åh, stackars hamsterungar!!
Såg en som säljer guldhamsterungar som reptilföda! Blir ju rent ut sagt mörkrädd…Hade jag kunnat så skulle jag köpa hela kullen.

nej vad hemskt! :(
Ingen som bor i närheten som kan ta dom? Är ju trist om dom hamnar i en orm bur….

Var läste du det?? :(

usch. jag accepterar att alla djur behöver äta, men avliva maten skonsamt innan. blir gråtfärdig när jag tänker på rädslan och jakten på stackars hamstern som ska bli uppäten. hemska människor. var finns ungarna?
Ormar måste också ha mat! Lika illa som att ormar matas med möss och råttor. Så länge dom avlivas på ett humant sätt innan. Inte många reptil ägare som matar med levande.
Men hoppas verkligen dom kommer till kärleksfulla hem!
Ungarna finns i närheten av sthlm…kan skicka länk via pm.
Ormar behöver också äta. Alla djur går inte att rädda.
Och det är som #5 sa, det är väldigt få reptilägare som matar med levande föda.
FY TUSAN SÄGER JAG!!!!!
Kan inte ormägare föda upp sin ägen mat till ormarna då. Jag vet det låter dumy detta men! Jag förstår inte varför en hamsteruppfödare säljer dem till hamstermat! USCH!
Superstars - Kan och kan, men vissa har inte intresset för smådjur och då blir det bara dumt om dom ska födda upp det själva när det finns folk som säljer djur som reptilfoder.

Tycker tyvärr inte det stämmer att de flesta ormägare ger död föda. Inne på reptilforum och sidor där de säljer reptilmat säljs det hur mycket levande föda som helst. Allt från möss, guldhamstrar, gerbiler, marsvin och kaniner.
Och även ifall de skulle avlivas innan de ges som föda. Hur avlivas de? Vem vet ifall de har kunskapen att avliva humant eller om de bara är ute efter gratis käk till sin orm.
Otroligt oansvarsfullt. Jag har full förståelse (nåja, egentligen inte) för att ormar måste äta, men de som säljer djur som föda borde iallafall ha vettet att avliva djuren humant innan de säljs isåfall. Något j-vla ansvar borde man ha som djurägare.
#10 Jag vet ingen som matar med levande föda i alla fall.
Fast du har väl rätt ändå, att de borde inte säljas levande om det ska vara som Foder.

Jag känner ingen som ger död föda. Vi hade orm tidigare & gav fryst föda som vi värmde upp, det var inte roligt & det var knappt att ormen ville äta det bara. En råttuppfödare som även hade ormar tog över honom, hon födde upp fina tamråttor & matade sina reptiler med sina ungar osv.. Hemskt om jag får säga det själv!! :(

Jag vill ha länken!! Pm'a mig!!
Det finns att köpa mat som redan är döda och nerfrysta. Så jäkla taskigt att köpa levande och sen döda. Borde vara emot lagen att döda djur själv. Man borde åka in i fängelset. Det är faktiskt inte så jäkla lätt att döda ett djur så att man är säker på att de dog fort och utan att känna nått.
Rent krasst, hur många av er äter INTE kött?
Men allvarligt talat ormar måste också få äta. Vi vet att det inte kul att får se hamstrar bli uppätna från nån annat djur det kan nog varenda en förstå men ormar måste äta , hur vi äter måste dem också äta . Så jag tycker egentligen inte att man ska vara för mycket stackars . Tycker hellre att orm uppfödarna kan ge ormarna guldfiskar eller nåt .

Vi äter ju också kött.
Jag tycker som många andra att ska de ge tex. hamstrar till ormar får de ge djuren ett bra slut! Att avliva dem hos vetrinären är väl ett ganska bra sätt…
Men finns det inte annan mat som ormar äter?
Har sett ett prorgram för länge sedan visserligen där de stängde in levande kaniner med en stor orm, när ormen hade växt sig gigantisk gick det åt två griskultingar per tillfälle, inte småa griskultingar utan de var lite större..
Har även sett kattungar som blivit avklonade, även dessa som ormföda.
Tycker att man kan vara human nog att mata med döda djur.
#17 Jag är vegetarian;) (A) Men visst, kött äter vi, men vi jagar inte djuret och äter det direkt… Som ormar. Oftast ser man ju inte ens att maten någon gång han varit något levande. Men att äta kött tycker jag är hemskt! Att ormarna äter hamstrarna levande är väl det värsta… Vi gör ju inte det.

#15 hahaha du har så rätt! köttätare som uttalar sig här borde tänka till lite. själv är jag vegetarian och kan backa upp mitt inlägg! 

#16 jaha, ja just det, för fiskar har ju inga känslor, det vet ju alla! 

nu blir det tre inlägg på raken ifrån mig här, men kom att tänka på en hamster min sambo hade innan. det var en stackars dvärghamster som blev nerslängd i en ormbur, MEN överlevde där i flera dagar! konstant rädsla och flykt, i flera dagar, bredvid en orm. till slut tog de upp henne och sambon tog hand om henne. den lilla sötnosen blev aldrig tam. hon levde i 3 år och var konstant livrädd för precis allting. bilden är på henne när hon var 2½ år och jag lyckades ha henne i min hand utan att hon fick ryck och försökte gömma sig.
Jag äter kött men inte levande Kött! Utan ett dött djur! Dessutom äter inte jag alls all sorters kött! Som ex häst,hamster,råttor och kaniner,harar ,ekorrar,hundar och katter äter jag inte!
OK! Om djuret ärr dött så den inte behöver lida när ormen kramar ihjäl det eller sätter sina fula gift tänder i det så är en annan femma. Då klarar jag av att acceptera det! MEN INTE ETT LEVANDE DJUR!!
Ett ypperligt exempel på varför man bör ge död föda. Det står ju i lagen att djur ska inte utsättas för onödigt lidande. Undrar hur detta räknas hos reptiler? En del äter ju inte död föda har jag fått höra.

#24 jag menar inte att göra folk upprörda, men det där är ju ett typiskt sätt för en köttätare att försvara sig på. varför spelar det roll vilket djur man dödar? är det bara söta djur det är synd om? djuren du äter har också haft ett liv, en mamma, syskon.
den här tråden är på väg åt fel håll nu, känner jag, när folk börjar försvara sitt köttätande i ett hamsterforum..
Tja, jag äter ju inte hund och katt tex, men det gör de ju i andra länder.
Vi äter gris och ko, vilket kan få folk i andra världsdelar att se snett på oss.
Tycker inte man kan avgöra värdet på djur på sådant vis att en del är okej att äta medans andra inte. Man äter ju fortfarande kött, oavsett vilken art det kommer ifrån.
Men detta handlade ju om djur som ska bli reptilföda.

#25 ptja, det går nog att försvara med att lidandet var nödvändigt för ett annat djurs vålmående.. och så vidare 

en tanke slog mej nu när jag läst era inlägg.
att ge bla hamster till orm kan ju också vara ett sätt att gallra bort dåliga djur tex bröstbensefekter,svansknyck osv. då får ormar mat och dåliga djur slipper ingå i aveln.
kom nu ihåg att detta bara var vad jag blev att tänka på nu såhär mitt i natten.
Har mejlat om at köpa en unge ur kullen :)
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Den enes död, den andres bröd heter det ju. Men jag tycker också det är hemskt. Egentligen borde det inte direkt vara lagligt eftersom djuren inte får utsättas för onödigt lidande (som Imasy skrev). Men tror inte folk kommer sluta mata sina ormar med levande föda bara för att vi säger det till dom. Min kusins kompis hade en orm som min kusin tog hand om. Den ormen åt bara levande föda. Fick den ngt dött åt den inte. Det var hemskt att se dom mata den med små oskyldiga möss men ormen behövde ju mat men man får lite dubbelmoral här. Fast jag står mest på gnagarnas sida.
Okej, Jag vet inte riktigkt hur ni äter kött…men mitt kött är DÖTT innan jag äter det.
Så jag som är köttätare borde inte alls tänka på vad jag säger, det är ni som inte tänker helt klart. Jag har själv haft ormar så jag vet läget. Men att se de stackars mössen springa för sitt liv och sedan bli uppätna långsamt…nej dött ska det vara!
Så hacka inte på oss köttätare! Jag springer INTE omrking med en gaffel och hugger efter en ko eller gris precis
fick ett svar att alla ungar var sålda!
fick ett svar att alla ungar var sålda!
#32 Bra sagt!
Alltså
Detta är ju löjligt! Jag tycker det är BRA att foderdjur kommer från en ordentlig uppfödare som har gett dem ett bra liv! De som föder upp själv möss, råttor, hamstar mm. tills sina rovdjur och reptiler har ju oftast en miniliten tråkig Bur. Bättre att djuret har fått ett bra liv tills det ska dö!
Och vänta lite, om ni tycker det är ohumant att slänga ner levande djur till rovdjur HAR NI SETT HUR ERA DJUR BEHANDLAS I SLAKTERIERNA INNAN NI ÄTER DEM????
I Sverige har vi OVANLIGT HUMANA REGLER när det gäller djurskötsel i slakterier - Här får man BARA ha 25 kycklingar på EN kvadratmeter.
BARA!!! Tänk då hur det är i länder med DÅLIGA djurskyddsregler. Såg ett reportage på tv, kycklingarna kom fraktade som gosedjur i stora kontainrar som var fyllda till toppen med LEVANDE kycklingar OVANPÅ varandra.
Sedan kom en skopa och "slevade" upp det, ungefär som man slevar glass - bara det att det var LEVANDE kycklingar.
Och kycklingar är detsutom så inavlade och genetiskt modifierade att de blir tio gånger större än normala kycklingar, men deras benstomme är fortfarande lika liten så kycklingarna kan inte gå ordentligt och knäcker både ryggar och ben när de försöker gå!
Och ska vi ens börja snacka om belgiskblå korna, (de muskelbergen som man tror är photoshopade när man ser de på bild)
De är så tjocka att de inte ens kan transporteras från stallet ut till en hage, så de står stilla hela sitt liv. Benstommen har blivit så stor att de kan inte föda sina ungar normalt, utan ungarna måste förlösas med kejsarsnitt. Inte då som när vi människor får kejsarsnitt, i en steril miljö på sjukhuset, glöm inte att de inte kan transporteras (Speciellt inte som dräktiga) utan de förlöses med kejsarsnitt i ett dammigt stall. Vi behöver ju inte ens gå in på hur många som dör av livmoderinflammationer.
Belgisk blå rumpa: http://img166.imageshack.us/i/belgianbluecow05vl3.jpg/
Kycklingfarm i kirov(Var det nu ligger, ukraina chansar jag på haha):
http://www.force.dk/NR/rdonlyres/D785D975-1055-41D2-8F12-CAA91D34F2F6/0/070221_poultryfarm_12x9.jpg
Mer kycklingfarm:
http://images.encarta.msn.com/xrefmedia/sharemed/targets/images/pho/t054/T054467A.jpg
Lite om grisar:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2605387.svd
Sorry att detta blev jävligt OT - men förstå nu hur BRA en hamster så blir uppfödd av en seriös uppfödare innan den blir mat har det.
Väldigt bra sagt!

som vanligt brister köttätarnas argument.. åhåjaja.

# 38 det är ju intressant att du i inlägg # 26 skriver att du tycker att diskussionen börjar gå åt fel håll när köttätande försvarar sitt köttätande samtidigt som du i inlägg # 38 sporrar den diskussionen.
Sen är detta en sådan rätt och fel diskussion som man aldrig kommer kunna enas om, det finns bra argument för alla sidor.
Själv tycker jag inte om tanken att mata med levande djur men jag måste också inse att för en reptil att leva i fångenskap så måste dennes naturliga instinkter också få uppfyllas. Vi försöker ju också att skapa en miljö till våra hamstrar som är naturliga för dem. Hur många som har utekatter har inte hittat en död fågel eller råtta hemma nån gång, det är också deras naturliga instinkter.
Sen tycker jag det är självklart att man ska ge djuren ett värdigt liv utan onödigt lidande, och det är ju också det som lagstiftningen försöker uppnå.

OM man ska ge tex gnagare som föda tycker jag att man ska nacka dem innan ormen får dem.
#36 Jag håller med dig, djuren vi äter har haft det hemskt, precis som de hamstrar/möss söm blir ormmat. Det är en av anledningarna till att jag slutade äta kött…
#40 Ja, det är hemskt att de ska behöva ätas levande…
Allvarligt talat - med tanke på hur våra slakterier behandlar djuren VI äter så tycker jag VERKLIGEN INTE det är något fel med att ge ormar levande möss!
Hellre att en hamster lever lyckligt i en månad och sen blir stressad ihjäl under några minuter, än att en gris ska behöva leva trångt, stressat och PLÅGAT under flera månader och att sedan avlivas "humant".
Tills ni själva föder upp era egna kor och ser till att de har det lyckligt och sedan avlivas rätt - ni har inget att klaga på.

#39 ja, hade det inte kommit fler kommentarer efter att jag och imasy båda skrev att det inte var det tråden handlade om, så hade jag inte fortsatt kommentera. det är ju exakt som #42 säger, ni som äter kött är egentligen VÄRRE än de som matar ormar med levande föda. det enda ni försvarar er med är att ert kött är ju dött när ni äter det! hur bra försvar är det egentligen? måste ni blunda inför verkligheten att er hamburgare OCKSÅ haft ett liv, för att ni ska kunna äta utan dåligt samvete?
kan ni själv döda grisen och äta den? eller blir det för verkligt för er? vad är skillnaden på att äta ko och att äta katt? jag ställer dessa frågor för er egen skull, för att ni kanske kan inse något, för svaren är givna i de flesta fall..
Jag låser den här tråden då hamsterungarn är sålda samt att tråden är på gränsen till att spåra ur.
Värd på Choklad iFokus

#42 Varför ska ett fel beteende rättfärdiga ett annat? Borde man istället inte jobba för att ALLA djuren ska få ha det humant istället för att köra på i samma hjulspår? Varför tycka att det är ok att ett djur stressas till döds om de haft ett bra liv innan. Kan det inte både få ett bra liv OCH en bra död?
Tycker det är fruktansvärt att ge djur levande föda och i vissa fall så är det faktiskt inte ens lagligt. Det finns en gråzon där när det gäller reptiler men när det gäller andra djur så finns det faktiskt lagar och regler.
INGA djur förtjänar att bli uppfödda i fångenskap och uppätna levande. Spelar verkligen ingen roll vad det är för djur.
#45 Uttryckte mig kanske lite konstigt. Självklart ska man jobbar för att ALLA djur ska ha det bra men jag tycker att det största problemet i vårt samhälle idag är INTE uppfödare som säljer hamstrar som foderdjur utan slakterier…