Hur fästa vattenflaskan?
Nu då jag verkar ha hittat en bra Bur till dotras lilla hamster, så undrar jag - HUR sätter man fast vattenflaskan i en DUNA-bur?? Har hittat en DUNA variant större äntligen, men som sagt, vattenflaskan… Eller ska man ha vattenskål istället i de burarna?
Ursäkta mitt tjatande jag är lite larvig då det gäller våra djur 

Jag har fäst min med två sugproppar och en bit ståltråd runt om på utsidan av buren. Brukar finnas ett litet hål för vattenflaskan i buren.
Vattenskål är ju ett alternativ men det blir snabbt lortigt och kan behöva bytas flera gånger varje dag.
Andra har jag sett har fäst sina med en gummisnodd runt flaskan och sen fäst i gallret upptill. Finns även hängande flaskor men rekommenderas ej då flaskan kan komma i svaj och bli svårt för hamstern att dricka.
Hoppas du hittar en lösning som passar!

Hum det blir till att leta detta! Websahoppen där de har buren har ju inte flaskorna till så klart… Jaja får beställa en nu så att den förhoppningsvis kommer INNANhon ska ha (nästa fredag). Hur snart efter förlossningen kan man flytta till en ny Bur om man inte hinner innan förlossningen? Alltså det är ju ingen brådis men jag tänkte det kanske är smidigt att göra det innan de börjar gå ut och se sig omkring? Men jag vill ju inte stressa mamma hamster heller.

jag har ett tips faktis o d funkar bra för mig, jag ska fota d o lägga upp senare ikväll;)

Nu har jag ÄNTLIGEN beställt en bur:
http://www.equinecaninefeline.com/catalog/images/dunamulty.jpg
Eller rättare sagt det blev två en till sonens hamster med. Och så vattenflarror:

jag kan ställa mina vattenflaskor var jag vill i buren, genom att göra hål o klippa i en toarulle o sen stoppa in flaskan. toarullens andra ände "skruvar" jag in i en medicinburk fylld med många 1-kronor så den inte kan vältas av hamstern.
har funkat bra för mig, satt o funderade en tag innan jag kom på att man kunde göra så. tycker inte om att ha hängande flaskor från taket o d e inte snyggt med sugproppsmärken som jag fick på min Bur.
:)
/yan85

Men åh tack för tipsen! Då får vi se hur lång tid det tar innan buren kommer så byter vi antingen före eller efter då. Känns bra att de ska få lite större plats.