Vad tycker ni?
Jag har kollat rnt så mycket på grebiler och har blivit stört kär! Men jag har bara haft hamster som smådjur annars är jag uppväxt med hnd och katt. Men är det stor skillnad mellan gerbiler och guldhamster? Och i sånna fall skulle ni kunna tipsa om en bra gerbil uppfödare?
Hälsningar Nicole , www.olyxa.webs.com

har du pollenallergi så är gerbiler inget. tänk på att de bör få hö för bla deras matsmältnings skull.
gerbiler är snabbare å aktiva på ett helt annat sätt än hamstrar.
besök gärna nån som har gerbiler så du lättare kan bilda dej en uppfattning.
Nej jag har inga som helst allergier. Okej tack för tack
Åh, en superduktig uppfödare är Tornados. Hon finns under uppfödare på SHF:s hemsida:
Finns även flera duktiga uppfödare där att hitta…beror på vilka färger du vill ha.
Gerbiler bör bo två och två, vill man inte ha ungar så är det två honor som gäller eller två hanar. Hanar kan även om de bor stort nog hållas om större grupper, medan honor inte går lika bra att hållas samman i större grupper.
Gerbiler kissar och bajsar överallt, till skillnad mot för hamstrar.
Guldhamstrar får enligt lag inte hållas tillsammans med artfränder efter 8veckors ålder.
Gerbiler är oxå snabba, ta inte gerbilen långt ut på svansen då den kan "lossna", och nej den växer inte tillbaka. Hålla inne vid svansroten går bra.
Några av alla skillnader.. finns ju även en hel del uppfödare på gerbiler i fokus och på Svenska gerbilföreningen:
http://www.gerbilforeningen.se/
Gerbiler är som sagt oerhört snabba, och för den ovane kan de vara svåra att få tag på, och de fäller päls lite nu och då och ser då lustiga ut.
Ett akvarium eller Duna Bur är att föredra då de bör få tillgång till att gräva och rikligt med Bottenmaterial. SAMLA-lådan på 130 L funkar utmärkt, men näta ovansidan då de kan hoppa högt och på så vis ta sig ur.
Jo, jag har praktiserat på djuraffär ngefär 3 månader och fick då ansvaret för djur rummet där jag tyckte att gerbilder var jätte härliga och söta. Men om man har en hona och en hane i samma Bur och dom sedan får ungar. Måste man flytta hanen då eller funkar det i alla fall? Tack för alla svar! :)
Jag tycker d luktar illa….
haha bara man städar och håller rent så är det väll inte så fara? Städar man inte hos hamstrarna så luktar dom inte så gott dom heller :P

Jag har både gerbiler och guldhamstrar. Gerbilerna är som hamstrarna, de kissar i sin Sand och luktar absolut ingenting så länge man städar den lådan. De kissar ingen annanstans i buren.
Jag har den allra största samla-lådan, 130l till mina två gerbiltjejer och jag kan stoppa ner näsan i spånet och det luktar absolut ingenting. Har bytt ut locket mot fyrkantsnät.
Man kan inte rasta dem i en likadan hage som hamstrarna, där skuttar de raskt över så de behöver större och högre hage när de är ute och rastar sig.
De är otroligt mycket snabbare än hamstrar men blir minst lika tama. Mina kryper upp i handen så fort jag öppnar locket.
Mer info om gerbiler får du lämpligtvis på www.gerbiler.ifokus.se
Okej tack så mycket :)
Jag tycker gerbiler är väldigt trevliga djur 
De påminner lite om hamstrar, det finns dock vissa skillnader. Jag rekommenderar både hamstrar och gerbiler
Gerbiler behöver mer plats och mer spån, de gnager och gräver väldigt mycket.
De måste leva tillsammans, (guld)hamstrar måste leva ensamma.
De är spralligare och snabbare, men de är inte alls otama för det. De gillar att vara tillsammans med människor men de ligger inte precis stilla och låter sig klappas som t.ex. katter, utan de springer hellre mellan dina händer eller klättrar uppför din axel.
Hamstrar sover på dagarna och är vakna på nätterna, gerbiler sover och är vakna periodvis.
Hamstrar är större, gerbiler mindre. Hamstrar finns i olika hårlag. Båda finns i många olika färger.
Gerbiler pysslar och rumsterar om mer i buren.
Gerbiler behöver inte lika mycket färskfoder.
M.m. Fråga gärna om du undrar något. Glöm inte att du är välkommen till Gerbiler iFokus också 
Tack så mycket för den fina informationen. Det låter som om det skulle vara mysigt med en gerbil hemma också :)
#11 Det tror jag nog 
Har hört att gerbiler inte är lika keliga som hamstrar. Men dom är jättesöta

kul å läsa å se att vi tycker så olika om gerbiler.
även jag som inte har gerbil hittade endel bra info.
Jo det är sant. Kul med många tips och olika tankar :)