Hur ska urinen se ut/lukta/konsistens?
Hej!
Ja, helt enkelt vill jag ha svar på hur urinen ska se ut, lukta och vilken konsistens den ska ha för att vara normal.
Blir ju orolig nu när jag läste om någon som trodde sig ha njurproblem och det stämde in på min lilla Totte.
Är ju min första hamster så jag vet ju inte riktigt. =/
Urinen ska vara gul och klar, och guldhamsterns urin luktar lite fränare än dvärghamsterns. Varför tror du din hamster har njurproblem?
Urinen kan med vara ljust gulfärgat eller till och med genomskinligt.
För att min hamsters urin är typ vitaktig och inte så rinnande som vatten =(
Kanske ska kolla det hos veterinär? Dom är bäst på diagnos…
Hmm…jo. Men Totte har haft så hela tiden, så jag har ju aldrgi tänkt på det.
Men det är alltså inte normalt med vitaktig urin? Och den ska vara rinnande som vatten?
Ja, no bäst att ringa och rådfråga i allafall.
Någon som har haft en hamster med njurproblem eller urinvägsinfektion, i så fall vad gjordes åt det?
Hittade detta:
"Too much calcium in a rodents diet will make their urine a milky white, thick, and leave a white residue. Too much calcium can also cause painful bladder stones.
Stop giving it so much parsley, spinach, broccoli, or anything else with too much calcium.
If you're not feeding too much of this, you might want to check your tap water for calcium/lime content and either get a filter for the water tap, or give your hamster bottled water."
Översätter lite snabbt…
För mycket kalcium kan göra urinen mjölkaktig och tjockare och kan orsaka urinsten….
Sluta ge för mycket persilja(?) spenat broccoli eller någonting annat med för mycket kalcium.
Källa:
http://uk.answers.yahoo.com/question/index?qid=20061018092853AA9Dhpb
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Ohh…det låterj u som det kan vara det. Men jag har aldrig någonsin gett honom persilja, broccoli ellerspenat 
Vad annat kan innehålla kalcium?
http://www.petfish.net/kb/entry/186/
På engelska men där står det hur många gram det innehåller…
Tycker inte att Totte får något av det där alls. Men han får ju ost och keso ibland och det borde innehålla kalcium så vi får helt enkelt ta och sluta med det…blir det inte bättre så rådfrågar jag veterinär
Japp, alla mejeriprodukter innehåller MYCKET kalcium.
Ger ni ost eller keso någon gång till er hamster, i så fall hur ofta? Jag ger typ 2-3 gånger i veckan, kanske är för mycket?!
Kanske 1 gång i månaden, om ens det. Jag ger Barnmat på burk till mina och grönsaker plus frukt.

Kopierar det jag skrev i den andra tråden:
Hamstrar är ökendjur och de har en koncentrerad urin
som är mycket grumlig.
När vi ändå pratar om urin, så kan jag passa på att fråga hur mycket era guldisar kissar om dagen? Har en flicka på snart 1,5 år som kissar väldigt mycket om dagen. Byter Sand till henne varje dag. Plus att jag plockar bort "kissklumparna" i sanden några gånger om dagen. Klumparna för sig blir ungefär som en halv köttbulle (hehe) i storlek.. Svårt att förklara, men jämfört mot mina nuvarande och tidigare hamstrar är detta sjukt mycket mer. Hon dricker inte mer än normalt heller. :P
// Sofia

Överlag har mina honor kissat betydligt mer än mina hanar =)

Precis som Mistletoes skriver så är hamstrar ökendjur har därför koncentrerad urin som är grumlig och därtill luktar starkt. Den är alltså inte genomskinlig eller klart rinnande som vatten - utan kan vara lite ljusare gräddfärgad till gul.
En hamster som har genomsklinlig eller mycket klar urin och är som rinnane vatten - då är det ngt som är fel!
Ofta så börjar äldre hamstrar kissa mer, min gissning är att det beror på nedsatt njurfuktion pga. av åldern och inget att oroa sig över om inte hamstren börjar dricka kopiösa mängder vatten. Och att behöva nyta toalådan varje dag är också helt normalt.
Okej, men då är nog Totte firks och kry. För i övrigt mår han bra och dricker normalt. att hans urin är lite vitaktig och lite tjockare behöver då inte vara att han är sjuk.
Vikken tur att #13 å #16 kom in å sa som d e till dig GeeGee…
Tycker att om man ej vet el e d minsta osäker på ngt ska man ej skriva ngt, el i alla fall säga att man ej vet säkert… kan ju skrämma slag på den som undrar å e orolig för sin lille vän…

#17 Tycker det låter helt normalt och absolut inget att oroa sig över = )
#18 Håller med….
Puh *andas ut*
Jag höll på att få hjärtslag…tackar ni som visste och ni som googlade runt 

#20 Haha, att få hjärtslag är väl ingen bra ide ; )
#20…
#21 och 22…hjärtslag har jag ju iofs hela tiden så det var kanske lite fel ord…vad heter det då? Brukar man inte säga hjärtslag
Hjärtsnörp, hjärtstop och annat som är farligt att få…haha
hjärtklappning? :P
// Sofia
#24 Ja, precis XD