.

Lyssna på vad vi skriver här inne på forumet. Kan nästan säga till 100% att vi vet betydligt mycket mer om hamstrar än vad din mamma och djuraffären kan.

Jossangizmo
0

#6 Såklart är det betydligt mycket mer sant att de här på forumet kan 100% mycket mer än dem i djuraffären.

Lyssna UlrikaD och Royalz, jag tycker det är rätt de dem säger. (och de andra så klart ;))

BMEXX
0

hm.. visst faktiskt inte att man inte skulle ha Hjul till hamsterungar.. men få tänka på det till nästa gång då:)

// Pabblo

Imasy
0

Hur gör du när du försöker lyfta upp honom?

Tar du handen uppifrån? Då kan han uppleva dig som ett hot. men tar du händera på sidorna om honom och "skopar" upp honom ser han att du kommer.

Är han köpt på zoo är han antagligen inte speciellt hanterad om han inte kommer ifrån en uppfödare som säljer till zoo. Då brukar man få göra jobbet själv, men det går fort.

Tänk också på att om du är rädd eller nervös kan nog han säkert känna av din rädsla och bli osäker själv.

LinneaJohaanson
0

Man kan aldrig lära sig allt om man inte skaffar sig en hamster.
Hon sa ju att hon hade läst på allt som gick mm.
Mer kan ju inte lära sig utan att skaffa sig en liten.
Jag visste absolut ingenting om hamstrar innan jag skaffade mina två. Nu kan jag desto mer.

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Roxie
0

#15 Uppenbarligen kan man inte "allt som går" om man inte vet hur man aktiverar, och ens hur man tämjer. Eller?

// Sofia

LinneaJohaanson
0

Jag sa att hon sa att hon hade läst på allt som gick eller ja så mycket som gick eller vad det nu stod.
Alla måste ju kunna få skaffa ett djur, och hon tar ju ansvar för djuret och frågar här så att allt ska gå rätt till!
Min åsikt bara.

Jag vill inte starta bråk eller så.
Men tyckte det lät som att om hon inte visste allt om en hamster
får man inte skaffa en.

BMEXX
0

Ingen var väl fulllärd vid sin första hamster ?! Det är väl det den här sidan är till för att lära sig och disskutera om olika saker, dock tycker jag det var lite irriterande med så många trådar om samma sak men men.

// Pabblo

LinneaJohaanson
0

precis man vet aldrig allt om något djur.
Men det är ju lite därför iFokus finns, man ska kunna diskutera saker och har man ett djur så är det ju perfekt att fråga så man kan lära sej mer om djuret!

kajsa_karin
0

Klart man inte kan allt i början.

Jag vet ju själv hur mycket fel jag gjorde med min första hund.

Hur lite fel de med första hamstern men man lär sig vart eftersom.

Min erfarenhet av zoo är inte den bästa finns de som är bra och kunninga. Men jag vet en kompis som kan jätte mycket om djur. Sökte jobb på en zoo butik. Men hon fick inte jobbet för att hon kunde för mycket. Hon kanske var lite klumpig att påpeka brister hos hur djuren hade det på de zoot

Men jag tror nog det är viktigt att du vågar hålla i den. Vissar man sig rädd är det ju klart att hamstern blir osäker.

Jag skulle inreda buren med fler saker.

Plumz
0

15#, jag har aldrig tagit upp honom då jag fick honom i fredags och inte vågat.. Vill låta honom krypa upp i min hand själv!

/Plumz.