Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 987 ggr
Mollle
0

Dvärghamsterhanar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två dvärghamsterhanar Molle och Thunder (11 veckor) som bor ihop i ett stort akvarium.

(Molle på profilbilden och Thunder i bifogad bild =))

De har bott ihop sedan de föddes.

Givetvis har man en liten gnagande oro huruvida de kommer fortsätta hålla sams hela livet?

Som det är nu så sover de oftast tillsammans i huset om inte Thunder väljer att gräva ner sig och sova i en hörna i buren istället. (Han är en riktig gräv-fantast!)

Ända sedan första dagen så har Molle varit väldigt ljudlig och pipigt väldigt mycket. Den spontana tanken från mig och min pojkvän var då att han pep för att Thunder var dum mot honom.

Vi har dock kommit underfund med att det inte är så. Molle piper när han kommer nära Thunder och Thunder lägger sig då platt och Molle klättrar runt på honom och piper. Jag ser det INTE som att Molle försöker para sig med stackars Thunder utan har klättrar mest runt på honom och pressar med sina små tassar.

Ibland när Thunder dyker upp lite plötsligt i Molles närvaro så piper Molle och kastar sig på rygg.

Jag har inte jättestor erfarenhet av just hamstrar men det måste ju vara ett kroppsspråk för underkastelse och att han gör så för att visa sig underlägsen Thunder. Eller?

Är detta deras sätt att försöka hitta en rangordning? Gör Molle såhär för att han börjar bli könsmogen och vill para sig med första tänkbara och ser han Thunder som ett hot när han visar magen och piper?

Jag är tacksam för alla svar och funderingar ni kan bidra med. Är detta kanske första tecken på att de inte kommer kunna bo tillsammans?

tacksam för hjälp

Sara87
0

Det låter som om dom gör upp rangordningen ja :)

Mollle
0

Hur brukar det sluta? Är det vanligt att man måste skilja dem åt för att de inte ska döda varandra till sist?

En dag när jag kom hem så var Molle lite tuffsig vid örat och när jag tog upp honom och tittade närmare så var han lite rodnad i huden under pälsen. Det hade inte gått hål så det blödde men antagligen hade ju Thunder bitit honom då.

Jag läste på hamsterföreningens hemsida att alla ljud hamstrar ger ifrån sig är av rädsla eller smärta och missnöje. Det låter ju inte så trevligt. jag trodde ju att Molle lät när han klättrar runt på Thunder som någon sorts kommunikation och inte som något enbart negativt.

Hur vet man när man måste skilja dem åt?

Är det någon som har fått göra det och hur betedde sig de hanarna?

Massa frågor :)

[iurochskur]
0

Sover dom ihop annars?

Om du märker att dom inte alls verkar komma överens eller om någon av dom blir skadad och verkar påverkas av detta jagande så tycker jag du ska sära på dom.

Annars så brukar vintervita eller campbells kunna skrika på bra utan att det är på tal om slagsmål.

Men håll noga uppsikt på dom små.

Lycka till!

musse05
0

Varför ha dem tillsammans? Köp en Bur, eller använd en gammal rymlig plastlåda och lägg den ena där  ett tag. Om den slutar pipa, ja då får du nog köpa en riktig Bur åt dem och ha dem åtskilda.

EricaN
0

#4 varför inte ha dom tillsammans? Varför dom piper är för rangordningens skull, den som piper och lägger sig på rygg visar sig underkastad, den ena är alltid högre i rang än den andra. skulle dom inte vara det så skulle det bli bråk direkt =)

Mollle
0

#5 Jag tänker precis som du att det är bra att Molle visar sig underlägsen och "ger sig" för då blir det ju förhoppningsvis inte bråk på riktigt.

Man vill ju gärna att de ska vara tillsammans då de faktiskt har mycket positivt av varandras sällskap också.

Jag har även funderat över hur mängden motion förändrar deras beteende. Har en teori om att de kanske blir lugnare mellan dem om de stimuleras med en massa annat.

Är det förresten någon som vet ungefär efter hur många veckor man brukar bli tvungen att skilja hanar åt som inte passar ihop?