Ingeborgs bebisar! :)
Nu är ingeborgs bebisar 3 veckor, tänkte lägga ut lite bilder på dom. Ingeborg är choklad lh, troligen vitmagad och pappan heter Zchezz och är black yellow bandad satin kh, hanen har jag lånat från Eva (zheverez).
Det är 12 ungar i lite olika färger, är dock inte säker på vilka färger alla har, vissa vet jag, men ni får hjälpa mig lite :), könen är jag ganska säker på, men inte helt, men det visar sig snart.
Har en bild på Ingeborg, men dock inte på Zchezz. Ingeborg är ca 8 månader och det här är hennes första kull, ungarna föddes 13 september och är leveransklara ca 12-13 okt :).
Här är en ny tagen bild på ingeborg, kanske inte så jätte fin, men den duger :)
#8 Är en svart skp och är en hona :)
Hinner inte lägga ut fler bilder nu, men lägger ut bilder på resten ikväll, för övrigt är alla ungarna tillsalu för 150 kr styck och dom är då registrerade i svenska hamster föreningen och säljs med stamtavla :).
#13 ok, vad bra, då vet jag :)
Behöver namn förslag oxå, gärna ett tema, funderar på japanska namn, men vill gärna ha fera namn förslag med ett tema som passar 12 ungar :)

Jättesöta:)
Alla honor kan vara dolda skp.
#14 Annonser hänvisas till Djurannonser iFokus.
#5 och #6 ser ut som en Champagne. #19 ser ut som en dove.
Tänk på att, eftersom pappan är black/yellow, så blir alla flickor i kullen skp. :) Inga hanar kan bli skp.
De är jättesöta! Gillar särskilt chokladhanen:)<33
Håller med om Champagne! Och den grå ser ut som en Dove.
#20 jaha, ok :). Men upplyste bara om det, men egentligen så är det här en bildtråd, men tack, då vet jag det :)
#21 ok, man kanske ser lite bättre när dom blir lite äldre, menar du att alla flickor är skp/dolda skp?
#22 tack, ja, chokladen är jättesöt :*
#23 ok, är champagne en ovanlig färg? Har inte hört talas om det :S
Jag har haft champagne här hemma som jag köpt från andra uppfödare, det har även förekommit hos uppfödare i omgångar. Det var mera ovanligt förr med champagne, men inte så mkt nu.
#24 Ja det är det jag menar. :) Det kan vara krångligt, men då pappan har gult i sig och gul sitter ihop med "tjej-genen" så ger alla gula pappor färgen gul till alla sina döttrar.
Hanar har en "tjej-gen" och blir alltid gula om de får den gula genen. Honor har två "tjej-gener", och är bara den ena gul så tar den andra "över" lite och hamstern blir istället fläckig…

Som Tazzar skriver så blir ALLA honor skp, dom du inte ser fläckar på är dolda skp.
Men vet inte om jag missuppfattar det du skriver i första inlägget - att bilden är på mamma som är choklad? Antingen är bilden riktigt dålig (för på min skärm ser hon utan tvekan svart ut) eller om det är fel bild, eller hon blivit färgbestämd fel =)
Ursöta bebisar!
Är nån av föräldrarna satin? Tycker vissa ser väldigt glansiga ut :D
Nej men åhh så söta dom är.
Jag tror att jag har kärat ner mig i hamstern på bild 5! 
Söta hela högen :)
#27 Ingeborg är choklad, på min skärm är hon iaf choklad, bilden är väl inte den bästa, men man ser att hon är choklad, sen kan det ju vara din skärm som gör att hon ser svart ut, någon annan som tycker att hon är svart? :). Ja, pappan är satin, som det står i första inlägget :)
#28 Tack <3 . Ja, dom är söta allihop! :)
#29 tack :)
sötnosar 
Hoppsan, blev två inlägg X), nåja. Någon som har idé på färg på dom två?

menar du de vita fläckarna så är det vitt band även om det inte går helt över ryggen.
tycker ingeborg ser svart ut men det kan bero på bilden.
killarna kommer mörkna mer å mer å sen bli som far sin.
han var lika ljus i den åldern.
Eva och jag kom fram till att Ingeborg är satin, det är zchezz med, blev lyckad parning trots 2 satiner :O.
Det var så himla läskigt igår, har massa skuldkänslor, när jag flyttat alla hanar till en egen Bur så skulle jag ge dom mat, jag har dom i en bajla med ett upp och ner vänt galler på. Jag tog bort gallret och lade det på Ingeborgs Bur. Sen när jag räknade ungarna så var choklad hanen (som förövrigt är rex) borta, jag tänkte att jag kanske glömt honom i Ingeborgs Bur, så jag lyfte bort gallret från hennes Bur och på burtaket låg Choklad hanen, han hade hängt upp och ner på gallret när vi lyfte bort det och det låg en bok på gallret, han var under den. Han andades inte, men när jag försiktigt lyfte upp honom så började han andas, så jag la honom försiktigt i mitt knä och han satte sig upp med hängande huvud, sen började han ta små försiktiga steg, då såg jag att han inte hade brutit något ben, han piggnade på sig och fick komma ned till dom andra, idag är han pigg och glad, som vanligt :). Han hade troligtvis inte kunnat andas under gallret eftersom att hans bröstkorg var klämd, men det var tur att jag såg honom! Nu kollar jag jätte noga att ingen unge är under gallret när jag lyfter bort det, känner mig lite elak mot den lilla stackaren, men allt gick bra iallafall :)
Lite uppdatering:
Nu har vi fått klart för oss vad dom mesta färgerna är:
Hanar:
Silversvart hane lh - Eva
Choklad bandad hane satin lh
Choklad bandad hane rex lh
Choklad hane rex lh
Dove hane satin lh
Creme bandad hane lh
Creme/Caramel? (osäker på färg) bandad hane kh/lh?
Honor:
Svart skp/vit hona satin kh
Silversvart skp/vit hona rex lh
Svart skp hona satin lh
Choklad skp/vit hona rex lh
Creme/caramel (dold skp) hona satin lh

kom å tänka på den svarta Amazing, han är nog bara dåligt svart för ingen av föräldrarna är ju silver och den ena bör vara silvervariant för att det ska bli silvertoner på ungarna.
han är väldigt gråsvart och liknar därför en silversvart.
har tänkt på a namn.
Amazon (både bil och kvinnostam)
Amiral
Aragon
Agat
Allegra/-o
Alcazar
Apollo
blir inget tema men a-namn
Ok. Tack för namnen! Nu har jag namngett alla ungar, kom gärna med klagomål om det inte passar :).
Aragon- Choklad rex lh hane
Amiral- Choklad ba satin lh hane
Amazona- Svart skp/vit satin kh hona
Agat- Creme? Ba lh hane rö
Alcazar- Choklad ba rex lh hane
Apollo- Dove satin lh hane rö
Amira- Caramel (dold skp) satin lh hona rö
Alice- Svart skp satin lh hona
Allegra- Choklad skp/vit rex lh hona
Anni- Svart skp/vit rex lh hona
Atlas/Amigo? vad tycker ni?- Creme ba lh hane
Och så Amazing- Svart lh hane :).
Vad tycker ni? :). Tog många utav dina namnförslag eva, dom var väldigt fina, hade nog inte kommit på ett enda namn själv nästan X)
Nytagen bild på Alice :)
Jättefina bebisar! Men är du säker på att Ingeborg är choklad? För hon ser inte ut som det alls på sista kortet…ser faktiskt ut som en Mink i färgen. Hade hon svarta eller röda ögon som liten?

i söndags när jag såg ingeborg så tyckte jag ögonen ibland skimmrade i en mörkt röd ton.
vred å vände på henne men fick inte fram den röda glansen igen. tycker ögonen såg lite mer bruna ut än riktigt svarta.
men enligt hennes stam så kan hon inte vara rödögd.
hon är utställd,då sa de att hon var en choklad men ngt för ljus/blek. då borde de väl ha sagt att hon var mink istället.
mink är inte min färg så om hon är det el inte kan inte jag avgöra.
bild 48 är ljus, sådär ljus är hon inte.
hon kommer från en duktig uppfödare som brukar ställa ut, tror nog hon kan genetiken och de färger hon föder upp bra. (låter sur men är inte det
)
Jag tolkar dig rätt, kan vara blixten som gör henne så blaskig med…

första bilden gör inte henne rättvisa heller för så mörk är hon inte heller.
hon är ett mellanting av båda bilderna.

ha haa ha måste skratta åt mej själv.
hade i morse fel stam på hornhinnan, nu i duschen dök ingeborgs upp.
hon kan mkt väl vara rödögd då det i hennes stam finns albinos,en är hennes mor. vet inte om hon är rö då det i stam bara står albino, finns ju även svartögda men antar det är en rö.
då kan ingeborg även vara vitmagad.
(varför jag hade fel stam på hornhinnan i morse är för att jag letar ny kh hane till min avel och funderar hit å dit på de erbjudanden jag fått, så nu cirkulerar flera stam i mitt lilla huvud)
Jo, hon blir inte så bra på bild X). Ingeborgs mamma är rö albino, så hon kan mycket väl vara vitmagad.
Den här lilla "bullen" som ingeborg har under magen har blivit en aning hårdare tycker jag, fast vet inte riktigt, tror jag ska ringa veterinär och rådfråga idag.
Har 2 frågor, kan caramel vara rödögda? Kan man se om ungarna är vitmagade nu?
En albino är alltid r.ö, och albino ger inte vitmagade ungar.
#55 Det finns caramel r.ö.
Ok, men då är Amira Caramel rö :). Men jag tycker att dom två bandade hanarna får vara creme nu, den ena har "bytt färg" och är mer beige nu, så jag tror alla färgerna är helt klara nu :). Då ska jag bara registrera dom och se om det är någon som tingar nån snart :)
Ps. Det är Anni på bilden i #47 :P

idag fick jag lära om angående albino.
när jag hade nicke nyfiken så sa flera till mej att eftersom hans mor var albino rö så kunde han vara vitmagad då albino kan vara det.
nu har en mkt duktig uppfödare förklarat för mej att den uppfattningen om albinos är fel.
är så lycklig över det då är ju inte nicke vitmagad, jippie säger jag.
alltså är inte ingeborg heller vitmagad bara för att hennes mor är albino.
Ok, så att dom rödögda ungarna har fått sina rödögda ungar ifrån Ingeborgs mamma?

En albino kan mkt väl vara vitmagad, bara att det inte syns på den eftersom resten av hamstern är vit. Men då måste ju såklart nån av dens föräldrar vara vitmagad =)
Är ju samma som med en cremesvart - det syns inte att hamstern är svart också, är bara cremefärgen som syns.
Varför tror ni att bebisen är caramel rö o inte creme rö?
*OT*
#58 Du kanske menar vad jag sagt i en av Biancas kull-trådarna? Det jag i alla fall tänkt på är att det stod "rö rö albino" i stammisen jag fick med Ronja och att det någon annan gång sagts att hon var rubinögd och hade riktigt röda ögon. Det jag då tänkte på var att Smultron menades vara "Rubinögd rosaörad albino" och att det var hon som då var vitmagad (med rubinglansen i ögonen, ingenting med själva albinot att göra…) eftersom att både Nicke och Ronja har fått vita fläckar på magen + rubinglansen i ögonen trots att de är svarta med annars svarta ögon och har en pappa som inte är vitmagad. Det som kan vara är att Smultron är rö vit roan, där roan kan fläcka ner öronen och ljusa upp ögonen så att hon ser albino ut.
Dock har jag inte sagt att alla albinos är vitmagade. 
Åhh.. har du inga bilder på Allegra? Nyfiken på hur hon ser ut!
alla verkar ju super sööta,, speciellt du vet vem hihi.. Dove hanen *dregla*
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

#61 nä menade inte dej.
det är många som diskuterar smultron.
tyvärr har jag ju inga bilder kvar på henne då de låg på datorn som havererade. annars hade jag kunnat visa att hennes öron var ljust rosa utan fläck/fläckar och ögonen smultronröda.
kajsa två djur som båda bär på det rödögda anlaget kan ge rödögda ungar. i dethär fallet bär både ingeborg och zshezz på rödögt och då kom det några ungar med röda ögon.
de kan mkt väl vara creme.
creme är inte min färg så de färgerna har jag svårt att se om de är just creme el nån snarlik färg.
gula var de inte då halvmånar saknades el så är de gula utan kindteckningar och halvmånar.
de är kanske creme,gula och därför saknas kindteckningarna.
det syns inte på bilderna men de var lite blåare i tonen än creme.
jag hoppas färgen kan fastställas på dessa tre frågetecken.
är de gul så kommer färgen ändras endel med åldern.
Nu lista: :)
Aragon- Choklad rex lh hane - Behålla?
Amiral- Choklad ba satin lh hane - Tillsalu
Amazona- Svart skp/vit satin lh hona - Tillsalu
Agat- Creme/caramel/gul? Ba lh hane rö - Tillsalu
Alcazar- Choklad ba rex lh hane - Tillsalu
Apollo- Dove satin lh hane rö - Tingad
Amira- Caramel/creme/gul? (dold skp) satin lh hona rö - Behålla?
Alice- Svart skp satin lh hona - Såld
Angel- Choklad skp/vit rex lh hona - Tillsalu
Anni- Svart skp/vit rex lh hona - Tillsalu
Amigo- Creme/caramel/gul? ba lh hane - Tillsalu
Amazing- Svart lh hane - Såld.
Puttar upp för MartaEvelina :)
Har du döpt om choklad honan? 
Jag vill fortfarande se bilder på henne,, hon verkar ju fiin.. blir ju sugen på att ta två st ;o) men du får gärna maila mig bilder på min sötis sen *blink blink*
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Ingeborg är verkligen enormt söt! =)
Många söta bebisar också, #88 är en klar favorit!! Jättekul med så många söta bilder!
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Hmmm….jag tycker dom ser champagnaktiga ut i sin ton men ändå gula….finns det Champagne/yellow tro eftersom det ju finns choccolate/yellow och Black yellow.
Bör ju vara så. Kan inte ni komma med dom till dubbelutställningen för hjälp med färgbestämningen? Kan man få flera säkrare svar.
Jättesöta är dom!

jag kan inte åka med dom, tror inte caisa kunde då heller.
jag är bortrest den helgen som utställningen är.
de är lite blåa i tonen för mej är de en ny färg?
de saknar hätta,kindteckningar och halvmånar
Jag kan nog komma med ungarna till utställningen, om dom inte är sålda. Ingeborg har bara creme och caramel i sin stamtavla som det skulle kunna vara.
Blir sugen på Amigo (?) nu ju! (A) :P
Haha, ja Amigo e söt :). Nu är Angel tingad också, av samma som tingat Dove hanen.
Det är bara att skicka ett PM om någon är intresserad! =P =D

jag är så sugen på amira också.
kan inte glömma hennes fina päls och satinet.
#103 Vart finns bäbisarna? (A) Fast jag tror inte jag får någon för mamma…Men ändå;)
#104 =P
#150 Dom finns i Sigtuna, i stockholms län :)
Jag bor i Umeå, fast vi ska ju till stockholm snart… (A) Men isåfall blir det nog en liten hamster till min lillsyrra, jag kan inte ha två…;)
Ok, Pma om du är intresserad :).