Roborovskis som attackerar varandra
Jag har två stycken dvärghamstrar av rasen roborovkis som i vår blir ett år gamla. De är systrar och bodde tillsammans i samma Bur i ett halvår. Anledningen till att jag separerade dem efter 6 månader var att den ene, Herrman, under nätterna gav sig på Frank vilket resulterade i hål i örat, svullet och varigt könsorgan, sårig rygg och så hade han förlorat allt hår på svansen!
Som ni förstår blev jag helt förtvivlad. Visst hade jag hört dem bråka med varandra (de piper och jagar varandra) någon gång per dag, men det sade en anställt på djuraffären var helt naturligt då det tydligen är så att den ene ska vara "ledare".
Frank fick antiobiotika varje dag i 7 dgara och är idag lika fin som förut. Jag hade dem åtskilda i ca 3 månader av rädsla för att händelsen skulle upprepas, men de blev ganska snart olyckliga av att leva i ensamhet, så tillslut sammanförde jag dem igen!
Nu har de levt tillsammans i ca 1 månad och det verkar gå bra! De sover alltid tätt tillsammans, men visst hör jag dem bråka ibland.
Nu till min fråga! Gör jag rätt? Är det inte mer rätt att låta dem vara tillsammans än att de lever ensamma och olyckliga? Vad gör jag om de attackerar varandra igen??
Det med att dom ska vara tillsammans är rätt då specielt Roborovski inte ska leva ensama hälst flera ;). Men såklart om det inte funkar så ska dom inte leva flera. Men det ser jag här hemma att dom slutar äta. Jag tror det inte finns så mycket att göra om dom attackerar än att sära, vänta och se eller köpa ny burkompis. men hoppas nu dom klara att leva med varanda.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Ha dom som du har dom nu, blir det allvarliga bråk så får du sära på dom, ev. köpa nya burkompisar om du har möjlighet. Men det är bättre att dom lever ensamma än att dom gör illa varandra.
#1 + #2 Tack för svaren! Nya burkompisar tror jag inte är någon lösning. Man ska ju helst låta syskon bo tillsammans, just för Att undvika bråk…