Några frågor om hamsterungar.
Som sagt försöker lära mig så mycket om avel som möjligt och allt där runt omkring.
- När ska man börja ge bebisarna mat och vad för mat är bra för dom?
- När ska man skilja mamma från ungarna, och bebisarna från varandra? Läst att vissa säger 4 veckor och vissa säger att att bebisarna blir könsmogna då?
- Hur länge kan ungarna vara tillsammans (alltså samkönade) innan de ska få egna burar? Redan från början eller efter några veckor, för efter 8 veckors ålder ska dom väl vara ensamma?
Nu pratar jag om guldhamstrar :)
Tack till er som tar er tid att svara!

- När ska man börja ge bebisarna mat och vad för mat är bra för dom? -- vid ca 1v börjar jag ge lite äggfoder,kokos,råriven morot och finhackad gurka. ger bara lite vid boets ingång. mamman tar själv med den mat in i boet som hon anser de behöver så man behöver egentligen inte hålla på och ge ungarna tillägg så tidigt. när de blivit 1-1,5v börjar de röra sej utanför boet och då kan man ge maten i låga fat,skålar el burklock med låga kanter så de når maten. hackat ägg,välling,ärtor,hackade grönsaker och frukt,gröt ,barnmat,bulgur,groddar,blad från bärbuskar mm är favoriter.
- När ska man skilja mamma från ungarna, --honor kan bo med mamman till de blir 8v. hanarna bör få egen Bur senast när de är 4v. vid 4v börjar de bli könsmogna. och bebisarna från varandra? Läst att vissa säger 4 veckor och vissa säger att att bebisarna blir könsmogna då? -- ja de blir könsmogna vid 4v ålder
- Hur länge kan ungarna vara tillsammans (alltså samkönade) innan de ska få egna burar? Redan från början eller efter några veckor, för efter 8 veckors ålder ska dom väl vara ensamma? du kan ha hanar i samma Bur från 4v-8v. enligt lag ska alla ham ha egen Bur från 8v ålder. mamma kan bo med sina döttrar lika länge om hon inte börjar bråka med dom tidigare
Ska bara säga att mamma hamster är oftast väldigt trött efter att ha tagit hand om en kull ungar. Så det bästa är att sära honorna från mamman vid 4 veckor. Mamman behöver vila sig efter en kull.